عیدی با محصولات دیجیتالی

مریم عسگری

یادش بخیر! قدیم‌ترها نزدیک عید که می‌شد با پول تو جیبی برای آنهایی که دوستشان داشتم کارت‌پستال می‌خریدم و با هزار بد بختی پست می‌کردم و تا کارت به دستشان برسد جان به‌سرشان می‌کردم بس که ارسال آن را پیگیری می‌کردم. راستش خیلی وقت‌ها کارت به دلایل مختلف هرگز به مقصد نمی‌رسید، اما همین که از پیگیری‌های بچه‌گانه‌ام می‌دانستند که به یادشان بودم، برایشان ارزش داشت. حالا آن روزها گذشته و با اینکه محبت‌ها در دلم کمرنگ نشده‌اند، دیگر هرگز به فکر پست کردن کارت تبریک برای یک دوست، یا خرید کتاب قصه و نوار کاست شازده کوچولو برای خواهر کوچکم نمی‌افتم. اصلا فکر می‌کنم خرید و ارسال کارت تبریک،‌‌ ‌آن هم به‌وسیله پست در عصری که آن را دیجیتالی می‌خوانیم کاری عجیب است. کافی است گشتی در اینترنت زده و کارت موردنظر را انتخاب و آن را به آدرس پست الکترونیکی دوستان ارسال کنم.

هر چند گروهی معتقدند هنوز دریافت کارت تبریک و نامه به شیوه‌های سنتی لطف دیگری دارد، اما امروزه کمتر کسی از این روش‌ها استفاده می‌کند. نمی‌دانم رایانه و تکنولوژی پایشان را از گلیمشان درازتر کرده‌اند یا ما آدم‌ها از روش‌های سنتی و کالاهای غیردیجیتالی خیری ندیده‌ایم که این چنین به دامن رایانه و اینترنت و کالاهای پیشرفته دیجیتالی آویخته‌ایم که تحمل یک روز زندگی بدون اینترنت یا انجام کارها بدون رایانه را نداریم. در دنیای دیجیتالی امروز حتی انتخاب‌های مردم نیز دیجیتالی شده است. شاید به همین دلیل باشد که مراکز خرید و فروش کالاهای رایانه‌ای و تجهیزات دیجیتال این روزها چهره‌ای جدید به خود گرفته است.

هدایای دیجیتالی

این روزها اگر سری به مراکز خرید و فروش رایانه و تجهیزات دیجیتالی بزنید حتما عرضه کالاهای جدید که پشت ویترین فروشگاه‌ها خودنمایی می‌کنند، توجه شما را به خود جلب می‌کند. شاید عرضه این کالاها در اوضاعی که بازار از لحاظ میزان خرید وفروش، روزهای بی‌رونقی را سپری می‌کند، عجیب باشد. اما نکته اینجا است که طی یک هفته اخیر بر تعداد مراجعینی که به قصد خرید به این مراکز مراجعه می‌کنند در حد قابل توجهی افزوده شده است. اگرچه این مراجعین به قصد خرید کالاهایی با حدود قیمتی ۲۰ تا ۲۰۰‌هزار تومان به این مراکز مراجعه می‌کنند و کمتر سراغ کالاهایی مانند لپ‌تاپ و مانیتور و ... می‌روند، اما مراجعه حتی به این شکل برای فروشندگانی که مدت‌ها است بازار را راکد و بی‌سروصدا دیده‌اند باعث امیدواری است.

طبق اعلام فعالان بازار طی یک هفته اخیر مراجعه و خرید تجهیزات کامپیوتری تاحدودی افزایش یافته است و علت این امر نیز انتشار خبر برگزاری جشنواره نوروزی در مراکز خرید و فروش رایانه و تجهیزات کامپیوتری است. به این ترتیب بسیاری از افراد برای خرید هدیه به این مراکز مراجعه و براخور سن و نسبتی که با شخص موردنظر دارند هم هدیه می‌خرند و هم در جشنواره ویژه نوروزی شرکت می‌کنند. به گفته این فروشنده، شرکت‌های عرضه‌کننده و نمایندگی‌های فروش برای فروش بهتر کالاهایشان تخفیف‌های زیادی به مصرف‌کننده می‌دهند. به عنوان مثال سونی در ازای خرید یک دستگاه MP۳ player به همراه یکی از لپ‌تاپ‌های این برند تخفیفی معادل ۵۵ درصد روی قیمت mp۳ player به خریدار می‌دهد. یک فروشنده دیگر می‌گوید، معمولا نیمه دوم سال، بازار تا حدودی از حالت رکود خارج می‌شود و میزبان افرادی است که به قصد خرید هدیه به این مراکز مراجعه می‌کنند. وی می‌گوید:

usb flash، mp۳ player، mp۴ player، انواع قاب عکس دیجیتالی، انواع کنسول بازی و نرم‌افزار‌های بازی و آموزشی از کالاهایی هستند که به عنوان هدایای نوروزی، فروش بالایی دارند. یک فروشنده دیگر نیز از فروش بالای انواع voice recorder و mp۳ player در بازار خبر داد.

هدایایی که از مد افتاده‌اند

تا چند سال پیش که usb flash‌ها میهمان‌های تازه‌واردی در بازار کامپیوتر به حساب می‌آمدند، اولین گزینه هنگام انتخاب هدیه دیجیتالی بودند. شرکت‌های تولید‌کننده نیز با درک سلیقه و نیاز مصرف‌کنندگان مدل‌های مختلفی را با طرح و ظرفیت‌های مختلف به بازار عرضه کردند و در پی این افزایش عرضه، قیمت این کالا در بازار نیز در حد قابل‌توجهی کاهش یافت.

طبق اعلام فعالان بازار، اگرچه usb flash کالای کارآمدی است، اما امروزه کمتر کسی از این کالا برای هدیه استفاده می‌کند، چرا که امروزه هر فردی یکی دو نمونه از این کالا را با ظرفیت‌های مختلف در اختیار دارد. طبق اعلام فعالان بازار در حال حاضر انواع usb flash با مارک‌های مختلفی چون king ston،king max، apacer، verbatim، zyrus و ... با ظرفیت‌های مختلف در بازار موجودند.

به گفته مسوول فروشگاه ماتریس، یکی از عرضه‌کنندگان usb flash‌های verbatim، فلش دیسک‌های این برند با ظرفیت‌های ۴، ۸ و ۱۶ گیگابایت به ترتیب با قیمت ۱۲ هزار، ۱۸‌هزار و ۳۴‌هزار تومان به فروش می‌رسند. فلش دیسک‌های zyrus نیز در طراحی‌های زیبا با ظرفیت‌های ۱، ۲، ۴ و ۸گیگابایتی با قیمتی بین ۹ تا ۳۲‌هزار تومان به فروش می‌رسند.

فلش دیسک‌های سونی نیز در رنگ‌های مختلف و ظرفیت‌های متفاوت، قیمتی بین ۱۶ تا ۱۳۹‌هزار تومان دارند. TDK QUANTUM ،KINGSTON و ... نیز نمونه‌هایی از این کالا را با ظرفیت‌های مختلف به بازار عرضه کرده‌اند که قیمتی بین ۸ تا ۷۰‌هزار تومان دارند. انواع ماوس از کالاهای دیگری است که سابق بر این به عنوان هدیه خریداری می‌شدند. البته این کالا همچنان مورد استقبال است و اکنون طرح‌های جالبی به بازار عرضه شده‌اند که توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند. امروزه بازار مملو از ماوس‌های رنگارنگی است که در طرح‌های قلب، گل، ستاره و ... به بازار عرضه شده‌اند و قیمتی بین ۸ تا ۲۵‌هزار تومان دارند.

اگر فکر می‌کنید این ماوس‌ها انتخاب مناسبی به عنوان هدیه نیستند، می‌توانید به سراغ ماوس‌های بی‌سیم بروید که امروزه در طرح و رنگ‌های مختلف به بازار عرضه شده‌اند. A۴TEC، جنیوس و سونی از برندهایی هستند که در این زمینه مدل‌های رنگارنگی را به بازار عرضه کرده‌اند. این موس‌ها با قیمتی حدود ۵۰ تا ۹۰‌هزار تومان به فروش می‌رسند.

در بین این ماوس‌ها نیز مدل VGP_UMS۲۰ از ماوس‌های پرفروش سونی است که در رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه شده و با قیمت ۵۶‌هزار تومان به فروش می‌رسد.

شاید به فکرتان نرسیده باشد، اما باتری‌های قابل‌شارژ سونی نیز می‌تواند انتخاب خوبی به عنوان یک هدیه باشد.ایران رهجو مدل‌های

BCG-۳۴HTD۲L و BCG-۳۴HLD۴L را از شارژرهای پرفروش باتری سونی معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۱۳‌هزار و ۵۰۰‌تومان و ۲۱‌هزار تومان به فروش می‌رسند. این شارژرها قابلیت شارژ باتری‌های قلمی و نیم قلمی را داشته و با ولتاژ ۱۰۰ تا ۲۴۰ ولت سازگار است.

قیمت پکیج دو عددی باتری‌های قابل‌شارژ این برند نیز که قابلیت ۱۰۰۰ مرتبه شارژ را دارند در جشنواره نوروزی ۵۰۰۰‌تومان است، البته سونی هدفون‌های رنگارنگی نیز به بازار عرضه کرده است که طرح‌های جالبی دارد و با قیمت ۱۱‌هزار تومان به فروش می‌رسند. هدفون‌های حرفه‌ای این برند نیز قیمتی بین ۵۸ تا ۸۰‌هزار تومان دارند.

هدایای گران‌قیمت

MP۴ PLAYER‌ و MP۳ها از دسته کالاهایی هستند که امروزه استفاده از آنها به شدت مرسوم شده است و اکثر ما یک نمونه از آن را در اختیار داریم. طبق اعلام فعالان بازار،امروزه اکثر افرادی که قصد خرید یک هدیه دیجیتالی را دارند، سراغ این کالاها رفته و به عبارتی می‌توان گفت MP۳ PLAYER و MP۴ ها جانشینان انواع حافظه فلش به عنوان هدیه شده‌اند. به گفته مسوول فروشگاه کامپیوتر آبی، امروزه اکثر افرادی که قصد اهدای یک MP۳ PLAYER را به کسی دارند، بیشتر به طراحی و میزان حافظه آن توجه می‌کنند تا مارک و گارانتی آن!

این فروشنده معتقد است CREATIVE در زمینه عرضه نمونه‌های رنگارنگ با طراحی‌های زیبا صاحب نام است. وی مدل‌های ZEN STON PLUS و ZEN MOZAIC را از نمونه‌های پرفروش بازار معرفی کرد که به ترتیب با قیمت ۵۵‌هزار و ۷۹ تا ۱۳۵‌هزار تومان به فروش می‌رسند.

IRIVER نیز چند نمونهMP۴ و MP۳PLAYER مناسب برای هدیه دارد. مدل T۷که در ظرفیت‌های ۱تا ۴ گیگابایتی به بازار عرضه شده، نمونه‌ای از MP۳ PLAYER‌های این برند است که در رنگ‌های مختلف به بازار عرضه شده و با قیمت ۴۷ تا ۸۴‌هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل L PLAYER نیز از MP۴ PLAYER‌های پرفروش این برند است که در ظرفیت‌های ۲تا ۸ گیگابایتی با قیمتی حدود ۸۸ تا ۱۲۵‌هزار تومان به فروش می‌رسد. و اما سونی مدلNW-A۸۰۰ را از MP۴ PLAYER‌های پرفروش سونی در بازار داخلی معرفی کرد که گزینه مناسبی برای هدیه است. این کالا با ظرفیت‌های ۲، ۴ و ۸ گیگابایتی با قیمتی حدود ۱۳۱ تا ۲۲۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل‌های ICD-UX۷۱,ICD-UX۸۱ نیز از VOICE RECORDER‌های پر فروش این برند هستند که هدیه‌ای مناسب برای خبرنگاران به شمار می‌آیند. این کالاها با قیمت ۱۲۷ تا ۱۷۷‌هزار تومان به فروش می‌رسند.

قاب‌های دیجیتالی گزینه دیگری هستند که می‌توانید به وسیله آنها عزیزانتان را شاد کنید. این قاب‌ها با مارک‌های فیلیپس و CENOMAX به بازار عرضه شده‌اند و در دو سایز ۷ و ۸ اینچ در بازار موجودند. این قاب عکس‌ها با قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۱۴۰‌هزار تومان به فروش می‌رسند.

هدیه‌ای برای بچه‌ها

کنسول‌های بازی همیشه خدا برای بچه‌ها و همچنین بزرگ‌ترها هدیه‌ای دوست‌داشتنی است.

شما می‌توانید از بین نمونه‌هایی چون WIIکه مخصوص بازی‌های FUN است و با قیمت ۴۳۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد و X BOX که در مدل‌های مختلف قیمتی بین ۳۱۰ تا ۴۸۰‌هزار تومان دارد و یا PS۳ که با قیمت ۳۹۰‌هزار تومان به فروش می‌رسد، یکی را انتخاب کنید. اگر هم می‌خواهید کمتر هزینه کنید می‌توانید به سراغ کنسول‌های NINTENDO بروید که قیمتی حدود ۱۸۵‌هزار تومان دارد. اگر باز هم می‌خواهید کمتر هزینه کنید می‌توانید سراغ نرم‌افزارهای بازی و سرگرمی روید که قیمتی بین یک هزار و ۵۰۰‌تومان به بالا دارند.