سکوت در بازار سیستم‌های پر سر و صدا

دنیای‌اقتصاد- نوسانات نرخ ارز تاثیر خود را روی بازار تجهیزات صوتی خانگی هم گذاشته است و تا حدود زیادی بازار خرید و فروش این کالا را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری‌که در بازار این کالا کمتر خبری از خرید و فروش به گوش می‌رسد. البته تا پیش از بروز این اتفاق هم، بازار این کالاها تا حدودی مشتریان خود را به دلیل روی کار آمدن و اپیدمی شدن استفاده از سینماهای خانگی از دست داده بودند. اما اینک با افزایش قیمت‌ها و همچنین کاهش میزان واردات این کالاها شاهد بی‌رونقی بیشتری در بازار این کالاها هستیم.

به گفته فعالان بازار، طی مدت اخیر میزان تقاضا در بازار در حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و این موضوع باعث شده است تا واردکنندگان برای ورود سیستم‌های صوتی و سیستم‌های ضبط و پخش چه پرتابل و چه از نوع دیگر اقدام نکنند.

روزبه مرادی یکی از کسبه بازار لوازم صوتی و تصویری در خیابان جمهوری در این باره می‌گوید: تا قبل از آغاز نوسانات نرخ ارز، به دلیل عمومیت یافتن خرید و استفاده از سینماهای خانگی بازار دستگاه‌های پخش و ضبط موسیقی تا حدود زیادی کمرنگ شده بود و اینک نوسانات نرخ ارز موجب شده است اندک مشتریان این بازار هم از خرید منصرف شوند.

این فعال بازار افزود: شرایط بازار در حال حاضر به نحوی است که واردکنندگان و فروشندگان ترجیح می‌دهند روی واردات و عرضه دستگاه‌های صوتی چه به‌صورت پرتابل و چه ... خودداری کنند و به این ترتیب بازار این کالا بی‌رونق و بی‌رنگ و بو شده است.

یکی دیگر از کسبه بازار هم در این‌باره می‌گوید: وجود سیستم‌های صوتی خانگی برای اکثر خانه ها ضروری به نظر نمی‌رسد و به همین دلیل است که بازار این کالاها رونق چندانی ندارد. به گفته وی، در شرایط فعلی مردم به خرید آنچه مورد نیازشان است فکر می‌کنند نه کالاهای غیرضروری و لوکس. به همین دلیل است که بازار کالاهایی نظیر تلویزیون همچنان رونق نسبی دارد. ولی در مقابل بازار کالاهایی نظیر سیستم‌های صوتی خانگی و... بی‌رونق است.

یک فعال دیگر بازار می‌گوید: از زمان آغاز نوسانات نرخ ارز، به ویژه طی یک ماه اخیر وضعیت بازار سیستم‌های صوتی خانگی وخیم تر از قبل شده است و در حال حاضر بازار این کالا مشتری ندارد.

وی همچنین افزود: میزان رشد قیمت‌ها در بازار این کالاها در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد طی شش ماه اخیر بوده است. وی افزود: از آنجا که در زمینه تولید این کالا در ایران حرفی برای گفتن نداریم و کلیه محصولات صوتی و سیستم‌های صوتی خانگی وارداتی هستند نوسانات نرخ ارز تاثیر بیشتری روی بازار این کالاها می‌گذارند تا تلویزیون!

فعالان بازار این کالا که امیدی به رونق بازار سیستم‌های صوتی خانگی ندارند گفتند، حتی خرید و فروش تجهیزاتی مانند باند، اسپیکر و ساب و... نیز کاهش چشمگیری یافته است و سودی که تا کنون فعالان این صنف از فروش تجهیزات جانبی می‌برند نیز قطع شده است.