لبخند دیجیتال

مریم عسگری

عکس:آکوسالمی

از برگزاری نمایشگاه تخصصی دوربین‌های عکاسی، تصویربرداری و دوربین دیجیتال به وسیله یک پیامک باخبر شدیم. یک پیامک از همان پیامک‌های تبلیغاتی معروف که هر از چند گاهی برای موبایل‌داران ارسال می‌شود. همین و بس!

اگرچه این پیامک برای تعداد زیادی از مشترکان تلفن‌همراه، به ویژه همراه اول از طرف شرکت سونی ارسال شد، اما اکثر مردم به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیفی که در این زمینه شده بود، از برگزاری چنین جشنواره‌ای در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حجاب بی‌اطلاع بودند. حتی علاقه‌مندان به عکاسی! بگذریم از اینکه حتی اطراف خیابان حجاب بیلبورد یا تابلوی تبلیغاتی در این زمینه نصب نشده بود، (اگر هم شده بود از چشم ما دور ماند)، اما حضور گسترده بازدیدکنندگانی که اکثرا دستی در کار عکس و تصویر داشتند، در این نمایشگاه ثابت کرد تبلیغات پیامکی کار خودش را کرده است و پیامک‌های تبلیغاتی آن قدرها هم که مردم ادعا می‌کنند،بی‌دلیل ارسال نمی‌شوند و هستند افرادی که پیام‌ها را نخوانده پاک نکنند. به هر حال این پنجمین همایش و جشنواره بین‌المللی تخصصی هنر عکاسی و تصویربرداری، دوربین‌های دیجیتال و تجهیزات وابسته بود که توسط بخش‌خصوصی برگزار شد و تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه نیز ادامه دارد. اگر شما جزو معدود افرادی هستید که پیامک تبلیغاتی یا بهتر بگوییم اطلاع‌رسانی را دریافت نکرده‌اید، ما به شما خبر می‌دهیم که از ساعت ۱۶ الی ۲۰ هر روز می‌توانید از این نمایشگاه بازدید کنید.

موزه عکاسی در دل نمایشگاه

پایت که به ورودی سالن حجاب می‌رسد، بیلبوردهای تبیلغاتی شرکت‌های عرضه‌کننده دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری مطمئنت می‌کنند که راه را درست آمده‌ای. از نام نمایشگاه تصور می‌کنی وارد نمایشگاهی می‌شوی مملو از تجهیزات پیشرفته عکاسی، دوربین‌های دیجیتال و...

شاید تصورش را هم نکنی در دل چنین نمایشگاهی و پشت غرفه‌های رنگارنگ دوربین‌های پیشرفته دیجیتالی، غرفه‌ای وجود داشته باشد که در آن از ابتدایی‌ترین دوربین عکاسی گرفته تا دوربین‌های امروزی به نمایش گذاشته شده است.

این غرفه موزه عکاسی نام دارد که به نام استاد جدیدالاسلام ثبت شده است. در غرفه استاد محمدعلی جدیدالاسلام می‌توان شاهد سیر تکاملی هنر عکاسی بود. پیرمرد با لهجه شیرین آذری می‌گوید: سال گذشته آقای نوری (برگزارکننده نمایشگاه دوربین‌های دیجیتال) از طریق شبکه خبر با من آشنا شد و به من پیشنهاد داد در این نمایشگاه شرکت کنم. بابت غرفه هم مبلغی پرداخت نکردم. اما متعهد شدم در کارگاه‌های آموزشی، آموزش عکاسی بدهم. استاد جدیدالاسلام که یک معلم بازنشسته است امسال حدود چهارصد دوربین به نمایش گذاشته و علاوه بر این عکس‌هایی نیز از دوره قاجار و پهلوی تهیه و در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته است. وی حدود ۴۳ سال است عکاسی می‌کند و به گفته خودش عاشق عکاسی است و لذت عکاسی با دوربین‌های آنالوگ و تماشای عکس روی کاغذ را با دوربین دیجیتال غیرقابل مقایسه می‌داند.

غرفه‌های دیجیتالی

به غیر از موزه عکاسی، در سایر غرفه‌ها چشم‌ها فقط دیجیتال می‌بینند و دستگاه‌های پیشرفته و گاه عجیب و غریب! نمایشگاه امسال شامل دو طبقه است که در طبقه اول (سالن شماره ۲) شرکت‌های معروف عرضه‌کننده انواع دوربین مانند سونی، جی‌وی‌سی، سامسونگ، کانن، Olympus حضور داشتند.

البته جای نیکون در این نمایشگاه بسیار خالی بود.

وقتی علت را از مسوول اطلاعات نمایشگاه می‌پرسم، به شوخی می‌گوید: نیکون توانایی خرید غرفه را نداشته و شرکت نکرده است.

در طبقه زیرین نمایشگاه (سالن شماره ۳) نیز اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران، عرضه کنندگان آلبوم و قاب عکس و دکوراتورهای آتلیه حضور داشتند.

جالب اینجا است که در نمایشگاهی که کلمه دیجیتال در آن بسیار به چشم می‌آید، برخی از تجهیزات دیجیتال مانند قاب عکس های دیجیتالی حضور نداشته و در مقابل قاب عکس و آلبوم‌های عکس در آن حضور پررنگی دارند.کسی چه می‌داند تا چند سال دیگر این آلبوم‌ها کاربرد دارند و با توجه به دیجیتالی شدن زندگی مردم آیا سال‌‌ها بعد کسی نامی از آلبوم عکس‌های تولد عروسی یا ... می‌برد یا نه؟

تازه واردها در نمایشگاه

شرکت‌های عرضه کننده انواع دوربین و تجهیزات جانبی از عرضه مدل‌های جدید در این نمایشگاه و احتساب تخفیف‌هایی برای خریداران خبر می‌دهند.

مه‌وار الکترونیک نمایندگی فروش دوربین‌های دیجیتال عکاسی و فیلمبرداری از شرکت‌هایی است که غرفه بزرگی را به خود اختصاص داده است.

موزیفی، مسوول تبلیغات این شرکت مدل‌های MG۷۳۰، MG۵۳۰ را از دوربین‌های جدید عکاسی و فیلمبرداری JVC معرفی کرد که قیمتی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان دارند.

وی همچنین دوربین‌های جدید سری HD که هاردخور هستند را نیز از دوربین‌های گران قیمت و تازه وارد این برند معرفی کرد که به هارد ۱۲۰ گیگابایتی مجهز هستند و قابلیت حدود ۵/۱ ساعت فیلمبرداری را دارند.

این دوربین‌ها که در چهار رنگ مشکی، قرمز، آبی و نقره‌ای به بازار عرضه شده‌اند قیمتی حدود یک میلیون و دویست هزار تا یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان دارند.

مویدی‌پور، مدیر فروش شرکت نیکسان آسیا عرضه کننده دوربین‌های OLYMPUS نیز از عرضه مدل SP۵۷۰ در این نمایشگاه خبر داد و گفت: این مدل تنها مدلی است که ۲۰ برابر زوم اپتیکال داشته و علاوه بر تجهیز به کارت SD به کارت MICRO SD و منوی فارسی نیز مجهز است.

وی قیمت این دوربین را ۴۹۰هزار تومان اعلام کرد.

مویدی‌پور همچنین مدل MU۱۰۳۰ و MU۱۰۱۰ را از دوربین‌های جدید این برند معرفی کرد که ضدآب و ضد ضربه بوده و به ترتیب با قیمت ۳۹۰هزار و ۳۲۵هزار تومان به فروش می‌رسند.

وی همچنین E۳ را به عنوان سریع‌ترین دوربین SLR این برند معرفی کرد که قیمت بدنه خالی آن یک میلیون و ۶۳۰هزار تومان است.

وی میزان بازدید مردم را از این نمایشگاه در سطح مطلوبی عنوان کرد و گفت: با توجه به اطلاع‌رسانی ضعیفی که برای این نمایشگاه شده بود بازدید در حد خوبی بود. این نمایندگی محصولات خود را با تخفیف ۴درصدی پیش‌فروش می‌کرد.

شرکت بازرگانی ایران نمایندگی فروش محصولات صوتی و تصویری سونی نیز مدل‌های ALFA ۲۰۰، ALFA ۳۵۰، ALFA ۶۰۰ را از دوربین‌های جدید SLR این برند معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار، ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار و یک‌میلیون و ۴۸۵هزار تومان به فروش می‌رسند. دلاور، مسوول این غرفه مدل‌های T۲۰۰ و W۲۰۰ را نیز از دوربین‌های جدید سایبرشات سونی معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۳۶۵هزار و ۳۵۹هزار تومان به فروش می‌رسند.

مدل H۱۰۰۰ نیز جدیدترین دوربین فیلمبرداری این برند است که به تازگی وارد بازار شده است و هنوز قیمت دقیق آن اعلام نشده است.

به غیر از انواع دوربین، سونی کارت حافظه، باتری، کیف دوربین، سه پایه و لنز نیز در این نمایشگاه عرضه کرده است.

آفومار نمایندگی فروش محصولات کانن نیز در این نمایشگاه حضور پررنگی داشت.

این نمایندگی مدل‌های Ixus۸۵IS، Ixus۸۰IS و Ixus۹۰IS را از دوربین‌های عکاسی جدید این برند معرفی کرد؛ اما از اعلام قیمت این مدل‌ها خودداری کرد.

قاری‌زاده، مسوول قراردادهای این نمایندگی نیز مدل ۸۸۰۰اF را از اسکنرهای حرفه‌ای جدید مخصوص عکس Canon معرفی کرد که با قیمت ۲۱۵هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی همچنین مدل‌های ip ۴۵۰۰، pro ۹۵۰۰ و MP۶۱۰ را از دستگاه‌های چاپگر عکس این برند معرفی کرد که طی سه هفته اخیر وارد بازار شده‌اند و به ترتیب با قیمت ۱۴۰هزار، ۹۲۹هزار و ۲۱۴هزار تومان به فروش می‌رسند.

سام سرویس نمایندگی فروش دوربین‌های سامسونگ نیز در این نمایشگاه علاوه بر عرضه انواع دوربین، MP۳ Player و تلویزیون‌های LCD خود را به نمایش گذاشته بود.

البته یکی از مسوولان غرفه اظهار کرد تلویزیون‌های LCD این شرکت تنها برای نمایش دوربین‌ها کاربرد دارند.

اسکندری، مدیر فروش دوربین‌های عکاسی این برند مدل NV۲۴HD را از دوربین‌های جدید سامسونگ معرفی کرد که طی تابستان آینده می‌توان شاهد حضور آن در بازار داخلی بود.

وی مدل‌های I۷۰، I۷ و I۸۵ را از دوربین‌های جدید این برند معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۲۰۰هزار، ۲۱۰هزار و ۲۲۵هزار تومان به فروش می‌رسند. این شرکت تخفیفی برای فروش دوربین‌هایش در نظر نگرفته است.مادیران نمایندگی فروش چاپگرهای Epson نیز مدل‌های R۱۹۰۰ و CX۹۳۰۰F را از چاپگرهای مخصوص عکس تازه وارد این برند معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۶۹۷هزار و ۲۴۲هزار تومان به فروش می‌رسند.شرکت‌های عرضه‌کننده دستگاه‌های چاپ عکس، فروش داروهای چاپ و ظهور عکس، فروش نرم‌افزارهای عکاسی و ... نیز حضور پررنگی در این نمایشگاه داشتند.در بین این شرکت‌ها، شرکت Picnet از تولید‌کنندگانی است که به عرضه کیوسک چاپ عکس در این نمایشگاه پرداخته است. مدیر فروش این شرکت این دستگاه را که مدل آن PK۵۰۰۰ است را یک مرکز مستقل برای چاپ فوری و خصوصا عکس دیجیتال معرفی کرد که به آسانی توسط مشتریان قابل استفاده است.

این دستگاه به کامپیوتر داخلی و نرم‌افزار چاپ عکس مجهز است و قابلیت تهیه عکس به صورت لوح فشرده و چاپ روی کاغذ را دارد. مدیر فروش این شرکت قیمت این دستگاه را ۵میلیون و ۴۰۰هزار تومان اعلام کرد.

مرکز تعمیرات دوربین‌های Canon نیز در این نمایشگاه حضور پررنگی داشت.

طبق اعلام قاسمی، مسوول این مرکز در ایام برگزاری نمایشگاه این مرکز دوربین‌های عکاسی را در هر برندی که باشد به صورت رایگان تعمیر می‌کند.

Case Logic نیز یکی از غرفه‌های گران‌قیمت این نمایشگاه بودکه طبق اعلام مختاری، مدیر فروش آن به عرضه انواع کیف دوربین و سه‌پایه می‌پردازد.مختاری در این زمینه گفت: محصولات این برند به دلیل کیفیت بالایی که دارند به محصولات گران‌قیمت بازار معروفند.

وی قیمت کیف‌های کوچک دوربین این برند را بین ۱۰ تا ۱۵هزار و قیمت کیف دوربین‌های SLR این برند را ۱۱۵هزار تومان اعلام کرد و گفت: این کیف‌ها با ضمانت ۵ تا ۲۵ سال به فروش می‌رساند.

چرا نیکون حضور نداشت

رضا عابدی، رییس اتحادیه عکاسان در مورد عدم حضور نیکون در این نمایشگاه گفت: این شرکت به دلایلی که مشخص نیست در این نمایشگاه شرکت نکرد اما قرار است از فردا محصولات خود را در غرفه مرکز تعمیر دوربین‌های Canon و Nikon به نمایش بگذارد.

وی درخصوص برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه با تعامل اتحادیه عکاسان و آقای فریدون نوری که یک شخص حقیقی است و با حضور ۷۵ شرکت برگزار شده است.

وی هدف برگزاری این نمایشگاه را آشنایی علاقه‌مندان با محصولات جدید و واردکنندگان مطرح عنوان کرد.