بازار آی تی راکد نیست
دنیای‌اقتصاد- در حالی‌که رییس اتحادیه فناوران رایانه استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری «موبنا» از رکود بازار آی تی خبر داده است و اعلام کرده است با وجود ثبات نرخ ارز بازار این کالاها روزگار بی‌رونقی را می‌گذراند، اما فعالان بازار می‌گویند بازار از حدود اواسط شهریور ماه و در پی کاهش قیمت دلار آزاد روزهای پررونق‌تری را نسبت به قبل سپری کرده است.
به گفته فعالان بازار، البته رونق در مورد کالاهایی نظیر تبلت، تجهیزات کامپیوتری و لوازم جانبی بیشتر از لپ‌تاپ بوده است.اما در هر حال بازار لپ‌تاپ نیز روزهای بهتری را نسبت به ماه‌های قبل سپری می‌کند.
به گفته فعالان بازار کامپیوتر، اگر چه رونق در حد دوران آرمانی که چند سال گذشته در بازار کامپیوتر شاهد آن بودیم نبوده است، اما در مورد تبلت‌ها به ویژه نمونه‌های ارزان قیمت با یک رشد مطلوب تقاضا در بازار به ویژه از جانب دانشجویان و دانش‌آموزان مواجه بوده‌ایم.
این فعال بازار در رابطه با این گفته رییس اتحادیه صنف رایانه استان تهران که هم‌اکنون بیشتر مشتریان به انتظار ارزان‌تر شدن بیشتر، خرید خود را به زمان دیگر موکول کرده‌اند به «دنیای‌اقتصاد» گفت: البته این موضوع تا حدودی درست است و برخی از افرادی که قصد خرید دارند، با این تصور که قیمت‌ها در آینده نزدیک کاهش بیشتری می‌یابد از خرید خودداری می‌کنند یا اینکه برای خرید مردد می‌شوند. اما در هر حال کاهش قیمت‌ها که در یک برهه زمانی سه تا چهار ماهه در بازار اتفاق افتاده منجر به رشد تقاضا در بازار شده است. به گفته این فعال بازار البته عوامل دیگری در این زمینه موثر بوده‌اند که بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس یکی از دلایل این رونق در بازار است.
یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که میزان رشد تقاضا برای تبلت طی ماه‌های گذشته نسبت به قبل در حدود ۴۰ درصد و در مورد لپ‌تاپ در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده است به «دنیای‌اقتصاد» گفت: امیدواریم این رونق در بازار تداوم داشته باشد. به گفته این فعال بازار اگر چه طی ماه‌های گذشته به دلیل اینکه ناچار شده‌ایم برخی از اجناس خود را ارزان‌تر بفروشیم ضرر کرده‌ایم، اما این ضرر کردن بهتر از این است که کالاها در انبار بمانند. وی افزود: با این وجود احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها بسیار کم است. چرا که فعالان بازار نمی‌توانند بیش از حد متضرر شوند و اجناسی را که گران خریده‌اند بسیار ارزان تر بفروشند.