روز ملی کیفیت

هجدهم آبان‌ماه به‌عنوان روز ملی کیفیت نام‌گذاری شده است. در این روز، به برترین و سرآمدترین سازمان‌های ایرانی حائز شرایط در بخش‌های مختلف کشور شامل سازمان‌ها، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، موسسات بخش عمومی، بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقل و بنگاه‌های کوچک و متوسط وابسته که در زمینه ارتقای کیفیت و سرآمدی کسب و کار، فعالیت‌های چشمگیری انجام داده‌اند، جوایزی اعطا می‌شود.

مرجع تصمیم‌گیری در جایزه ملی کیفیت ایران، شورای سیاست‌گذاری است و مطابق نظام‌نامه جایزه، دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران مستقر در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مجری جایزه بوده و همه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را عهده‌دار است.

یک کمیته فنی متشکل از ۲۱ کارشناس متخصص در زمینه مدیریت کیفیت و مباحث سرآمدی نیز، دبیرخانه و شورای سیاست‌گذاری را در طرح‌ریزی و اجرای ملی کیفیت ایران یاری می‌کنند.

این جوایز ابعاد مختلفی دارد؛ از یکسو، مفاهیم کیفیت و سرآمدی کسب و کار را به زبان شیوا بیان کرده و یک الگوی نظام‌مند را برای طرح‌ریزی و استقرار نظام‌های مدیریت جامع ارائه می‌کند و از سوی دیگر، ابزار سیستماتیک خودارزیاب است و به سازمان‌ها کمک می‌کند که نظام مدیریت و عملکرد خود را براساس معیارهای معین ارزیابی کرده و با حرکت به سوی نظام کیفیت جامع، اهدافی متعالی هم‌چون افزایش رضایت مشتری، افزایش مشارکت کارکنان، بهبود مستمر، دستیابی به نتایج پایدار مالی و اقتصادی را محقق سازد که از اصول مهم کیفیت در جامعه است.