نقش کمرنگ ویندوز ۱۰ بر درآمدهای مایکروسافت

رایورز: نتایج سه ماه نخست سال مالی شرکت مایکروسافت، ترکیبی از موفقیت در برخی جنبه‌ها در صنعت آی.تی را نشان می‌دهد، در حالی که برخی شاخه‌های دیگر فعالیت این شرکت توفیقی به دست نیاورده‌اند.

چنانچه آمار و ارقام غول نرم‌افزاری جهان نشان می‌دهند، در طول این مدت، حداقل نتایج، از انتظارات قبلی مایکروسافت فراتر بوده است، به‌عنوان مثال درآمد حدود ۲۰میلیارد دلاری برای سه ماهه منتهی به سپتامبر، گویای این امر است، چرا که عدد پیش‌بینی شده بسیار کمتر از اینها بوده است.همچنین در طول مدت یاد شده، سود معادل چهار و نیم میلیارد دلاری نصیب این شرکت شده است. از سوی دیگر، مایکروسافت با مدیریت ساتیا نادلا به گسترش فعالیت خود در زمینه فناوری ابری و خدمات سازمانی پرداخته است که البته این مولفه‌ها با موفقیت چندانی همراه نبوده و همانند برخی عرصه‌های دیگر مانند سخت‌افزار، زیان به همراه داشته است.

به عنوان کلیدی‌ترین نکته، شرکت مایکروسافت باوجود عرضه جدیدترین نسخه سیستم عامل خود یعنی ویندوز ۱۰ نتوانست اشتیاق چندانی از جانب شرکت‌ها و کاربران برای ارتقا به این نسخه را برانگیزد‌ و همین مساله عامل مهمی در عدم موفقیت این شرکت در دوره نامبرده بوده است. البته این افت فروش در حال حاضر به تدریج در حال کاهش است و وضعیت به‌صورت نسبی رو به بهبود است.

در همین زمینه مایکروسافت یادآوری می‌کند که وضعیت فروش سیستم عامل ویندوز ۱۰ به مراتب بهتر از وضعیت کلی بازار کامپیوترهای شخصی است که این واقعیت خود به نوعی نشانگر موفقیت ویندوز جدید است. درآمد مایکروسافت در خدمات ابری سازمانی نیز قابل توجه بوده است و حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است. در این زمینه، مایکروسافت فعالیت خود را گسترش داده و به ویژه بر دیتاسنترهای امن در مناطق گوناگون، سرمایه‌گذاری زیادی کرده تا نیاز شرکت‌ها را برآورده سازد.

یکی دیگر از بازارهای جدید مایکروسافت که رشد قابل توجهی داشته، درآمد ناشی از تبلیغات در جست‌وجوگر Bing است که عددی حدود یک میلیارد دلار را نشان می‌دهد.