ایسنا: محققان حاضر در پروژه‏ای متعلق به اتحادیه اروپا ابزاری ارائه داده‏اند که اندازه کفش را با پای کاربر سازگار می‏کند. برای زنان، پوشیدن کفش به اندازه پا از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا در غیر این صورت، آنها دچار اختلالاتی مانند پینه‌پا یا رشد ناخن در درون پا می‏شوند. ابزار جدید پروژه اروپاییDemoShopInstantShoe این مشکل را حل و اندازه کفش را با پا سازگار می‏کند. برای استفاده از این سیستم، زنان باید در فروشگاهی کفش بخرند که از این فناوری استفاده می‏کند.

کفش‏های خریداری شده، عادی خواهند بود اما بخش فوقانی آنها دارای لایه‏ای متشکل از ماده‏ای خاص است که با چسب، بین لایه درونی نرم کفش و چرم بیرونی قرار گرفته است. این لایه میانی شامل فیبرهای چرمی و سیم‏های تولیدشده از نیتینول است که نیتینول خود نوعی آلیاژ متشکل از اتم‏های نیکل/ تیتانیوم بوده و حافظه‏دار است.

نیتینول که بیشتر به شکل سیم مورد استفاده قرار می‏گیرد، اولین بار در سال ۱۹۶۲ میلادی به‌طور تصادفی در آزمایشگاه نیروی دریایی آمریکا کشف شد. آلیاژهای حافظه‏دار مانند نیتینول دسته‏ای از مواد هوشمند هستند که نسبت به تغییر ویژگی‏های محیط اطرافشان واکنش نشان می‏دهند. این مواد را حافظه‏دار می‏نامند زیرا می‏توان آنها را به هر شکلی در آورد و سپس با یک عامل خارجی (مانند گرم‏کردن یا جریان الکتریسیته) به حالت اولیه‏ برگرداند؛ به همین دلیل گفته می‏شود که این مواد شکل اولیه خود را به خاطر می‏آورند.

نوعی ابزار قابل‏حمل حاضر در فروشگاه به نام DOME از پای زنان اسکن می‏گیرد و داده‏های حاصل از این اسکن به سیستم دیگری به نام Shoptool مخابره خواهد شد تا بخش فوقانی کفش را حرارت داده و آن را بر اساس اندازه دقیق پای خریدار قالب‏بندی کند.

این موضوع موجب شخصی‏سازی کفش می‏شود و در عین حال زیبایی آن را حفظ می‏کند. در صورتی که فرد نخواهد از این کفش استفاده کند، سیستم ابداعی آن را به شکل عادی برمی‏گرداند.