ندا لهردی
کمتر از ده روز دیگر به معرفی جدیدترین نسخه ویندوز باقی مانده است. ویندوز ۸ در راه است و بسیاری از طرفداران و وفاداران به این سیستم عامل آشنای قدیمی منتظر عرضه رسمی این سیستم عامل و استفاده از آن در دستگاه‌های دیجیتال شخصی خودشان هستند.

در واقع شرکت مایکروسافت سعی کرده است تا با ایجاد تغییراتی بزرگ در سیستم عامل محبوبش، با تب بازار برای محصولات دیجیتال شخصی قابل حملی مانند تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند همراه شود.
ویندوز ۸ حالا دارد به یکی از جنجالی‌ترین محصولات مایکروسافت در طول سال‌ها تبدیل می‌شود. دلیل را می‌شود در بازار و در میان شرکت‌های تولیدکننده محصولات دیجیتال شخصی جست‌وجو کرد. در یک سال و ماه‌های اخیر خبرهای مختلفی درباره تولید و عرضه محصولات متنوع سازگار با ویندوز ۸ منتشر شده است و حتی بسیاری از شرکت‌های تولید کننده طوری برنامه ریزی کرده‌اند تا محصولات جدید مبتنی بر ویندوز ۸ خودشان را همزمان با عرضه رسمی این سیستم عامل روانه بازار کرده و در دسترس کاربران و مصرف‌کنندگان قرار بدهند.
با وجود این استقبال و انتظار برای ورود ویندوز 8، تعدادی از کاربران نگرانی‌هایی برای کار با این سیستم عامل دارند. در واقع این کاربران نگران گروهی از کاربران تجاری هستند که معتقدند ورود ویندوز 8 به اداره و محل کار آن‌ها می‌تواند حجم کاری آنها را بیشتر کند. آنها همچنین معتقدند کار با این سیستم عامل جدید احتمالا به سادگی و راحتی کار با نسخه‌های قبلی ویندوز نخواهد بود. سیستم عامل جدید ویندوز 8 یک راه جدید برای هدایت و راهبری یک کامپیوتر اضافه کرده است؛ لمس گروهی از پنجره‌های کوچک که کاشی نام دارند. هر کدام از این کاشی‌ها نماینده وب سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی هستند، درست مانند آیکون‌هایی که در موبایل‌های هوشمند قرار دارند. رابط کاربری جدید مایکروسافت می‌تواند با یک ماوس هم کنترل شود و در حالتی شبیه به نسخه‌های قدیمی ویندوز مورد استفاده قرار بگیرد.
با این حال، اما بعضی شرکت‌هایی که سعی دارند از این سیستم عامل جدید در فضای کاری‌شان استفاده کنند، به خصوص آنهایی که انتظار دارند ویندوز ۸ را روی کامپیوترهای رومیزی و لپ تاپ‌های قدیمی نصب کنند، باعث شده‌اند کارمندانشان برای مواجهه با این تغییرات نگران شوند. «آدام نوبل» مدیر بخش فناوری اطلاعات شرکت تولید کننده مصالح ساختمانی GAF، که دارای حدود سه هزار کامپیوتر مبتنی بر سیستم عامل ویندوز و آی‌پد است، در این مورد می‌گوید: «کار با رابط کاربری ویندوز ۸ در تبلت‌ها بسیار عالی است، اما کار با این رابط در لپ تاپ بسیار سخت است.»


سیستم عامل جدید مایکروسافت شرکت‌ها را با یک موضوع آموزشی مواجه کرده است که آنها از زمان عرضه ویندوز ۹۵ که بعضی نوآوری‌ها مانند کلید Start را با خود داشت، تجربه نکرده‌اند. کلید Start در ویندوز ۸ به یک صفحه Start تبدیل شده است. «استفان کلینهانس» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی Gartner در این مورد می‌گوید: «این در یک دهه و نیم گذشته برای اولین بار اتفاق می‌افتد که شرکت‌ها واقعا مجبور می‌شوند به کارمندانشان کار با ویندوز را آموزش بدهند.»
مسوولان شرکت مایکروسافت هم در این مورد تذکر داده‌اند که همیشه تعدادی کاربر مبتدی وجود دارند که در برابر تغییرات ایجاد شده در محصولات مختلف، مقاومت می‌کنند که در نهایت مغلوب می‌شوند. این مسوولان همچنین بر این موضوع تاکید کرده‌اند که یادگیری کاربری‌های ویندوز 8 مزایای با ارزشی برای کاربران خواهد داشت. «اروین ویسر» یکی از معاونان تیم اجرایی مایکروسافت درباره کاربرد ویندوز 8 در شرکت‌ها و ادارات می‌گوید: «ما درباره ارزش آفرینی ویندوز 8 اطمینان داریم. به همین دلیل معتقدیم یادگیری کار با این سیستم عامل برای کارمندان قطعا مفید خواهد بود.»
حالا بسیاری از طرفداران تکنولوژی‌های جدید خودشان را برای کار با این سیستم عامل انقلابی و جدید آماده کرده‌اند و معتقدند که این روند به روز شدن همراه با تکنولوژی باید ادامه داشته باشد تا صنعت و تجارت بتوانند بیشترین بهره را از این فناوری‌ها ببرند. «استوارت کیپلمن» مدیر بخش فناوری اطلاعات شرکت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی Covanta Energy در این مورد می‌گوید: «من این را در رویاهایم می‌بینم که شرکت ما همراه با بسیاری از شرکت‌ها و کاربران دیگر با تب بازار برای خرید سیستم عامل جدید مایکروسافت همراه می‌شود، همان‌طور که زمانی تب آی‌پد باعث شد این تبلت کاربردی و محبوب خیلی زود در بعضی شرکت‌ها حتی جایگزین کامپیوترهای شخصی قدیمی بشود.»
جدیدترین تحقیق انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی Forrester در این مورد نشان می‌دهد که حدود یک سوم شرکت‌ها تصمیم دارند از سیستم عامل ویندوز 8 در سیستم‌های کامپیوتری‌شان استفاده کنند. این در حالی است که 57 درصد از این شرکت‌ها هنوز درباره این موضوع تصمیم‌گیری نکرده‌اند یا تصمیم دارند از این سیستم عامل استفاده نکنند. در مقابل اما آمار نشان می‌دهند که در سال 2009 و قبل از عرضه رسمی ویندوز 7، دو سوم شرکت‌ها اعلام کرده بودند که از این سیستم عامل استفاده خواهند کرد و تنها 28 درصد تصمیمی برای استفاده از ویندوز 7 نداشتند. در واقع بسیاری از شرکت‌ها در آن زمان سال‌های زیادی منتظر به روز رسانی نسخه‌های قدیمی ویندوز خودشان بودند و هزینه‌های قابل توجهی هم برای نصب ویندوز 7 روی سیستم‌های کامپیوترهایشان کردند.