دقیق‏ترین تصویر دیجیتالی از بدن با جسدی که 5هزار تکه شد

محققان کتابخانه ملی پزشکی آمریکا در بتسدای مریلند با بیش از ۵هزار تکه از بدن یخ‌زده اهدایی یک زن که بیش از دو دهه پیش برای آزمایش‌های علمی اهدا شده بود، توانستند تصویر دیجیتالی فوق دقیقی را از بدن انسان تولید کنند.

به گزارش «ایسنا» این به اصطلاح «شبح انسان»، جدیدترین تلاش پروژه انسان مرئی محسوب می‏شود که در دهه ۱۹۹۰ به عنوان سیستمی برای ارائه تصاویر دیجیتالی از بدن انسان به محققان پزشکی آغاز به‌کار کرد. این پروژه با دو بدن زن و مرد آغاز به‌کار کرد که در آن زمان منجمد شده، به تکه‏های باریکی بریده شده و تصویربرداری شده بودند. از طریق اسکن‏های ام‏آرآی و سی‏تی اسکن، تصاویر مدون شده و پس از دیجیتالی شدن، برای اهداف تحقیقاتی در اختیار جامعه پزشکی قرار گرفته‏اند.

این پروژه جدید اساسا بدن اهدا شده را با استفاده از گرافیک پیشرفته رایانه‏ای و فناوری تصویربرداری به‌طور کلی بازسازی کرده است. بدن زن به بیش از ۵هزار تکه بریده شده که ضخامت هر کدام نزدیک به یک‌سوم یک میلی‌متر است. با مونتاژ تصاویر این قطعات در کنار یکدیگر با وضوح بالا، محققان توانسته‏اند دقیق‏ترین ساختار دیجیتالی از بدن انسان را تا به امروز تولید کنند. بدن دیجیتالی شده از ۲۳۱ بافت از نای گرفته تا کره چشم برخوردار است، اما غضروف بینی و ۱۴ بخش دیگر بدن در آن وجود ندارد.