تولید مواد اولیه از زباله‌های الکترونیکی در ایران
مهر- پژوهشگران کشور با استفاده از روش‌های مکانیکی و شیمیایی روشی را عرضه کردند که با بازیافت آن این پسماندها را مجددا به چرخه تولید بردهای الکترونیکی وارد می‌کنند. فرامرز بوداغی، مجری طرح، با اشاره به مواد مصرف شده در بردهای الکتریکی گفت:
بردهای الکتریکی حاوی موادی چون مس، برنج، سرب، آلومینیوم، نقره و برخی از فلزات گران بها است. وی در عین حال یادآور شد: بردهایی که در تجهیزات الکترونیکی به کار برده می‌شوند حاوی خطرناک‌ترین سموم هستند از این رو نیاز به روش‌هایی است تا این قطعات کمترین آسیب را به محیط زیست و انسان وارد کنند.
بوداغی از ارائه روشی در این زمینه خبر داد و افزود: در این راستا با استفاده از روش‌های مکانیکی و شیمیایی کلیه قطعات بردهای الکتریکی تبدیل به مواد اولیه و وارد چرخه تولید بردهای الکتریکی می‌شود.
مجری طرح با اشاره به جزئیات این طرح خاطر نشان کرد: فلزات استفاده شده در بردهای الکترونیکی با استفاده از روش‌های مکانیکی استحصال و به مواد اولیه تبدیل خواهند شد. وی با تاکید بر اینکه پسماندهای بازیافت شده مجددا به چرخه تولید وارد می‌شوند، یادآور شد: اجرای این طرح موجب کاهش آلودگی‌های ناشی از پسماندهای محصولات برقی و الکترونیکی داخلی و وارداتی و تامین مواد اولیه صنایع خواهد شد. بوداغی با تاکید بر اینکه بازیافت این پسماندها بر اساس استانداردهای زیست محیطی و بین المللی و سازگار با شرایط کشور است، اضافه کرد: روش ارائه شده برای این منظور توانایی بازیافت هرگونه ضایعات برقی و الکترونیکی و قابلیت ارائه بیش از ۳۰ نوع محصول را دارد.