ترجمه همزمان گفتار با اسکایپ

دنیای‌اقتصاد: اسکایپ بستر ارتباطی معروف شرکت مایکروسافت است که کاربران بی‌شماری دارد. این سرویس با برخورداری از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلف برای انواع اکوسیستم‌ها و سهولت کاربری کاربران فراوانی را به خود جذب کرده است. ساتیانادلا، مدیرعامل این شرکت سه‌شنبه شب و در جریان کنفرانس Recode Code که در کالیفرنیا برگزار شد اعلام کرد که ترجمه زنده اسکایپ با پشتیبانی از ۴۰ زبان تا انتهای سال‌جاری به این سرویس اضافه خواهد شد. ‌مدیرعامل جدید مایکروسافت گفته است که این شرکت به عرصه هیجان‌انگیز و بکری پا گذاشته است: یعنی ترجمه همزمان گفت‌وگو. به باور وی این موضوع از زمانی که انسان شروع به صحبت کرده رویای بشریت بوده و این شرکت می‌خواهد با این سرویس مرزهای زبانی را بشکند.

نادلا و گوردیپ سینگ پال، معاون اسکایپ این موضوع را در این کنفرانس اعلام کردند، در جایی که تماس ویدئویی با یک دوست آلمانی برای حاضران برقرار شد و هر دو طرف به زبان خود صحبت کردند و با استفاده از تکنولوژی ترجمه همزمان اسکایپ (نسخه پیش بتا) حرف‌های یکدیگر را فهمیدند. به گفته معاون اسکایپ هیچ‌کس دیگری این کار را انجام نداده و این نخستین بار است که کسی تلاشی در این زمینه می‌کند و این احتمالا چیزی است که ما به آن نیاز داریم. در پستی که مایکروسافت در وبلاگ خود در این مورد منتشر ساخته است، این سرویس حاصل تحقیقاتی ۱۰ ساله در حوزه یادگیری ماشین، شناسایی گفتار و ترجمه خودکار است. اسکایپ که هم‌اکنون توسط مایکروسافت مدیریت می‌شود بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و حدود یک سوم ترافیک مکالمات بین‌المللی در اختیار آن است.

تحول در دنیای گفت‌وگو

زبان انگلیسی هم‌اکنون مرسوم‌ترین زبان جهان نیست. براساس برخی تخمین‌ها، انگلیسی پس از زبان چینی (و انواع مختلف آن) و زبان هندی در جایگاه سوم زبان مرسوم جهان قرار دارد. جهانی شدن و لزوم ارتباط بین اجتماعات مختلف اهمیت ارتباطات را به ورای مرزهای زبانی کشانده است.

مایکروسافت در عرصه پردازش صدا غریبه نیست. پیش از این، این شرکت در سیستم‌عامل موبایل جدید خود یعنی ویندوزفون ۱/۸ سیستم سخنگویی به نام کورتانا را مورد استفاده قرار داد و قبل‌تر از آن نیز سیستم سخنگو یا تکنولوژی تشخیص صدا را در کنسول بازی محبوبش یعنی ایکس‌باکس ۳۶۰ مورد آزمایش قرار داد.

حالا اما تکنولوژی ترجمه همزمان آن هم در سرویس ارتباطی مانند اسکایپ می‌تواند یک تحول عظیم در این حوزه باشد. در واقع سیستم ترجمه همزمان اسکایپ تشکیل شده از سه تکنولوژی شناسایی صدا، تبدیل متن به گفتار و ماشین ترجمه است. پیتر لی، مدیر بخش تحقیقات مایکروسافت در این خصوص می‌گوید: برای ساختن ترجمه همزمان نیاز به تحقیقات بزرگی برای درک صحیح علم و تلفیق آن با مهندسی است. موضوعی که به کاربردی شدن این امکان بینجامد.

ماشین ترجمه اسکایپ چگونه کار می‌کند؟

شاید برایتان جالب باشد که نحوه کار این سیستم ترجمه را بدانید. در کنفرانسی که با حضور مدیرعامل شرکت مایکروسافت و معاول اسکایپ برای معرفی این سیستم ترجمه برگزار شد در یک آزمایش کاربر الف شروع به صحبت می‌کند.

اسکایپ شروع به تشخیص صدا و تبدیل آن به متن می‌کند. سپس متن صحبت‌های کاربر الف به زبان کاربر ب ترجمه می‌شود. در نهایت سیستم تبدیل متن به گفتار ترجمه را به صورت گویا برای کاربر ب می‌خواند.

این فرآیند کمی به طول می‌انجامد و به گفته مدیر تحقیقات مایکروسافت در هنگام فعالیت این سیستم در بین مکالمه باید مدتی صبر کرد تا فرآیند ترجمه تکمیل شود. اما به گفته این مدیر مایکروسافت، مشکل تاخیر ناشی از تکنولوژی نیست؛ چرا که این مراحل می‌تواند سریع باشد اما کامپوننت‌های ویدئویی در میان این ارتباط وجود دارند و سیستم تلاش می‌کند همه چیز را طبیعی نشان دهد. در واقع مشکل آنجا است که وقتی کاربر الف مشغول صحبت است کاربر ب در حال گوش دادن به صحبت‌های او است. درحالی‌که ماشین ترجمه اسکایپ به دنبال سکوت یا وقفه‌ای طبیعی در میانه صحبت است تا بتواند ترجمه طرف مقابل را تحویل دهد چنین تصور می‌کند که کاربر الف دارد همچنان صحبت می‌کند.

در عین حال در ماشین ترجمه اسکایپ، طولانی بودن زمان ترجمه به طولانی بودن جمله‌ها و کلمات بستگی دارد. یک راه‌حل آن هم در این مرحله این است که کاربران از جملات کوتاه‌تری استفاده کنند.

همچنین برای اینکه اسکایپ بداند شما به چه زبانی صحبت می‌کنید و با چه زبانی قصد تبادل ترجمه دارید باید قبلا در تنظیمات اسکایپ این موضوع را مشخص کرده باشید. در حال حاضر اسکایپ قابلیت شناخت خودکار زبان را ندارد. همچون سایر سیستم‌های گویش، ماشین ترجمه اسکایپ هم به مرور زمان یاد می‌گیرد و تکمیل می‌شود.

ماشین ترجمه اسکایپ تا پایان امسال به عنوان یک اپلیکیشن روی ویندوز ۱/۸ عرضه خواهد شد، اما هدف آن این است که برای سایر سیستم‌عامل‌ها نیز عرضه شود، البته مایکروسافت هنوز زمان دقیقی برای عرضه مشخص نکرده است.