ندا لهردی: استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوظهور حتی سریع‌تر از قارچ‌ها رشد می‌کنند، با این حال اما از میان تمام این شرکت‌های تازه‌کار و کوچک تنها بعضی از آنها به خاطر ایده خوبی که در پشت خودشان دارند و البته پیگیری و مداومت مدیرانشان می‌توانند پیشرفت کرده و توسعه پیدا کنند. این استارت‌آپ‌های موفق معمولا بعد از مدتی ارزش بسیار خوبی پیدا کرده و حتی توسط شرکت‌های بزرگ‌تر خریداری می‌شوند. در میان استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف، شرکت‌های نوظهور حوزه تکنولوژی معمولا روند رشد سریع و خوبی را پشت سر می‌گذارند. در همین راستا مجله آنلاین The Next Web به تازگی به بررسی و انتخاب بهترین و موثرترین استارت‌آپ‌های تکنولوژی که در سال گذشته میلادی معرفی شده‌اند پرداخته است. به این ترتیب از میان شرکت‌های نوظهور کوچک مختلف فعال در زمینه سخت‌افزار تا اینترنت که توانسته‌اند روش زندگی دیجیتالی و مدرن ما را تغییر بدهند، 10 شرکت برتر انتخاب و معرفی شده‌اند.




Product Hunt؛ استارت‌آپی که راه شرکت‌های کوچک با استعداد را هموار می‌کند: این استارت‌آپ در واقع منبع خوبی برای پیدا کردن بهترین اپلیکیشن‌ها، سخت‌افزارها و وب‌سایت‌های جدید است، تا جایی که به سختی قابل باور است که این شرکت نوظهور در اواخر سال ۲۰۱۳ تاسیس و راه‌اندازی شده و گام‌های بلندش را در اوایل سال ۲۰۱۴ برداشته است. این استارت‌آپ حالا با اپلیکیشن ویژه iOS، پادکست و سرمایه‌گذاری ۱/۶ میلیون دلاری در مسابقات فوتبال باشگاهی سری A ایتالیا که توسط اندرسون هورویتز انجام شده، به یک موسسه تبدیل شده است. کسی نمی‌داند این شرکت کوچک در سال ۲۰۱۵ چقدر رشد خواهد کرد.




Hello؛ سخت‌افزاری که می‌تواند شیوه خوابیدن شما را تغییر بدهد: سیستم ردگیری خواب Hello که توسط «تیل فلو» و «جیمز پرود» توسعه داده شده است، در واقعی ترکیبی از کره کوچکی به نام Sense است که در کنار تختخواب کاربر قرار می‌گیرد و Sleep Pill و یک گیره که به بالشت کاربر متصل می‌شود. این گیره حرکات کاربر را هنگام خواب بررسی کرده و اطلاعات را به Sense می‌فرستد که خودش دما، نور، صدا و ذرات معلق در هوای محیط را پیگیری می‌کند. تحلیل این سیستم از خواب کاربر سپس از طریق یک اپلیکیشن مبتنی بر اندروید یا iOS همراه با یک اخطار هوشمند که کاربر را درست در زمانی که چرخه خواب کامل می‌شود بیدار می‌کند، به اطلاع او می‌رسد. سیستم ردگیری خواب Hello در وب‌سایت Kickstarter سرمایه اولیه ۲ میلیون دلاری برای تولید کره Sense را به دست آورد. حالا این سیستم به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای هوشمند شخصی تبدیل شده است که گاهی حتی در دسته‌بندی ابزارهای پوشیدنی هم قرار می‌گیرد.




Kwikdesk؛ استارت‌آپی که شما را مطمئن می‌کند گفت‌وگوهای محرمانه‌تان، سرپوشیده باقی می‌ماند: وقتی این شرکت در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ تاسیس شد، بسیاری از آن به عنوان ترکیبی از توییتر و Snapchat یاد کردند، اما این شرکت که توسط یک عکاس و کارآفرین به نام «کوین آبوش» راه‌اندازی شد در سال ۲۰۱۴ فراتر هم رفت. دومین محصولش به نام OneOne یک اپلیکیشن مبتنی بر اندروید و iOS بود که امکان پیام‌رسانی متنی به صورت خصوصی و غیرقابل تعقیب را فراهم می‌کرد. به این ترتیب Kwikdesk هدفش را واقعا به ایجاد یک ارتباط غیر قابل پیگیری به صورت جدی تبدیل کرد. OneOne به صورت مستقیم و با استفاده از کلیدهای مخفی روی دستگاه کاربر رمزگذاری و رمزگشایی می‌کرد که هرگز هیچ جای دیگری ارسال نشدند. هیچ حساب کاربری وجود ندارد و این شرکت می‌گوید که از هیچ ابزار قابل شناسایی برای ذخیره، ارسال یا دریافت اطلاعات استفاده نمی‌کند. هر کانالی در این اپلیکیشن تنها به دو کاربر اجازه می‌دهد تا با یکدیگر چت کنند و از کلیدهای عمومی و خصوصی استفاده کنند.




BRCK؛ جعبه‌ای پر از ترفندهای مختلف برای برقراری ارتباط اینترنتی در هر جایی از جهان: این ابزار با بدنه‌ای مقاوم طراحی شده است تا ارتباط اینترنتی را به تمام مناطق دور افتاده در سراسر آفریقا و جهان ببرد. دستگاه ۱۹۹ دلاری BRCK در ۱۴۰ کشور جهان کار می‌کند و کاربر تنها برای استفاده از آن به یک سیم‌کارت با قابلیت پشتیبانی از ۳G یا ارتباط با vMNO این شرکت برای استفاده از سیگنال Wi-Fi قابل اشتراک‌گذاری برای بیش از ۲۰ دستگاه، نیاز دارد. این دستگاه همچنین از یک آنتن GSM برای ارتقای سیگنال هم بهره می‌برد. سرمایه شرکت BRCK در تابستان گذشته تا ۲/۱ میلیون دلار هم افزایش پیدا کرد. این دستگاه طوری طراحی شده است که بتواند با منابع انرژی نامطمئن و محیط‌های خشن هم کنار بیاید. این دستگاه از یک باتری با طول عمر ۸ ساعت بهره می‌برد که با استفاده از پنل خورشیدی، باتری خودرو، کامپیوتر یا پریز برق هم شارژ می‌شود.




Slack؛ اپلیکیشنی که روش کار تیمی با یکدیگر را تغییر می‌دهد: Slack یک اپلیکیشن چت و همکاری با هدف کسب‌وکارها است که این امکان را برای تیم‌های کاری فراهم می‌کند تا با یکدیگر صحبت کرده، گروه‌های خصوصی ایجاد کنند و پیام‌های مستقیم ارسال کنند. از این دیدگاه شاید عجیب به نظر برسد که شرکتی که توسط استوارت باترفیلد یکی از موسسان وب‌سایت موفق Flickr راه اندازی شده است، با سرمایه اولیه ۱۲۰ میلیون دلار، حالا ارزشی برابر ۲/۱ میلیارد دلار داشته باشد. سطح امنیت بالای این اپلیکیشن باعث شده است که این شرکت مشتریان بزرگی مانند اپل، گوگل و توییتر داشته باشد. این اپلیکیشن امکان هماهنگی و یکپارچگی با اپلیکیشن‌های دیگری مانند Dropbox، Google Docs و توییتر را هم دارد.




Blaze؛ شرکتی که سیگنال مخصوصی را برای دوچرخه‌تان ساخته است: دوچرخه سواری نسبتا خطرناک است و به همین دلیل استارت‌آپ لندنی Blaze با هدف ساخت محصولاتی که دوچرخه سواری را امن‌تر کند، شکل گرفت. اولین محصول این شرکت یعنی Blaze Laserlight اوایل سال ۲۰۱۴ به بازار معرفی شد. این محصول در واقع یک دستگاه کوچک ضد آب بود که تصویری از یک دوچرخه را روی جاده در جلوی دوچرخه سوار می‌انداخت تا باعث شود آنها به خصوص در مکان‌هایی که معمولا دید کافی ندارند، دیده شوند. «امیلی بروک» موسس این شرکت با دوچرخه سواران، کارشناسان آمار، انجمن‌های مربوطه، شرکت‌های اتوبوسرانی و روانشناسان برای توسعه این محصول مشورت کرده است. این محصول توانست در وب‌سایت Kickstarter سرمایه اولیه‌ای تا ۵۰۰ هزار دلار به دست بیاورد.




Spring؛ یک اپلیکیشن خرید اعتیادآور: یک اپلیکیشن مبتنی بر iOS ساده که امکان خرید تنها با دو ضربه روی صفحه نمایش لمسی را برای کاربرانش فراهم می‌آورد. این استارت‌آپ توانست در سال ۲۰۱۴ و با رشد تجارت الکترونیک در این سال، رشد خوبی را تجربه کند. این اپلیکیشن در حال حاضر تنها در آمریکا قابل استفاده است، اما قرار است در سال ۲۰۱۵ در سراسر جهان قابل استفاده باشد.




DWNLD؛ سرویسی که هر وب سایتی را به یک اپلیکیشن بومی تبدیل می‌کند: شاید بهترین تفکر و ایده WordPress بومی بودن اپلیکیشن‌هایش است که حالا DWNLD تصمیم دارد این روند را روی وب سایت‌های موبایلی توسعه دهد. این سرویس محتوای وب را به یک سیستم مدیریت محتوا می‌فرستد و بر اساس آن یک اپلیکیشن بومی تولید می‌کند. سپس کاربران می‌توانند آن اپلیکیشن را شخصی‌سازی کنند. این اپلیکیشن درآمدش را از حق اشتراک کاربرانش به دست می‌آورد که به صورت ۱۵ دلار برای هر ماه است.
uBeam؛ مخترعی که می‌خواهد سیم‌های شارژر را از بین ببرد: این استارت‌آپ در واقع برنامه‌ای برای تبدیل ایده شارژ بی سیم دستگاه‌ها به واقعیت دارد. این کار با استفاده از یک روش انتقال اولتراسونیک انجام می‌شود که طی آن الکتریسیته به امواج صوتی تبدیل می‌شود که بتوانند از یک فرستنده به یک قطعه کوچک روی ابزار موبایل کاربران پرتو افکنی کنند.
Wire؛ اپلیکیشن پیام رسانی که رسانه را به یک جریان بزرگ و تاثیرگذار تبدیل می‌کند: این اپلیکیشن که توسط یکی از موسسان Skype یعنی «جوناس‌فریس» طراحی شده است، طراحی مسطح و ساده‌ای در مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌های پیام رسان دارد و امکان انتقال پیام‌های صوتی و چند رسانه‌ای با کیفیت بالا را دارد. این اپلیکیشن در حال حاضر با پلت‌فرم‌های iOS، اندروید، OS X، HTML۵ و نسخه‌های مختلف ویندوز سازگاری دارد.