دیسک‌های هولوگرافیک جهان را جای می‌دهند

ندا لهردی

گاهی پیش می‌آید که بعضی اخبار می‌توانند آینده و حتی گذشته یک جریان یا صنعت را تحت تاثیر خود قرار دهند. این اتفاق چندان هم عجیب و جدید نبوده و شاید برای اغلب ما به یک تکرار تبدیل شده است. با این حال اما همیشه اخبار مربوط به اتفاقی نو و منحصر به فرد به خصوص در حوزه‌ای مانند تکنولوژی قابل توجه و بااهمیت بوده و هست. نمونه این جریان در همین چند روز پیش و در اواسط هفته با اعلام خبر ساخته شدن دیسک نوری با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایتی اتفاق افتاد تا به این ترتیب کارشناسان را درباره آینده صنعت تولید دیسک‌های نوری به فکر بیندازد. این خبر اگرچه ساده، اما بسیار بااهمیت و قابل توجه بود تا جایی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند چنین اتفاقی می‌تواند صنعت تکنولوژی را متحول کند.

یک دیسک متفاوت با ظاهری معمولی

خبری که این روزها توجه کارشناسان صنعت تکنولوژی را به خودش جلب کرده، در واقع نشان از کشف یک دیسک نوری جدید با امکان ذخیره اطلاعات تا ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت دارد. این موفقیت را شرکت بزرگ «جنرال الکتریک» و بعد از شش سال کار روی تکنولوژی ذخیره‌سازی هولوگرافیک به دست آورده است.

تکنولوژی جدید این شرکت موسوم به تکنولوژی ذخیره میکرو هولوگرافیک امکان ذخیره اطلاعات با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت را بر روی یک دیسک نوری با اندازه DVDهای معمولی را فراهم می‌آورد. این دیسک هولوگرافیک به عقیده بعضی از کارشناسان برای استفاده در صنعت آرشیو مناسب است اما شرکت جنرال الکتریک تصمیم دارد از آن برای بازار مصرف‌کنندگان و پخش‌کننده‌های خانگی هم استفاده کند.

کشف جدید جنرال الکتریک که تحت شرایط آزمایشگاهی تولید شده است، با استفاده از الگوهای نوشتن اطلاعات به صورت سه بعدی روی دیسک‌های پوشیده از مواد با حالت انعکاس‌دهندگی زیاد شکل گرفته است. این دیسک مانند یک آینه عمل می‌کند که امکان انتخاب تمام بخش‌های اطلاعات از روی آن را به وسیله اشعه لیزر فراهم می‌آورد.

این دیسک‌های نوری جدید، اما مانند دیسک‌های معمولی DVD و CDها اطلاعات را روی سطح خود ذخیره نمی‌کنند. دیسک‌های هولوگرافیک در واقع اطلاعات را به صورت سه بعدی و در سطح زیرین خود ذخیره می‌کنند. در حقیقت به همین دلیل هم هست که این دیسک‌های جدید امکان ذخیره اطلاعات بیشتری را نسبت به رقبای قدیمی‌شان در اختیار دارند.

این دیسک‌های نوری جدید ظرفیتی برابر ۱۰۰ دیسک DVD معمولی دارند. این در حالی است که دیسک‌های بلوری که برای ذخیره فایل‌ها و بازی‌ها با کیفیت بالا به کار می‌روند، در حال حاضر تنها امکان ذخیره اطلاعات تا ظرفیت ۲۵ یا ۵۰ گیگابایت را دارند.

دیسک‌های نوری جدید اگرچه راه طولانی برای رسیدن به دست کاربران خانگی را در پیش دارند، اما پتانسیل مناسبی برای ایجاد تحولی بزرگ در صنعت ذخیره‌سازی دارند. به این ترتیب کارشناسان از حالا به دستگاه‌های پخش‌کننده دیسک‌های هولوگرافیک و آینده بازار آنها به صورت رقیبی ارزان قیمت برای DVD و دیسک‌های بلوری فکر می‌کنند. در واقع دیسک‌های بلو ری با بیشترین ظرفیت خود امکان ذخیره ۵۰ گیگابایت اطلاعات را دارند و دیسک‌های DVD هم در نهایت کمتر از ۹ گیگابایت اطلاعات را در خود ذخیره می‌کنند.

با این همه، اما هدف نهایی جنرال الکتریک ذخیره اطلاعات با ظرفیت یک‌ترابایت با این فرمت‌های جدید است. طبق اعلام مقامات جنرال الکتریک، دستگاه‌‌های پخش‌کننده دیسک‌های هولوگراف می‌توانند CD، DVD و دیسک‌های بلوری را هم اجرا و پخش کنند.

این شرکت اعلام کرده است که تمایل زیادی به خروج دیسک‌های هولوگرافیک از آزمایشگاه و رسیدن آنها به قفسه‌ فروشگاه‌ها دارد. به گفته مقامات این شرکت، اولین قدم در این راستا رسیدن این دیسک‌های جدید به دست کاربران تجاری مانند استودیوهای فیلم‌سازی و موسسات تحقیقات پزشکی برای ذخیره حجم وسیعی از اطلاعات روی آنها است. با این حال، اما هدف نهایی این شرکت، دیدن دستگاه‌های پخش‌کننده دیسک‌های هولوگرافیک در خانه‌ها است.

فرمت جدید، دردسرهای جدید و مخارج جدید

در حالی که جنرال الکتریک مشغول توسعه دیسک نوری جدید خود با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت است، کاربران اما منتظر رسیدن این دیسک‌ها به بازار هستند و البته خودشان را برای به وجود آمدن یک جنگ جدید و شاید بی‌شباهت به جنگ رقابتی فرمت‌های بلوری و HD DVD آماده می‌کنند. با این وجود، اما جنگ فرمت جدید میکرو هولوگرافیک ممکن است حتی اتفاق نیفتد که در این صورت این اتفاق به دلیل سازگاری این فرمت جدید با فرمت‌های قبلی خود است. در واقع شاید به همین دلیل هم هست که بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به حضور در چرخه تولید این فرمت و تکنولوژی جدید تا سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ همان زمانی که این دیسک‌های جدید می‌توانند راهی خانه کاربرانشان شوند، دارند. در این میان، اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران هم در فکر میزان موفقیت این تکنولوژی در بازار و حجم تقاضای خریداران هستند. این دغدغه‌ها از طرفی با گسترش استفاده از وب‌سایت‌هایی مانند YouTube و عمومی‌تر شدن آن‌‌ها تا چند سال آینده و حرکت آن‌ها به سمت تلویزیون‌ها روبه‌رو شده است.

با این اوصاف، اما انتظار می‌رود تکنولوژی جدید جنرال الکتریک بازار پر رونقی را داشته باشد. قابلیت ذخیره اطلاعات با ظرفیت ۵۰۰ گیگابایت در قالب یک دیسک نوری ارزان قیمت می‌تواند به راحتی بازار دیسک‌های بلوری را هم در اختیار بگیرد و این موضوع از نگاه مقامات جنرال الکتریک هم دور نمانده است. این در حالی است که هارد دیسک‌های اکسترنال همچنان به عنوان ابزارهای سریع‌تر، ایمن‌تر، ارزان‌تر و قابل اعتمادتر برای ذخیره اطلاعات مورد توجه کاربران قرار خواهند گرفت.

دیسک نوری جدید جنرال الکتریک به عقیده کارشناسان در مراحل اولیه احتمالا یک محصول گران قیمت خواهد بود و بر اساس پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان بازار قیمت این محصول به ۵۰ دلار برای هر دیسک خواهد رسید. البته با این وجود از نظر همین کارشناسان هنوز امیدواری‌هایی برای کاهش قیمت این دیسک‌های جدید بعد از رسیدن آن‌ها به تولید انبوه وجود دارد.

بازگشت به آینده با ذخیره‌سازی هولوگرافیک

اگرچه دیسک‌های نوری ۵۰۰ گیگابایتی شرکت جنرال الکتریک موفقیتی بزرگ در صنعت ذخیره‌سازی به حساب می‌آیند، اما این کار اولین اقدام در این عرصه نیست. دو شرکت InPhase Technologies و Maxell در سال ۲۰۰۶، تکنولوژی ذخیره هولوگرافیک را کشف کردند که قرار بود تا سال ۲۰۰۷ در دسترس عموم قرار بگیرد. این دیسک‌ها ظرفیت ۳۰۰ گیگابایتی داشته و می‌توانستند برای کاربران تجاری مورد استفاده قرار بگیرند. قیمت احتمالی عرضه این دیسک‌ها برای کاربران تجاری هم قرار بود بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار متغیر باشد، اما قیمت هر دیسک هولوگرافیک به تنهایی ۱۵۰ دلار می‌توانست باشد.

تابستان سال میلادی گذشته هم شرکت Nintendo با شرکت InPhase برای استفاده از تکنولوژی ذخیره هولوگرافیک در کنسول بازی Wii خود مذاکره کرد. شرکت تحقیقاتی Call/Recall هم در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که راهی برای ذخیره اطلاعات تا ظرفیت یک ترابایت را روی دیسک‌های نوری با استفاده از تکنولوژی سه بعدی دو فوتون پیدا کرده است.

Optware هم شرکت دیگری است که قرار بودتا سال ۲۰۰۲ دیسک‌های نوری با ظرفیت یک ترابایت را به بازار عرضه کند. با وجود آن که رقبای شرکت جنرال الکتریک همچنان موفق نشده‌اند که تکنولوژی‌های مشابه‌شان را در دسترس عموم قرار دهند، اما جنرال الکتریک امیدوار است که بتواند این کار را در آینده نزدیک انجام دهد.

منبع:

www.pcworld.com