دیروز برای موبایل ایرانی روز اپراتور سوم بود و بیشترین اظهارنظرات صورت گرفته در حوزه تلفن‌همراه حول این محور صورت گرفته است. با اینکه نزدیک به دو سال است که ترکسل، ایران را ترک کرده و جای خود را به ام‌تی‌ان آفریقایی داده است، اما گویا داستان حضور این اپراتور ترک در ایران سر دراز دارد.

هر چند که بنا به گفته مسوولان ترکسل در صورت حل و فصل نشدن مشکلات این اپراتور با طرف ایرانی کار به دادگاه‌های بین‌المللی کشیده خواهد شد، اما گویا مدیران ایرانی که چند سال پیش مانع حضور این شرکت در اپراتور دوم شده بودند، این بار حاضرند که مسوولیت اپراتور سوم را به ترک‌ها بسپارند.

وفا غفاریان، رییس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران بیشتر در مورد شکایت ترکسل به دادگاه‌های بین‌المللی گفته بود که مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت و اگر کار به مجامع قضایی بین‌المللی کشیده شود، برد با ایران خواهد بود. در حالی که مدیران ترکسل پیش‌تر نیز اعلام کرده بودند که دیگر قصد حضور در ایران را ندارند، اما این بار معاون حقوقی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی تلفن‌همراه اعلام کرده است که هیچ‌گونه منع قانونی و حقوقی برای این شرکت در زمینه اپراتور سوم وجود نداشته و ترکسلی‌ها می‌توانند در مزایده اپراتور سوم شرکت کنند.

لایسنس اپراتور سوم در دست بررسی

علی نادی‌پور، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات در گفت‌وگویی اعلام کرده است که سهم اپراتور سوم تلفن‌همراه در بازار با توجه به شاخص‌های اساسنامه‌ مربوط به مزایده این اپراتور تعیین می‌شود که هم اکنون این کار مراحل مطالعاتی خود را طی می‌کند.

به گفته نادی‌پور، در برنامه چهارم توسعه میزان دسترسی و ضریب تلفن‌همراه تعیین شده، اما سهم اپراتورهای تلفن‌همراه در بازار تفکیک نشده است.

مزایده سومین اپراتور تلفن‌همراه در سال آینده

محمود خسروی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از برگزاری مزایده اپراتور سوم طی سال آینده خبر داد.

گفته می‌شود، در حال حاضر مرکز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان مشاور اصلی اپراتور سوم تلفن‌همراه در حال آماده سازی مقدمات برگزاری مزایده اپراتور سوم است. پیش از این وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از ارائه درخواست رسمی و انجام مذاکرات از سوی برخی شرکت‌های خارجی به ویژه اتصالات امارات و یک شرکت بحرینی برای حضور در مزایده اپراتور سوم خبر داده بود.