چشم امید کسبه به مشتریان خاص است

دنیای‌اقتصاد- در دنیای پرتنوع کنسول‌های بازی و ابزارهای مکمل، محصولات گوناگونی وجود دارد. محصولاتی که اگرچه این روزها به دلیل نوسانات نرخ ارز مخاطبان چندانی در بازار داخلی ندارند، اما همچنان طرفداران پر و پا قرصی دارند. براساس اعلام فعالان بازار، در حال حاضر در بازار کنسول‌های بازی شاهد یک افت ۵۰ درصدی از لحاظ تقاضا و در مقابل یک رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی در مورد قیمت در یک‌سال اخیر بوده‌ایم. به گفته آنها، اما با این حال افرادی که از علاقه‌مندان به بازی‌های کامپیوتری هستند برای مشاهده جدیدترین محصولات و... به بازار مراجعه می‌کنند. مرتضی شایسته، یکی از کسبه پاساژ کامپیوتر پایتخت با بیان این مطلب که میزان تقاضا برای کنسول‌های بازی بیش از آنچه به نظر می‌رسید کاهش یافته است، اعلام کرد: در شش ماه و مخصوصا دو ماه گذشته میزان تقاضا برای کنسول‌های بازی در حدی کاهش یافته است که اکثر کسبه این صنف از واردات کالا دست کشیده و منتظر روزهای آینده و جریان نرخ دلار و... هستند. به گفته وی، البته در مدت اخیر ابزارهای مکمل مانند کنسول MOVE، KINECT و... فروش داشته‌اند.

این فعال بازار افزود: ابزارهای مکمل به دلیل اینکه روی کنسول‌های اصلی سوار می‌شوند فروش بهتری دارند و می‌توانند این انگیزه را در کاربر ایجادکنند که حالا که کنسول اصلی را داریم بهتر است مبلغی هم صرف خرید ابزار مکمل کرده و یک بازی شیرین را تجربه کنیم. به همین دلیل بازار ابزارهای مکمل اوضاع بهتری دارند.

یکی از فعالان بازار سرگرمی‌های دیجیتال هم گفت: در شرایط فعلی بازار کنسول‌های بازی مشتریان خاص خود را دارد و تکیه بازار بر همین مشتریان خاص است نه عام!

به گفته وی در حال حاضر می‌توان گفت میزان تقاضا برای کنسول‌های بازی و تجهیزات سرگرمی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است که این موضوع با توجه به رشد قیمت‌ها و سختی شرایط واردات و همچنین کاهش موجودی در بازار طبیعی است. این فعال بازار نیز گفت: باید منتظر تغییرات جدید ارزی بود و در چنین شرایطی نمی‌توان پیش‌بینی‌ای از وضعیت بازار داشت. این فعال بازار با اشاره به این موضوع که کنسول‌های بازی ابزارهای کاملا لوکس به حساب می‌آیند و برای واردات از ارز مبادلاتی بهره‌مند نیستند، گفت: در اینکه این کالا لوکس است شکی نیست؛ اما چرا باید واردات کالاهای لوکس با چنین برخوردهایی صورت گیرد. وی افزود: در حال حاضر اکثر نمونه‌های جدید وارداتی از طریق مسافری وارد بازار شده و حجم موجودی به شدت کاهش یافته است.