دنیای‌اقتصاد: اگرچه عرضه نوت‌بوک و تبلت‌ها به بازار تا حدود زیادی به بی‌رونقی بازار تجهیزات کامپیوتری نظیر کیبورد، کیس، وب‌کم و حتی موس و... منجر شده است، اما به نظر می‌رسد موس‌ها در این بین توانسته‌اند تا حدودی مخاطبان خود را حفظ کنند. به گفته فعالان بازار تجهیزات کامپیوتری، ماوس‌ها همچنان در بازار مخاطب دارند. زیرا اکثر کاربران لپ‌تاپ هنگام کار با این وسیله و با وجود مجهز بودن این کالا به تاچ‌پد، از ماوس نیز استفاده می‌کنند.

یکی از فعالان بازار تجهیزات کامپیوتر نیز با بیان این مطلب که تنوع برند در بازار موس نسبت به سال‌های قبل به شدت زیاد شده است، گفت: در بازار این کالا علاوه بر برندهای مطرح، شاهد عرضه نمونه‌های چینی یا بی‌نام و نشانی هستیم که از سوی برخی از خریداران مورد توجه قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که بالا رفتن سطح اطلاعات خریداران منجر به بی‌رونقی بازار ماوس‌های بدون مارک در بازار شده است، می‌گوید: این اواخر کاربران به این موضوع پی برده‌اند که موس‌های غیراستاندارد که اکثرا با برندهای متفرقه یا بدون مارک به بازار عرضه شده‌اند باعث بروز مشکلاتی نظیر دردهای عضلانی و... می‌شوند. به همین دلیل طی سال‌های اخیر میزان تقاضا برای نمونه‌های غیراورجینال ماوس در حد قابل توجهی کاهش یافته است.

فعالان بازار با اشاره به این موضوع که برندهای فراسو و میوای ایرانی هم طی سال‌های اخیر رشد مطلوبی از لحاظ کیفی داشته‌اند اعلام کردند؛ با این حال کاربران حرفه‌ای و بخش بزرگی از خریداران تجهیزات میان قیمت همچنان مشتری برندهای مطرح هستند. زیرا برندهای مطرح با درک نیاز بازار اقدام به عرضه محصولات ارزان یا میان قیمت به بازار کرده

است.

در هر حال فعالان بازار برندهای A۴TECH وGENIUS و لاجیتک را از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین برندهای بازار ماوس در ایران معرفی کردند.

ضمن اینکه برندهای ریزر، آلین ویر هم از جانب گیمرها مورد توجه قرار می‌گیرند و از برندهای پرطرفدار هستند و حدود ۷۰ درصد از سهم فروش بازار را در اختیار گرفته‌اند. به گفته فعالان بازار برندهای فراسو و میوا هم از جانب گروهی از خریداران مورد استقبال قرار می‌گیرند.

اما براساس گزارش باشگاه فعالان آی سی تی که زیر نظر شرکت فراسو به گردآوری و ارائه اطلاعات می‌پردازد، سه برند Farassoo، A۴tech و Genius به‌طور جدی در حال رقابت برای قرار گرفتن در لیست برترین‌های بازار ماوس هستند.

براساس این گزارش، برند فراسو توانسته است با کسب ۳۷درصد از سهم محبوبیت بازار ماوس در رتبه نخست محبوب‌های بازارهای کالا بایستد و پس از آن برند A۴TECH با کسب ۶/۲۰ درصد در رتبه دوم محبوب‌های بازار ماوس قرار گرفته است. باشگاه فعالان آی سی تی همچنین برند جنیوس را با کسب سهم محبوبیت ۳/۱۵ درصد سومین برند محبوب در بازار ماوس معرفی کرد.