ایرنا: معاون دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل معاونت علمی ریاست جمهوری از تسهیل صادرات محصولات دانش‌بنیان به آفریقا خبر داد. مسعود حافظی گفت: با حمایت‌های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری و با راه‌اندازی پایگاه صادراتی منطقه آفریقا با محوریت کشور اوگاندا، صادرات محصولات دانش‌بنیان و همچنین حضور دو کارگزار تجاری برون‌مرزی در کشورهای کنیا و آفریقای جنوبی تسهیل می‌شود. وی افزود: آفریقا یکی از حوزه‌های با پتانسیل بالا برای ورود محصولات دانش‌بنیان ایران است، آفریقا مشتمل بر ۵۴ کشور و بالغ بر ۱/ ۱ میلیارد نفر جمعیت دارد که همیشه مورد توجه کشورهای اروپایی و شرق آسیا بوده است.

به گفته حافظی، متاسفانه ورود محصولات ایران چه در بخش دانش‌بنیان و چه در بخش غیر دانش‌بنیان به این حوزه، مطلوبیت لازم را ندارد و تعریف برنامه‌های عملیاتی با هدف کسب سهم مطلوبی از این بازار ضروری است. وی تصریح کرد: با توجه به تاکید معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری مبنی بر لزوم ورود محصولات دانش‌بنیان به منطقه آفریقا و افزایش حضور بنگاه‌های دانش‌بنیان در کشورهای آفریقایی، این دفتر با همکاری بخش خصوصی اقدام به راه‌اندازی پایگاه صادراتی در منطقه و با محوریت کشور اوگاندا کرده است. معاون دفتر توسعه کسب و کار بین‌المللی معاونت علمی بیان کرد: این پایگاه قرار است مسیر ورود محصولات دانش‌بنیان به ویژه در حوزه مواد پیشرفته و تجهیزات آزمایشگاهی را از طریق ارائه خدمات تحقیقات بازار و بازاریابی محصولات به منطقه تسهیل کند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست‌های دفتر در ایجاد زیرساخت توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان بهره‌گیری از ظرفیت ایجاد شده توسط تجار و بازرگانان ایرانی مقیم منطقه آفریقا است، گفت: در این راستا دو کارگزار مستقر در کنیا و آفریقای جنوبی آمادگی خود را برای همکاری با معاونت و کمک به بنگاه‌های دانش‌بنیان در ورود به بازار منطقه آفریقا اعلام کرده‌اند. حافظی افزود: با توجه به رشد اقتصادی آفریقا و توسعه فعالیت‌های عمرانی در اغلب کشورهای آفریقایی، پتانسیل صادرات محصولات و فناوری‌های ساختمانی، تامین انرژی به خصوص برق، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در حوزه گردشگری و بانکداری از نیازهای اساسی این منطقه است که می‌تواند مورد توجه شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد.