خبرگزاری مهر: نشست هم‌اندیشی فعالان نظام نوآوری صنعت رایانه‌ای کشور با حضور فعالان و کنشگران این صنعت برگزار و اعلام شد که در ایران ۱۸ تا ۲۰ میلیون کاربر بازی‌های رایانه‌ای فعال هستند. این نشست که با هدف طراحی مدل نظام ملی و فرهنگی صنعت بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد، بر کمک گرفتن از مطالعات سایر کشورها در این حوزه و آسیب‌شناسی این صنعت تاکید شد. مینایی، رئیس هیات مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، از این صنعت به‌عنوان صنعتی نوپا، پویا، خلاق و نوآورانه یاد کرد که با وجود عمر کوتاه فعالیت بنیاد؛ رونق خوبی از نظر کمی و کیفی در کشور پیدا کرده است. وی از وظایف مهم بنیاد در بدو تاسیس را نظارت و کنترل و پایش بازی‌های مورد مصرف در ایران و حمایت از بازی‌های تولیدی عنوان کرد. مینایی در ادامه اضافه کرد: در جهت تحقق اهداف سازمان، فعالیت‌های نظارت، کنترل و پایش بازی‌های مورد مصرف کاربران ایرانی با تکیه بر مطالعات عمیق دانشگاهی و حوزوی انجام و در این راستا بیش از ۳ هزار بازی از طریق نظام رده‌بندی ساماندهی شده است.

وی از دیگر فعالیت‌های سازمان در تحقق اهداف را حمایت از بازی‌های تولیدی عنوان کرد. رئیس هیات‌مدیره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در ادامه چالش‌های موجود در این صنعت را مساله‌ فقدان حقوق مولف (کپی رایت) بازی‌های خارجی، وجود بازار زیرزمینی و عدم وجود بازار منسجم در ارائه، توزیع تولیدات به مصرف‌کننده دانست. وی در تشریح این چالش‌ها تاکید کرد که با وجود تعامل بسیار با مجلس و دولت محصولات خارجی با قیمت نازل و به وفور در بازار وجود دارد و تولیدکننده داخلی توانی برای رقابت با این محصولات را ندارد و از سویی دیگر ناشر قوی برای تولید محصولات داخلی نداریم و آنچه در بازار تولید می‌شود فاقد تبلیغات و همکاری رسانه‌های مختلف از جمله رسانه ملی در این راستا است. مینایی ادامه داد: ما در ایران دارای ۱۸ تا ۲۰ میلیون کاربر بازی رایانه‌ای هستیم که هر کدام بیش از یک و نیم ساعت از وقت روزانه خود را به بازی کردن اختصاص می‌دهند، اما با این ظرفیت و پتانسیل این بازی‌های خارجی هستند که بازار مصرف ایران را در اختیار دارند.وی مغفول و مهجور ماندن بازی‌های رایانه‌ای داخلی را ناشی از عدم وجود دید درست در نگاه مسوولان و نبود جدیت آنها و عدم اقبال هنرمندان به ورود به این حوزه دانست.