امضای نخستین قرارداد پتروشیمی فراسرزمینی

وی به‌وجود چهار پالایشگاه نفتی با ظرفیت پالایش روزانه یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار بشکه نفت در ونزوئلا اشاره کرد و گفت: متاسفانه به‌‌‌‌‌‌دلیل تحریم‌ها و رفتن متخصصان خارجی، این پالایشگاه‌ها بلاتکلیف رها شده‌بودند، اما خوشبختانه با آغاز به‌‌‌‌‌‌کار دولت سیزدهم و فعال‌شدن دیپلماسی انرژی، فعالیت‌‌‌‌‌‌ها و مذاکرات در حوزه توسعه و تعمیرات اساسی این پالایشگاه‌ها، صادرات نفت و میعانات گازی را آغاز کردیم. وزیر نفت اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲‌میلیون و ۸۰۰‌هزار قطعه و کالای ایرانی مربوط به پالایشگاه‌های نفتی به ونزوئلا صادرشده و بخش قابل‌‌‌‌‌‌توجهی از ظرفیت خالی‌‌‌‌‌‌مانده پالایشی پالایشگاه‌های این کشور احیا شده‌است، همچنین پس از حوزه پالایشگاهی سراغ مجتمع‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی این کشور که به‌‌‌‌‌‌دلیل تحریم‌ها از کار افتاده بودند، رفتیم.

این کشور بیش از ۱۲‌میلیون‌تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی همچون آمونیاک، اوره و پلی‌‌‌‌‌‌اتیلن دارد. وی از ورود شرکت‌های ایرانی توانمند به حوزه توسعه میدان‌‌‌‌‌‌های نفت و گاز ونزوئلا خبر داد و تصریح کرد: در زمینه بازسازی و توسعه اسکله‌‌‌‌‌‌های بارگیری و پایانه‌‌‌‌‌‌های نفتی نیز روز گذشته قراردادهای خوبی امضا شده‌است. ایران و ونزوئلا در جریان این سفر، چند قرارداد نفتی در زمینه توسعه میدان‌‌‌‌‌‌ها و پایانه‌‌‌‌‌‌های نفتی، احیای ظرفیت پالایشگاهی و پتروشیمی امضا کردند. ایران و ونزوئلا در مجموع حدود ۴۰‌درصد ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند، اما هر دو کشور با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه صنعت نفت روبه‌‌‌‌‌‌رو هستند. با وجود این تحریم‌ها، ایران توانسته ۸۵‌درصد تجهیزات مورد‌نیاز صنعت نفت را بومی‌‌‌‌‌‌سازی کند تا افزون بر تامین نیاز داخلی، در صادرات خدمات فنی‌مهندسی به کشورهای منطقه و دیگر کشورهای نفتی از جمله ونزوئلا  وارد شود.

در همین راستا، شرکت دانش‌‌‌‌‌‌بنیان ایرانی با حمایت وزارت نفت، با صدور محصولات دانش‌‌‌‌‌‌بنیان ایرانی، پنج ایستگاه‌‌‌‌‌‌ تقویت فشار گاز ونزوئلا را تجهیز می‌کند. یک شرکت دانش‌‌‌‌‌‌بنیان خصوصی ایرانی با تسهیلگری و تلاش وزارت نفت موفق به امضای یک قرارداد صادرات محصولات دانش‌‌‌‌‌‌بنیان نفتی به ونزوئلا شد. در قالب این قرارداد صادرات و تجهیز پنج ایستگاه تقویت فشار گاز که با ونزوئلا در زمینه تجهیزات سیستم‌‌‌‌‌‌های اتوماسیون، مخابرات و ابزار دقیق، تله‌‌‌‌‌‌متری و دیگر تجهیزات ایستگاه‌‌‌‌‌‌های تقویت فشار امضا شده‌است، تجهیزات موردنیاز این ایستگاه‌‌‌‌‌‌های تقویت فشار گاز، توسط شرکت‌‌‌‌‌‌ دانش‌‌‌‌‌‌بنیان ایرانی ساخته و نصب خواهد شد.