مدیرکل دفتر مشارکت‌های غیردولتی شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: مخابرات پیش از خریداری سهام تالیا مجوز توسعه شبکه این اپراتور را ندارد. احمد علمایی در گفت‌وگو با «موبنا» اظهار داشت: مخابرات تا زمانی که در خرید سهام تالیا سرمایه‌گذاری نکرده باشد نمی‌تواند سرمایه‌گذاری توسعه‌ای به غیر زیرساخت‌هایی که در تعهدات خود دارد، انجام دهد. وی گفت: مخابرات در شرایطی امکان توسعه این اپراتور را دارد که خود مالک بخشی از شرکت باشد و بتواند پروانه آن را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه درهرصورت شرکت مخابرات ایران قصد توسعه تالیا را دارد، تصریح کرد: بخشی از توسعه شبکه به عهده عامل و بخشی دیگربه عهده مالک پروژه خواهد بود.

علمایی با بیان اینکه مالک تالیا پس از خرید سهام این شرکت می‌تواند شبکه تالیا را توسعه دهد، افزود: مخابرات پیگیر این موضوع است که تعهدات قراردادی از سوی عامل اجرایی شود و شبکه توسعه یابد. وی درخصوص زمان واگذاری سهام تالیا گفت: برای واگذاری سهم اپراتور زمان خاصی را نمی‌توانیم ارائه کنیم، ولی پیش‌بینی می‌شود این واگذاری به زودی انجام شود که این زمان به توافق صورت گرفته بین مدیران شرکت مخابرات و تالیا برمی‌گردد. وی اعلام کرد: اقدامات کارشناسی دراین زمینه انجام شده ، اما باید مذاکرات بین مدیران نهایی شود. علمایی در خصوص افزایش تعداد مشترکان و وضعیت سرویس رومینگ تالیا گفت: تمامی تغییرات بر اساس قرارداد این پیمانکار صورت می‌گیرد و قرارداد فعلی ما بین شرکت مخابرات و تالیا همچنان باقی خواهد ماند و تمامی توسعه‌ها برهمین اساس انجام می‌شود. به گفته وی، هر تغییری در شبکه براساس قرارداد فعلی تالیا و مخابرات انجام شود درقرارداد پیاده خواهد شد. شبکه مستقل تلفن همراه تالیا که ۵۷درصد درآمد ناخالص آن مربوط به دولت است تمامی مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد.

سایت‌های فرسوده از مدار خارج شد

معاون شرکت ارتباطات سیار گفت با تلاش‌های انجام شده سایت‌های فرسوده را از مدار خارج کردیم و قطعی در بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی به حداقل رسیده است.

حسن رضوی، معاون فنی و مهندسی شرکت ارتباطات سیار ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بهینه‌سازی شبکه همراه اول در تهران گفت: در شهرهای بزرگ مثل تهران دائما کار ساخت‌وساز انجام می‌شود و این تغییرات وضعیت پوشش شبکه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین یکی از کارهای مهم که در تهران در حال انجام است، بهینه‌سازی شبکه است. وی با بیان اینکه با بهینه‌سازی‌هایی که در تهران انجام دادیم، ارتفاع بیش از ۴۰۰ سایت را افزایش دادیم، اظهار کرد: این افزایش ارتفاع وضعیت پوشش را بهبود می‌بخشد؛ یعنی برای افزایش میزان پوشش، ارتفاع سایت‌ها را افزایش می‌دهیم.

به گفته معاون همراه اول هر اندازه تعداد کاربرها در یک ساعت افزایش یابد، پهنای باند و سرعت استفاده از اینترنت هر مشترک در آن سایت کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه ایجاد و راه‌اندازی ۵۰۰ سایت را در برنامه داریم، گفت: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم سایت‌ها را در ۳۰۰ نقطه‌ای که مشخص کردیم، راه‌اندازی کنیم.