سیستم عامل «زمین» جایگزین نرم‌افزارهای سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی
مهر- مدیرکل مدیریت و پشتیبانی فنی شبکه سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه سیستم‌عامل بومی زمین هم اکنون در آزمایشگاه توسعه و ارزیابی سیستم‌عامل دانشگاه الزهرا مراحل تست خود را می‌گذراند، اعلام کرد: بر اساس مصوبه ابلاغ شده از سوی دولت نسخه سرور این سیستم‌عامل جایگزین نرم‌افزارهای مورد استفاده سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی خواهد شد.

امیرحسین بروجردیان با اشاره به آخرین وضعیت پروژه سیستم‌عامل بومی «زمین» که توسط سازمان فناوری اطلاعات و مرکز تحقیقات مخابرات ایران به صورت مشترک آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: سیستم‌عامل بومی دارای یک نقشه راه است که قدم اول آن تحقیق و پژوهش بوده و در این زمینه به موفقیت‌هایی دست یافته ایم به نحوی که هم‌اکنون چرخه توسعه سیستم عامل ایجاد و کدنویسی آن با موفقیت انجام شده است. بروجردی با بیان اینکه نیازمند شکل گیری اجتماعات نرم‌افزارهای آزاد - متن باز هستیم و تاکنون این اجتماعات کاربری تشکیل نشده است یکی از راه‌های اجرایی شدن این پروژه را حمایت ویژه دولت عنوان کرد.
این مقام مسوول در سازمان فناوری ایران خاطرنشان کرد: سیستم‌عامل زمین باید به عنوان یک سیستم‌عامل دارای کسب‌وکار مشخص شکل گیرد. بروجردیان با بیان اینکه نسخه بتا سیستم‌عامل زمین منتشر شده گفت: این پروژه هم‌اکنون نیاز به کار پژوهشی برای برطرف کردن نقاط ضعف دارد.وی با بیان اینکه در این پروژه باید به بهبود مستمر برسیم افزود: بالغ بر یک میلیون نفر فارغ‌التحصیل حوزه آی تی داریم که می‌توانند در حوزه برنامه‌نویسی سیستم عامل و نرم‌افزارهای متن باز (اپن سورس) مشارکت داشته باشند. مدیرکل پشتیبانی و معاونت فنی سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه تدوین نسخه دسک‌تاپ سیستم عامل زمین فعلا در دستور کار قرار ندارد افزود: در سیستم عامل زمین در شرایط فعلی برای نسخه سرور درحال فعالیت هستیم و مدل مفهومی این پروژه طراحی شده است.