پشتیبانی Android Wear از آی‌فون نزدیک است

آن‏طور که از شواهد و قرائن پیدا است گوگل در حال کار روی اندروید‌ور، پلت‌فرم ساعت‏های هوشمند خود است تا سازگاری میان این پلت‌فرم و آی‌فون برقرار کند. بنا برگفته منابع نزدیک به تیم تحقیق و توسعه، این پروژه در مراحل تکمیل جزئیات فنی قرار دارد. درصورتی که گوگل چنین نسخه‏ای از سیستم‏عامل اندروید ور را عرضه کند و اپل نیز با برقراری چنین امکانی موافقت کند، به زودی شاهد رقابتی مستقیم میان ساعت‏های هوشمند اندرویدی با اپل واچ اپل خواهیم بود. در مرحله فعلی توسعه، اندروید ور از طریق برنامه‏ای به طور مستقیم با آی‌فون سازگاری داشته و از قابلیت‏هایی مانند نمایش هشدارها پشتیبانی می‏کند. همان‏طور که در سیستم‏عامل اندروید شاهد هستیم، اندروید ور روی آی‌فون همچنین از کارت‏های اطلاعاتی Google Now، جست‌وجوی صوتی و دیگر فرامین صوتی پشتیبانی می‏کند. به نظر می‏رسد شاهد پشتیبانی از دیگر قابلیت‏های پیشرفته در خصوص برنامه‏های ویژه iOS تولیدی خود اندروید مانند پاسخگویی به پیام‏های جی‏میل نیز باشیم.

با این اوصاف هنوز سوال‏های بی‏پاسخ زیادی باقی‏ مانده‏اند. Pebble شرکتی که ساعت‏های هوشمند سازگاربا اندروید و iOS را تولید و به بازار عرضه کرده است موفق شده قابلیت‏هایی مانند کنترل موسیقی و مشاهده برنامه‏های درحال اجرا روی ساعت هوشمند از طریق آی‌فون را به دستگاه‏های تولیدی خود بیفزاید، بنابراین تصور انجام این عمل برای گوگل نیز چندان دور از دسترس به نظر نمی‌رسد. برخی توسعه‏دهندگان نرم‏افزاری نیز توانسته‏اند روش‏هایی برای استفاده از اندروید ور روی iOS بیابند. یکی از توسعه‏دهندگان نرم‏افزاری مدتی پیش خبری از کشف کدی مرتبط با سیستم‏عامل iOS در سیستم‏عامل اندروید ۴.۴ داده بود که به نظر می‏رسد نشان‏دهنده فعالیت گوگل برای ایجاد سازگاری میان اندروید ور و iOS باشد.

ماه اکتبر گذشته مدیر محصولات اندروید ور، Jeff Chang امکان فعالیت گوگل روی ارائه کدهای سازگار را تکذیب نکرد و اعلام کرده بود: ما همواره به دنبال افزایش راه‏های ممکن برای بهبود تجربه کاری کاربران بوده‏ایم بنابراین مشخص است که یافتن روش‏هایی برای افزایش تعداد افرادی که از اندروید ور استفاده می‏کنند از جمله علاقه‌مندی‏های ما است.

اما پرسش مهم‏تری که وجود دارد آن است که آیا اپل امکان عرضه برنامه‏های مرتبط با پروژه گوگل را در اپ استور خود خواهد داد؟ به نظر نمی‏رسد در آستانه زمان عرضه ساعت هوشمند اپل، اپل واچ، این شرکت دست به چنین اقدامی بزند. گوگل و اپل پیش از این نیز چالش‏هایی در این زمینه و البته در خصوص برنامه‏هایی مانند Google Voice و Maps داشته‏اند. در سال ۲۰۱۰ نیز شاهد خودداری اپل از نمایش برنامه‏هایی بودیم که به اشاره به پلت‌فرم‏های رقیب اقدام می‌کردند.