تلویزیون‌های غیرهوشمند همچنان پرفروشند

دنیای‌اقتصاد: تلویزیون نیز مانند سایر کالاهای دیجیتالی با گروه‌های مختلف کاربری مواجه است. کاربرانی که با مدنظر قرار دادن بودجه‌ای که برای خرید تلویزیون در اختیار دارند، فضای در دسترس برای استفاده از تلویزیون، علاقه‌مندی به تکنولوژی خاص و... از میان مدل و برندهای گوناگون تلویزیون در بازار یکی را انتخاب و خریداری می‌کنند.

اما برخی از مدل‌ها در بازار تلویزیون با استقبال عمومی‌تری مواجه شده و توجه کاربران بیشتری را به خود جلب می‌کنند. این علاقه‌مندی بیشتر در نوع تکنولوژی و پس از آن سایز تلویزیون نمود پیدا می‌کند. به طوری که هر از چند گاهی شاهد هستیم که با مد نظر قرار دادن این دو فاکتور (تکنولوژی و سایز) نمونه‌های خاصی از تلویزیون در بازار مورد توجه عمومی قرار می‌گیرند.

با توجه به این موضوع در این بخش ما ضمن بررسی بازار خرید و فروش تلویزیون در ماه گذشته، محبوب‌ترین تکنولوژی‌ها در بازار تلویزیون را معرفی می‌کنیم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید:

بازار تلویزیون در ماهی که گذشت

طی یکی دوماه اخیر در بازار خریدوفروش تلویزیون شاهد کاهش نسبی تقاضا بوده‌ایم.

بر اساس اعلام فعالان بازار از اواسط فروردین ماه که سال کاری بازار تلویزیون آغاز شد تاکنون بازار رنگ و رونقی به خود ندیده است. محمد سهیلی یکی از فعالان بازار با بیان این مطلب که جشنواره‌های فروش ویژه نوروز تا اواسط اردیبهشت‌ماه در بازار تلویزیون ادامه داشت گفت: این اتفاق اما به رونق بازار تلویزیون منجر نشد و گویا خریداران تلویزیون‌های خود را از بازار شب عید خریداری کرده‌اند. یکی دیگر از فعالان بازار تلویزیون هم با بیان این مطلب که طی ماه‌های اخیر قیمت‌ها در بازار تلویزیون تغییری

نکرده است به «دنیای‌اقتصاد» گفت نظارت و کنترل شدیدی روی بازار تلویزیون از سوی اتحادیه و سازمان‌های مربوطه می‌شود و به همین دلیل تغییرات قیمت در بازار تلویزیون به مراتب کمتر از سایر کالاها است. وی افزود؛ از سویی کسبه هم تمایلی به افزایش قیمت ندارند؛ زیرا در این صورت میزان تقاضا در بازار کاهش می‌یابد. این فعال بازار افزود: اما با این وجود در صورت تداوم نوسانات نرخ دلار و... قیمت‌ها در بازار تلویزیون نیز افزایش خواهد یافت.

محبوب‌ترین تکنولوژی‌های بازار تلویزیون

زمانی LCD‌ها محبوب‌ترین تکنولوژی در بازار تلویزیون بودند و تلویزیون‌های مبتنی بر این تکنولوژی در سایزهای گوناگون بسیار مورد توجه بودند. اما با ورود نمونه‌های LED و کمی بعدتر LED‌های سه‌بعدی و هوشمند‌ها بازار LCD تا حدودی مشتریان خود را از دست داد.

با این حال تلویزیون‌های LCD به‌دلیل سابقه خوبی که در ذهن خریداران داشتند همچنان بیشترین سهم از میزان تقاضا را به خود اختصاص داده بودند. این در حالی بود که در تمام دنیا نمونه‌های LCD جای خود را به تکنولوژی‌های نوین تری داده بودند. در هر حال این روند ادامه داشت تا حدود ۲ سال قبل با عرضه گسترده نمونه‌های LED SMART و همچنین سه‌بعدی‌های هیجان‌انگیز بازار تا حدودی به سمت LED‌های هوشمند رفت. تعداد کمی هم به سمت سه‌بعدی‌ها رفتند. در کنار این اتفاق شرکت‌های تولیدکننده نظیر ال‌جی و سامسونگ روی تولید نمونه‌های پلاسما تمرکز کرده و سعی کردند این تلویزیون‌ها را که با قیمت ارزان‌تری نسبت به نمونه‌های دیگر عرضه می‌شد جایگزین LCD کنند که در این زمینه تا حدودی موفق بودند. به گفته محمدرضا خورشیدی یکی از فعالان بازار تلویزیون در خیابان جمهوری طی یکی‌دوسال اخیر نمونه‌های LED ساده بیشترین تقاضا را دربازار به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن نیز تلویزیون‌های LED SMART.

وی در مورد محبوبیت تلویزیون‌های سه‌بعدی هم گفت: فعلا این تلویزیون‌ها کم مخاطب‌ترین‌های بازار هستند. وی به ترتیب

LEDهای ساده، LED‌های هوشمند، تلویزیون‌های پلاسمای ساده و سه‌بعدی، LED‌های سه‌بعدی را از محبوب‌های بازار معرفی کرد. یکی دیگر از فعالان بازار هم با تایید گفته‌های همکارش به «دنیای اقتصاد» گفت: شاید بتوان گفت در شرایط فعلی تنها بخش بسیار کوچکی از میزان تقاضا در بازار را نمونه‌های LCD به خود اختصاص داده‌اندو به همین دلیل موجودی این نمونه از تلویزیون‌ها در بازار به شدت کاهش

یافته است. مرادی یکی دیگر از فعالان بازار تلویزیون در خیابان جمهوری نیز در این باره گفت: اگر چه در بازار خرید و فروش تلویزیون نمونه‌های LED و همچنین تلویزیون‌های هوشمند و سه‌بعدی مورد توجه خریداران قرار گرفته و جای LCD‌ها را که زمانی محبوب‌ترین‌های بازار تلویزیون بودند گرفته‌اند، اما شنیده می‌شود تولیدکنندگان داخلی تلویزیون، همچنان نمونه‌های LCD را در سبد محصولات خود دارند. به گفته وی این در حالی است که براساس اعلام کارشناسان، تلویزیون‌های LCD دیگر در بازارهای جهانی مخاطب نداشته و اکثر شرکت‌های تولیدکننده خط تولید LCD‌ها را متوقف کرده‌اند. وی افزود تولیدکنندگان داخلی به این ‌دلیل برای این تلویزیون‌ها بازار شهرستان را هدف گرفته و این تلویزیون‌ها را برای مشتریان خود در سایر شهرها تولید می‌کنند. به گفته وی حتی برخی از نمونه‌های تلویزیون به کشورهای افغانستان، عراق و... صادر می‌شود.

این فعال بازار در مورد علت محبوبیت نمونه‌های غیرهوشمند LED در بازار ایران گفت این نمونه‌ها به‌دلیل قیمت ارزان‌تر نسبت به هوشمندها و همچنین مصرف کمتر انرژی نسبت به LCD‌ها مورد توجه قرار دارند. ضمن اینکه کاربران اینترنت برای اتصال به این شبکه از طریق نوت‌بوک و کامپیوترهای شخصی با مشکلات بسیاری مواجهند. به همین دلیل تصور می‌کنند که اتصال به اینترنت توسط تلویزیون برایشان لطفی که ندارد هیچ دردسر هم دارد. رئیس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری هم در این‌باره اعلام کرده است: تلویزیون‌های مبتنی بر تکنولوژی LCD دیگر در بازارهای جهانی و به تبع آن در بازار ایران مخاطب ندارند و تولید این تلویزیون‌ها تا سال دیگر کاملا متوقف می‌شود. وی با بیان این مطلب که بازار ایران از لحاظ رشد تکنولوژیک و مورد پذیرش واقع شدن تکنولوژی‌های جدید کمی از بازارهای دیگر کندتر است گفت: با این حال تکنولوژی LCD جای خود را در بازار ایران به LED داده است و در حال حاضر LED‌های معمولی بیشترین تقاضا را در بازار تلویزیون به خود اختصاص داده‌اند. وی افزود پس از LED‌ها نیز تلویزیون‌های هوشمند و پس از آنها نیز نمونه‌های سه‌بعدی در بازار محبوب هستند. وی افزود؛ با ورود تکنولوژی‌های جدید تا یک و نهایتا دو سال آینده نمونه‌های ال‌سی‌دی در بازار تلویزیون تهران مشاهده نخواهند شد. به گفته این مقام مسوول، در حال حاضر نیز اکثر نمونه‌های ال‌سی‌‌دی تلویزیون به بازار شهرستان‌های کوچک فرستاده می‌شود.