جمعیت 25 میلیونی ایران در سال 1346

گروه تاریخ و اقتصاد: در خرداد ۱۳۴۶ دولت، آمار جمعیت ایران را اعلام کرد. طبق این اعلامیه، جمعیت ایران ۲۵ میلیون و ۴۴۸ هزار تن بود. در این میان ۱۲ میلیون و ۹۹۸ هزار مرد و ۱۲ میلیون و ۴۵۰ هزار زن بودند. از این جمعیت؛ ۹ میلیون و ۸۴۰ هزار تن شهرنشین و ۱۵ میلیون و ۲۰۸ هزار روستانشین بودند.

در ایران وقت ۶۷ هزار و ۸۰۰ کلیمی (یهودی) و ۱۵۶ هزار مسیحی زندگی می‌کردند. شمار کسانی که از صندوق دولت دریافتی داشتند ۶۱۲ هزار تن گزارش شده بود.

این آمار دستمایه تفسیرهای اصحاب نظر شده بود که گفته بودند دولت نباید کاری کند که مهاجرت از روستا به شهر تشویق شود، شهرها باید محدوده داشته باشند و همچنین نباید بر شمار دریافت‌کنندگان پول از صندوق دولت اضافه شود.

دولت به این توصیه‌ها پاسخ مثبت داد و طولی نکشید که محدوده تهران اعلام و ساختن خانه و دادن تسهیلات (آب، برق، تلفن، مدرسه، درمانگاه و...) در خارج از محدوده تا ۲۵ سال ممنوع شد. همچنین استخدام دولتی محدود به کارشناس و جایگزینی برای بازنشستگان و آن هم از طریق درج آگهی در روزنامه‌ها، امتحان ورودی و انتخاب بهترین‌ها شد.

در تفسیرها، یک بار دیگر درآمد ارزی «نفت» برای ایران زیان‌بار و فسادآور قلمداد شده بود و در یک میزگرد رادیویی، نفت «تریاک» ایرانیان خوانده شده و گفته شده بود که نباید دولت و مردم به این «تریاک» معتاد شوند، باید با درآمد نفت [که زیاد هم نبود] طلا و کارخانه [وسایل و ابزار تولید]خریداری و وارد کشور شود و دولت هزینه‌های خودرا که باید منطقی و مطابق اصول باشد از راه مالیات، گمرک و درآمد تاسیسات دولتی سودآور (مخابرات، آب، برق، راه آهن، هواپیمایی، بانکداری، بیمه و...) تامین کند.

منبع: روزنامک

تهدید به اخراج عربستان از اوپک

۲۷ خرداد ۱۳۳۶، موافقت‌نامه دولت آمریکا مبنی بر ۲۳میلیون دلار کمک نظامی آمریکا به ایران امضا شد. طبق این موافقت‌نامه قرار بر این بوده که این مبلغ ظرف یک‌سال به صورت اقساط به ایران داده شود و در صورت لزوم مقادیری جنگ‌افزار نیز به دولت ایران داده شود. در همین تاریخ، خبری دیگر که قابل توجه است، اختلاف‌نظر شدید ایران و عربستان بر سر قیمت نفت است. در سال ۱۳۵۳، این اختلاف نظر تا جایی پیش می‌رود که اوپک عربستان را تهدید به اخراج از عضویت کرد.

در ۲۶ خرداد ۱۳۴۴ نیز شرکت ملی نفت ایران با یک گروه آلمانی قرارداد نفتی مربوط به بخش یک آب‌های خلیج‌فارس را امضا کرد. با امضای این قرارداد مشارکت آلمان فدرال در صنعت نفت ایران برای اولین بار رقم خورد.

دیگر وقایع ۲۷ خرداد در گذر تاریخ

۱۷۹۴ م: از آنجا که محاصره شهر کرمان توسط نیروهای آغامحمدخان قاجار بیش از یک ماه به‌طول انجامید، میان مورخان بر سر روزی که خان قاجار [در آن زمان هنوز تاجگذاری نکرده بود که او را «شاه» خطاب کنند] پس از سقوط شهر دستور درآوردن ۲۰ هزار جفت چشم از مردان و قتل چهار هزار نفر دیگر و فروش اسیران به بردگی و تخریب کرمان را صادر کرد با جزئی تفاوت اختلاف‌نظر است.

در ۲۷ خرداد سال ۱۲۸۷ هجری خورشیدی بازار تهران به نام مخالفت با استبداد محمدعلی شاه قاجار تعطیل شد و مردم در بهارستان جمع شدند. این وضعیت تا تیرماه و به توپ بسته شدن عمارت مجلس هر روز به چشم می‌خورد.

پانزدهم ژوئن ۲۰۰۴ رئیس جمهوری فنلاند در شهر هلسینکی نخستین جایزه هزاره سوم در تکنولوژی را به «تیم بمرزلی»، خالق شبکه شبکه‌ها (اینترنت) داد. این جایزه عبارت از یک میلیون و دویست هزار دلار پول نقد، تقدیر نامه و مدال و نشان بود. تیم که زاده انگلستان و ساکن بوستون آمریکاست و در انستیتوی تکنولوژی ماساچوست آمریکا کار و تدریس می‌کند در این مراسم گفته بود که در ایجاد اینترنت دانشمندان متعدد کوشش کرده بودند و هرکدام به سهم خود موفق شده بودند و هنر او تنها در این بود که دستاورد آنان را در کنار هم قرار داد و اینترنت به وجود آمد که بزرگ‌ترین وسیله ارتباط بشر از آغاز خلقت است. وی افزوده بود که هدفش از این کار، خدمت به انسان‌ها بود که آسان‌تر و بهتر و بدون مانع بتوانند باهم تماس بگیرند و از معلومات اطلاعات و اخبار و نیز احساس، اندیشه و عواطف یکدیگر آگاه شوند که یک ابزار بزرگ روشنگری است.

بانو امیلیا ارهارت، پس از ۲۰ ساعت و ۴۰ دقیقه پرواز و پیمودن عرض اقیانوس اطلس در ۱۷ ژوئن سال ۱۹۲۸ در ساوت ویلز انگلستان فرود آمد. وی این پرواز را با یک هواپیمای دریایی (هواپیمایی که قادر به نشستن و برخاستن از روی آب است) پیمود. او از کانادا (نیو فاوند لند) به پرواز درآمده بود. امیلیا که ساکن بوستون آمریکا بود نخستین خلبان زن است که عرض اقیانوس اطلس را با پرواز پیمود.

در ۱۷ ژوئن ۱۹۳۹ به‌کار بردن گیوتین برای اعدام، پس از یک قرن و نیم ممنوع شد. این وسیله برای اعدام سریع و بدون درد در جریان انقلاب فرانسه ساخته شده بود.

در۱۷ ژوئن ۱۹۴۵ نخستین عمل پیوند کلیه در شهر شیکاگو آمریکا انجام گرفت و از این تاریخ به بعد، به تدریج عمومیت یافت.

جمهوری خلق چین ۱۹۶۷ اعلام داشت که دارای بمب هیدروژنی (ترمونوکلئر) هم شده است و این سلاح، دیگر در انحصار دو ابرقدرت نیست. این کشور سال‌ها بیش از این دارای بمب اتمی شده بود.

جمعیت 25 میلیونی ایران در سال 1346

جمعیت 25 میلیونی ایران در سال 1346