همکاری با سومین بندر بزرگ اروپا

دنیای اقتصاد، بندرعباس: یک هیات بلژیکی متشکل از سفیر و مدیران ارشد بندری این کشور در سفر به هرمزگان، از بندر شهید رجایی به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران دیدن کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، فرانسوا دُله، سفیر بلژیک در تهران با حضور در بندرشهید رجایی از امکانات و ظرفیت‌های این منطقه ویژه اقتصادی، اسکله‌های ۴۰ گانه آن و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران دیدن کرد.

اراضی پشتیبانی، ترمینال‌های یک و ۲ کانتینری، ترمینال‌های جنرال کارگو (کالاهای متفرقه و عمومی)، همچنین اراضی ۲۰۰ هکتاری (محوطه‌های انبار و دپوی مواد معدنی صادراتی) و بندر نفتی خلیج فارس از بخش‌هایی بود که مورد بازدید قرار گرفت. این هیات در نشستی مشترک با مدیران ارشد حوزه عملیاتی بندر شهیدرجایی به بحث وتبادل‌نظر پرداختند و از نزدیک با ظرفیت‌های این بندر به‌منظور یافتن نقاط همکاری آشنا شدند.

فرانسوا دوله سفیر بلژیک گفت: ارتباط بین دو بندر شهید رجایی و بندر آنتورپ بلژیک تاریخی است و این ارتباطات همواره تداوم دارد.

وی افزود: ما به دنبال توسعه روابط بین دو کشور هستیم و اکنون شرایط بسیار مساعدی برای این موضوع فراهم شده است.

سفیر بلژیک خاطرنشان کرد: برای روابط گسترده‌تر و ایجاد ارتباطات بسیار علاقه‌مند هستیم و در این سفر زمینه‌های توسعه بنادر را بررسی کردیم.

محمدعلی اصل سعیدی‌پور، معاون امور بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گزارشی مبسوط از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بندر شهید رجایی و همچنین آخر دستاوردهای عملیاتی این بندر را به هیات اروپایی ارائه کرد.

سعیدی‌پور گفت: گستردگی سواحل هرمزگان و توانمندی‌های بندر شهیدرجایی باعث تعجب مقامات بندری بلژیک شد.

وی با اشاره به آمادگی هیات بلژیکی برای افزایش همکاری‌های دوجانبه افزود: در همین رابطه برنامه داریم تا زمینه‌های تجارت بندری و گردشگری اهداف پیش‌بینی شده را به فعلیت برسانیم.

سعیدی‌پور با بیان اینکه بلژیک از مراکز آموزش نیروهای متخصص دریایی و بندری محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از همکاران بنادر هرمزگان تحصیلکرده این کشور هستند، فرصتی مناسب برای تربیت نیروی انسانی بیشتر در پیش است.

بندر آنتورپ بلژیک سومین بندر بزرگ اروپا محسوب می‌شود. این بندر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بنادر تخلیه و بارگیری کالا در سطح جهان، نقشی اساسی در اقتصاد بلژیک دارد.