وی با بیان اینکه پاندمی کرونا در سال گذشته باعث کاهش تجارت بین‌المللی و‌ همچنین تجارت ایران با صربستان شد، ابراز امیدواری کرد با تلاش و پیگیری دو طرف شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک دو‌ کشور در سال ۲۰۲۱ در تهران به بهترین نحو برگزار شود و به اهداف تعریف شده برسد.

زادبوم در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های موجود در روابط دو کشور، زمینه‌های همکاری در حوزه‌های صنعتی، انرژی، کشاورزی و تامین نهاده‌های مورد نیاز بخش کشاورزی را با اهمیت توصیف کرد.

وی موفقیت‌های صربستان در حوزه‌های اقتصادی را قابل ملاحظه دانست و افزود: صربستان از معدود کشورهایی است که توانست اقتصاد خود را به شکل مطلوبی احیا کرده و توسعه دهد.

 معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به علاقه‌مندی تجار ایرانی برای گسترش تعاملات تجاری با صربستان، خواستار نهایی کردن مفاد برنامه اقدامی در حوزه توسعه اقتصاد و تجارت شد.  زادبوم با تاکید بر ضرورت تسهیل تجارت بین دو کشور، به  موافقت‌نامه تجارت آزاد منعقده ایران با کشورهای حوزه اوراسیا و ظرفیت‌های مثبت ایجادشده اشاره کرد و گفت: طرفین با پیگیری و نهایی کردن موافقتنامه تجارت ترجیحی می‌توانند زمینه را برای انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد در آینده فراهم کنند.  

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به حجم تجارت خارجی ایران افزود: به رغم شرایط کرونا و تحریم‌های ظالمانه حجم تجارت خارجی ایران در سال گذشته  ۷۳میلیارد دلار بوده است که از این میزان حدود ۵/ ۳۴ میلیارد دلار حجم صادرات و‌ ۵/ ۳۸ میلیارد دلار واردات ایران بوده است.

زادبوم همچنین با اشاره به مزیت و‌ ظرفیت همسایگی ایران با ۱۵ کشور گفت: کشورهایی مانند روسیه، افغانستان، پاکستان و عراق در همسایگی ایران بازار مهمی محسوب می‌شوند و فرصت‌های تجاری زیادی در این منطقه وجود دارد.

وزیر امور خارجه صربستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران با تاکید بر ظرفیت‌های موجود در روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و صنایع این دیدار را زمینه‌ساز افزایش حجم تجارت دو کشور دانست.

نیکلا سلاکوویچ با اشاره به تاثیر کرونا بر اقتصاد این کشور از اقدامات صورت گرفته برای مقابله با این ویروس گزارش داد.

وی با تشریح دستاوردهای صربستان در زمینه پاندمی کرونا و تحولات اقتصادی صربستان و بسته‌های حمایتی اقتصادی کشورش برای بخش‌های مختلف و به ویژه SME‌ها از ایجاد فضای مناسب کسب و کار و حضور گسترده شرکت‌های خارجی اعم از اروپایی و چینی در حوزه‌های صنعتی از جمله خودرو‌سازی، صنایع لبنیات و صنایع معدنی صربستان یاد کرد و از برقراری روابط تجاری گسترده با کشورهای حوزه اوراسیا خبر داد.

در ادامه این نشست، طرفین با تشریح وضعیت تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور و جایگاه منطقه‌ای بر وجود روابط دوجانبه بین دو کشور که قدمتی دیرینه دارد تاکید کردند و در خصوص زمینه‌های همکاری مورد علاقه از جمله در صنعت ساختمان، قطعات خودرو، تایر، ماشین‌آلات کشاورزی، اتوبوس‌سازی، صنایع غذایی، مبلمان، پوشاک، سلامت و پتروشیمی بحث و تبادل نظر صورت گرفت. حوزه فناوری اطلاعات و انرژی نیز از دیگر حوزه‌های مطرح شده در این نشست بود که طرفین بر توافق برای همکاری روی حوزه‌های منتخب تاکید کردند و مقرر شد نظرات در این خصوص از طریق مجاری دیپلماتیک مبادله شود. پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، ایران میزبان برگزاری شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور باشد.