روزی که موبی‌دیک منتشر شد

گروه تاریخ و اقتصاد: رمان موبی دیک، شاهکار هرمان ملویل در ۱۸ اکتبر سال ۱۸۵۱ منتشر شد. این کتاب در فهرست صد کتاب برتر تاریخ به انتخاب گاردین قرار گرفته و دی‌اچ لارنس آن را یکی از شگفت‌آورترین کتاب‌های دنیا و بهترین کتاب در مورد دریا خوانده‌است.

هرمان ملویل در اول اوت سال ۱۸۱۹ در خانواده‌ای روشنفکر و نسبتا مرفه در شهر نیویورک به دنیا آمد و در ۲۸ سپتامبر ۱۸۹۱ در همانجا درگذشت. هرمان ۱۰ سال اول زندگی را تقریبا در رفاه و نیکبختی به‌سر برد و زندگی آرام و خوشی را با هفت خواهر و برادر دیگر خود گذراند و متوجه گذشت زمان نبود تا اینکه ناگهان تغییر بزرگی در زندگی آرام و آسوده آنها رخ داد.

پدر هرمان، از نظر شغلی به سوی ورشکستگی رفت و دیگر نتوانست در مقابل این ورشکستگی که کلیه زندگی‌اش را به باد داد، قد راست کند و دو سال بعد از این شکست، زمانی که هرمان دوازده سال داشت، از فرط فرسودگی و ناراحتی رخت از جهان بربست و خانواده‌اش را در تنهایی و تنگدستی تنها گذاشت. ملویل رمان موبی دیک را در سن۳۱ سالگی نوشت. وی از سال ۱۸۶۶ یعنی از سن ۴۷ سالگی به مدت بیست سال تمام به شغل ساده و کم درآمد بازرسی گمرک یک ناحیه کوچک اشتغال داشت و در ۷۲ سالگی یعنی در سال ۱۸۹۱ هنگامی که دیده از جهان فرو بست همه او را به نام یک نویسنده بزرگ و مرموز می‌شناختند.