مقایسه تولیدکنندگان PC  با مک‏بوک جدید اپل

فارنت: جدال لفظی PC و Mac از سال‏ها پیش جذاب و سرگرم کننده بوده است! حالا که اپل مک‏بوک ۱۲ اینچی جدید خود را باریک‏تر، سبک‏تر و بدون نیاز به فن خنک‏کننده معرفی کرده است، رقبای ویندوزی ساکت ننشسته و موج طعنه‏های خود را به سوی اپل روانه کرده‏اند. مک‏بوک جدید اپل باریک‏تر، سبک‏تر و زیباتر است، اما مشکلاتی هم دارد: وجود تنها یک پورت USB C، وب‌کم کیفیت پایین ۴۸۰p و پردازنده نه‏چندان قدرتمند Core M را می‏توان از جمله این اشکالات نامید اما تولیدکنندگان PC هر یک ویژگی خاصی از مک‏بوک اپل را هدف قرار داده‏اند.

اول از همه نوبت به لنوو رسیده تا ثابت کند مک‏بوک جدید آنقدرها که اپل ادعا می‏کند باریک نیست. در تصویری از توئیتر لنوو ضخامت Yoga ۳ Pro با مک‏بوک مقایسه شده و همان‏طور که مشاهده می‏کنید یوگا حدود ۳/۰ میلی‏متر باریک‏تر است، اما در این مقایسه باید توجه داشت که مک‏بوک با ۲۸۰ گرم وزن کمتر بسیار سبک‏تر از Yoga ۳ Pro بوده و همچنین ضخامت آن در سایر نقاط کمتر از لپ‏تاپ لنوو است، البته ذکر این مورد هم الزامی است که رقیب چینی مک‏بوک در اینجا ۲ پورت USB بیشتر و صفحه‏نمایش با وضوح بیشتری نیز دارد و همچنین در سه‏حالت مختلف قابل استفاده است.

پس از آن Dell به صفحه‏نمایش رتینا در مک‏بوک جدید طعنه می‏زند و ادعا می‏کند اولترابوک XPS ۱۳ این شرکت ۲ میلیون پیکسل بیشتر در صفحه‏نمایش خود دارد. مدل ۱۳ اینچی اولترابوک دل وضوحی برابر با ۳۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل دارد که نسبت به وضوح ۲۳۰۰ در ۱۴۴۰ مک‏بوک کیفیت بهتری ارائه خواهد داد. البته دل به این نکته اشاره نکرده که با وجود پورت‏های بیشتر در این اولترابوک XPS ۱۳ ضخیم‏تر و سنگین‏تر از مک‏بوک خواهد بود.

پاسخ نهایی را هم ایسوس با اولترابوک Zenbook UX۳۰۵ روانه اپل کرده است. این اولترابوک فوق‏العاده تنها ۳/۱۲ میلی‏متر ضخامت داشته و با سه درگاه USB، درگاه‏

micro HDMI و شیار کارت حافظه از نظر ارتباطی بهتر از مک‏بوک عمل کرده است و تنها حدود نصف یک مک‏بوک قیمت دارد! البته اولترابوک ایسوس هم حدود ۲۰۰ گرم سنگین‏تر بوده و مدل پایه آن وضوحی پایین‏تر از مک‏بوک جدید اپل دارد.

همان‏طور که مشاهده می‏کنید هیچ نت‏بوک ایده‏آل و بی‏نقصی وجود ندارد و با اینکه موارد بالا در برخی ویژگی‏های کلیدی بهتر از مک‏بوک اپل هستند، اما در برخی دیگر مغلوب شده‏اند. خوشبختانه نتیجه کار همواره ایجاد یک فضای رقابتی به نفع مشتریان و مصرف‏کنندگان خواهد بود.