تدوین سند ملی برای «کارون»

دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون با تاکید بر ارزش تهیه و تدوین سند ملی رودخانه کارون، گفت: این سند به عنوان سند ملی حفاظت از محیط‌زیست است که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری می‌تواند از مهم‌ترین راهکارها برای حفظ محیط‌زیست و مقابله با سودجویان و قانون شکنان باشد. سیدحسین فاضلی اظهار کرد: نگاهی به آمارهای تلخی که این روزها درباره رودخانه کارون به عنوان نمادی از محیط‌زیست ارائه می‌شود، گویای ضعف‌های اجرایی و نداشتن برنامه‌ریزی مستمر همراه با آینده نگری درباره این رودخانه است و اخبار معضلات کمی و کیفی رودخانه کارون، کارنامه قابل قبولی از بخش‌های مدیریتی و اجرایی را نشان نمی‌دهد.

فاضلی تصریح کرد: چالش‌هایی که امروز حیات رودخانه کارون را به مخاطره انداخته است، نتیجه بی توجهی و نگاه غیرکارشناسی به بهره‌برداری از رودخانه کارون و حتی نحوه بهره کشی از رودخانه کارون از طرف بعضی از سازمان‌ها و شرکت‌ها بوده است.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون عنوان کرد: عدم استفاده از پتانسیل‌های رودخانه کارون معضل دیگری است که ارزش‌افزایی و حتی حیات رودخانه کارون را به مخاطره انداخته است. وی گفت: در خصوص نظارت بر رودخانه کارون عملا می‌توان گفت که قانونی وجود ندارد. به همین دلیل است که شان رودخانه‌ای و محیط‌زیستی این رودخانه در معرض خطر است و از نعمت‌های حیاتی خدادادی خود به دور شده و به مثابه مال بی‌صاحب در طبیعت شهری و روستایی، رو به خشک شدن است.

فاضلی بیان کرد: سند ملی کارون با هدف تحول از طریق ایجاد فرصت‌های متنوع و جامع، به‌منظور کسب شایستگی‌های لازم، درک و اصلاح موقعیت و مسائل رودخانه کارون بر اساس نظام آکادمیک جهانی، قوانین کشوری و مسائل جاری استانی تدوین می‌شود تا به این ترتیب رودخانه کارون به دور از چالش‌ها و در نهایت استفاده از پتانسیل‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی افزود: تدوین سند ملی رودخانه کارون باید با توجه به سیاست‌های کشور، با هدف ترغیب و تشویق بخش دولتی و بخش غیردولتی برای سرمایه‌گذاری، در نظر گرفتن جنبه‌های زیست‌محیطی رودخانه کارون و جلوگیری از به مخاطره افتادن حیات رودخانه کارون باشد؛ در مجموع تدوین سند ملی رودخانه کارون باید به برون رفت از شرایط بحرانی فعلی بینجامد.

فاضلی اظهار کرد: در مسیر آماده‌سازی و تدوین سند ملی رودخانه کارون، باید بر این باور بود که هیچ مساله‌ای نباید مانع تدوین و اجرای سند ملی رودخانه کارون شود و هیچ بهانه‌ای از طرف مسوولان سازمان‌ها و اداره‌های مرتبط با رودخانه کارون برای عدم تقبل وظیفه، قابل قبول نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «از این پس مردم باید قضاوت کنند که کدام دستگاه‌ها به وظیفه خود برای حفظ محیط‌زیست عمل می‌کنند و کدام دستگاه‌ها برای حفظ محیط‌زیست، تلاش و اقدام لازم را انجام نمی‌دهند»، مردم از مسوولان در سه قوه مدیریت کلان کشور بخواهند که تهیه سند ملی رودخانه کارون را در دستور کار قرار دهند تا مقابله با سودجویان و قانون شکنان عملی شود. مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون افزود: بنابراین با توجه به تبعیت از بیانات و تاکید مقام معظم رهبری بر این مبنا که حل مشکل محیط‌زیست نیازمند «تهیه سند ملی برای محیط‌زیست» است، تنظیم سند ملی رودخانه کارون به عنوان یک نوع سند ملی حفاظت از محیط‌زیست، لازم و غیر قابل انکار است. فاضلی تصریح کرد: تدوین سند ملی رودخانه کارون به عنوان یک استراتژی در بحث مدیریت و نگهداری پایدار این رودخانه مطرح است که این سند در حل قانونی معضلات زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی رودخانه در سطح استانی و حتی در بعد ملی به ما کمک می‌کند. وی اظهار کرد: با وجود همه مزایای تدوین سند ملی رودخانه کارون، تدوین و اجرای آن به‌دلیل به مخاطره افتادن منافع بعضی از وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها از جمله منافع وزارت نیرو ممکن است با موانع زیادی مواجه شود، اما نباید فراموش کنیم برای تدوین سند رودخانه کارون، حفظ منافع ملی و تبعیت از بیانات و تاکید مقام معظم رهبری در حفاظت از محیط‌زیست اهمیت دارد نه منافع سازمانی.

فاضلی بیان کرد: یادمان باشد حمایت همگانی مسوولان استانی و به‌ویژه مسوولان اداره‌های مرتبط با رودخانه کارون تنها تضمین تدوین و اجرای سند ملی رودخانه کارون است که در جلوگیری از به مخاطره انداختن زندگی مردم استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری کمک می‌کند و یادمان باشد که آگاهی نداشتن از ارزش سند ملی رودخانه کارون نوعی جهل خطرناک است، اما دانستن ارزش سند ملی این رودخانه و عمل نکردن به آن نوعی ظلم است.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون تصریح کرد: برای تدوین سند ملی رودخانه کارون باید بودجه ویژه‌ای تعیین و صرف شود. این رودخانه با سدسازی و دیگر فجایع زیست محیطی در معرض بهره کشی و خطر قرار گرفته است.