سامسونگ تخلفی نکرده است

گروه بنگاه‌ها: محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی درباره مسائل مطرح شده درباره حضور سامسونگ در ایران را ناشی از ذهنیت‌های غلط و اخبار نادرستی می‌داند که به سرمایه‌گذاری خارجی در ایران لطمه می‌زند و می‌گوید اگر این روند ادامه پیدا کند شرکت‌های دیگر نیز مورد هجمه قرار می‌گیرند. وی در گفت‌وگویی به چند پرسش در این باره پاسخ داده‌است که می‌خوانید.

به نظر شما شرایط پس از تحریم چگونه خواهد بود؟

مردم انتظار دارند که شرایط هر چه زودتر بهبود یابد. پس از توافق دولت راضی، ملت خرسند اما تولیدکنندگان ناراضی و نگران هستند! چرا باید این‌گونه باشد؟ حدود ۳۵ سال است که در کشورمان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنیم. مدتی جنگ تحمیلی و پس از آن تحریم‌ها را شاهد بودیم. من موافق سرازیر شدن کالاهای وارداتی نیستم اما شرکت‌های خارجی بزرگ آماده سرمایه‌گذاری در کشورند. در این میان تولیدکنندگان به این موضوع راضی نمی‌شوند. آنها انتظار دارند که از سرمایه‌گذاران خارجی صرفا دانش و تکنولوژی بگیرند و بعد آنها را به کشور خودشان بازگردانند که این امکان‌پذیر نیست (سرمایه‌داران بزرگ دنیا حاضر به چنین کاری نیستند) آنها دانش و تکنولوژی را وارد کشور می‌کنند اما به شرط سرمایه‌گذاری در کشور و این نیز منطقی است زیرا به این صورت رقابت شکل می‌گیرد.

علت هجمه‌ها به شرکت سامسونگ چیست؟

دیدگاه شخصی‌ام این است که متاسفانه تنها بحث سامسونگ نیست. اگر این روند ادامه پیدا کند شرکت‌های دیگر نیز مورد هجمه قرار می‌گیرند. سامسونگ، شرکت بین‌المللی بزرگی است که در کشور ما برای تولید کالا سرمایه‌گذاری کرده است. این شرکت در ایران کارخانه‌های بزرگی را خریداری کرده و تولید و تکنولوژی را به ایران می‌آورد دستگاه‌های خود را در ایران مستقر و برای آن بسیار هزینه کرده است. تنها به سامسونگ هجمه وارد نمی‌شود؛ در آینده ال‌جی نیز در تیررس این هجمه‌ها قرار خواهد گرفت. برخوردهایی با شرکت سامسونگ صورت گرفت که به علت مشکلات داخلی و مربوط به مدیر عامل قبلی سامسونگ بود.

البته می‌توان به تبعات منفی این داستان نیز اشاره کرد که چگونه با این جوسازی‌ها، سرمایه‌گذاران خارجی را هم می‌ترسانند. به طور مثال کره‌ای‌ها که سامسونگ را به ایران آوردند، چطور در آینده سرمایه‌‌گذاری خواهند کرد؟ سامسونگ تخلفی نداشته است. این شرکت بزرگ و بین المللی ۲۵ مدل کالا تولید می‌کند و تنها ۳ مدل از این کالاها با استاندارد ایران مغایرت داشت (باتوجه به اینکه از استاندارد اروپا و کره برخوردار است). در این میان عده‌ای آتش‌بیار معرکه شدند و با سوءاستفاده از طریق رسانه‌ها نسبت‌هایی را به سامسونگ دادند (پلمب شدن شرکت سامسونگ) در صورتی که یکسری کالا مانند یخچال (در محل فروش) پلمب شده بود اما این افراد با شایعه‌پراکنی‌ها اعلام کردند که شرکت سامسونگ پلمب است در صورتی که هرگز این اتفاق رخ نداده بود.

در حال حاضر سامسونگ با ۲۵۰۰ نفر نیروی کار و ۸۰۰ سرویس خدمات پس از فروش مشغول به کار است که نیروی عظیمی را شامل می‌شود. سامسونگ اشتغال‌زایی می‌کند و ظرف یک سال آینده تولیدات را بومی‌سازی و تکنولوژی را وارد کشور می‌کند. سال همدلی ملت و دولت است و نباید این اتفاق‌ها بیفتد و غرض‌های شخصی موجب عدم اطمینان نسبت به برخی شرکت‌ها شود. خوشبختانه جلوی این روند گرفته شد. برخی تولیدکنندگان زحمات تیم مذاکره‌کننده، مجلس،دولت و ملت را نادیده می‌گیرند زیرا این عده از تحریم‌ها سود می‌برند و دوست دارند کشور همیشه در تحریم باشد. در حال حاضر درهای کشور به روی شرکت‌های بزرگ باز شده و ارتباط ایران با دنیا خوب شده است. سال‌ها بود این ارتباطات با مشکلاتی روبه‌رو بود اما حالا بهبود یافته است.

سامسونگ هیچ وقت پلمب نشده و به صراحت می‌گویم کالاهایش از بهترین‌هاست زیرا یک برند بین‌المللی و با کیفیت است. تولیدکنندگان و مسوولانی که ملی فکر نمی‌کنند؛ تولید کشور را به رکود رساندند. این افراد دلسوز نیستند و به آینده کشور فکر نمی‌کنند. به نظر بنده باید با این افراد برخورد جدی صورت گیرد. متاسفانه در حال حاضر تولیدکنندگانی که باید در راستای بالا بردن کیفیت تولید داخلی تلاش کنند به فکر قطع ارتباط با شرکت‌های بزرگ دنیا هستند. اگر حمایت‌ها بیشتر شود ظرف ۳ سال آینده توانایی ساخت تولیدات سامسونگ را در ایران خواهیم داشت اما اگر این وضعیت ادامه داشته باشد تا ۵۰ سال دیگر نیز صنعت به همین صورت خواهد بود. تا تکنولوژی، سرمایه و تولیدکنندگان خارجی وارد کشور نشود هیچ رقابتی ایجاد نمی‌شود و موفق نخواهیم بود. اگر رقابتی وجود نداشته باشد، قطعا پیشرفتی نخواهد بود. بنده به عنوان یک مسوول وظیفه دارم بازار رقابتی به وجود آورم و از تولیدات باکیفیت (در سطح ملی و فراملی) حمایت کنم.

در حال حاضر بیکاری، جدی‌ترین معضل است، بنابراین به دنبال این هستیم که نیروی کار فعلی بیکار نشود. خصوصا در شرایط فعلی که باید افزایش اشتغال داشته باشیم نباید موانعی به وجود آید تا نیروی کار نیز بیکار شود. به شخصه به مصرف‌کنندگان همیشه توصیه می‌کنم کالای ایرانی با کیفیت بخرند زیرا به واقع کالاهای باکیفیت ایرانی وجود دارد و قابل رقابت با کالاهای وارداتی است. وظیفه ملی و میهنی بنده است که از کالاهای داخلی حمایت کنم برخی‌ها نباید به این موضوع به دیده اغماض بنگرند و مسائل شخصی خود را در تولید دخالت دهند. با توجه به اینکه در حال حاضر نیز سامسونگ به نوعی یک تولید ملی محسوب می‌شود. در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. دولت باید جرات داشته باشد و به صراحت کارگاه‌هایی را که صلاحیت تولید با کیفیت را ندارند از میان بردارد. بسیاری از واحد‌های صنفی پروانه کسب ندارند و هزینه‌های بالایی دارند که باید از دور تولید خارج شوند.

نباید ۲۰۰ کارخانه اجاق گاز، ۱۰۰ کارخانه یخچال ساز و... داشته باشیم. این کارخانه‌ها باید به حداقل برسند و در آنها کالاهای باکیفیت تولید شود. زمانی که تولید با کیفیت باشد تیراژ تولید بالا می‌رود و روی قیمت تمام شده (کاهش قیمت) تاثیر خواهد گذاشت. با توجه به اینکه رقابت سالمی نیز به وجود می‌آید. مردم مطمئنا به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و هر شرکتی که ضعیف است خواه یا ناخواه کنار گذاشته می‌شود.