استقبال از گوشت منجمد وارداتی به دلیل قیمت پایین‌تر

رئیس شورای تامین دام کشور تصریح کرد: برای نخستین‌بار در کشور بازار گوشت‌گرم داخلی به حاشیه رفته و گوشت‌‌‌‌‌های منجمد نقش اول را در بازار دارند، دلیل آن این است که قیمت گوشت منجمد وارداتی با گوشت داخلی قیمت‌های متفاوتی دارد؛ بنابراین متقاضی بیشتری نیز دارد.

او با تاکید بر اینکه گوشت‌‌‌‌‌های منجمد، نقش اساسی در شب‌عید و ماه مبارک رمضان داشته‌است، اظهار کرد: اکنون قیمت گوشت منجمد گوساله ۳۱۵‌هزار‌تومان، گوشت منجمد ران گوسفندی ۲۸۵‌هزار‌تومان و گوشت سردست گوسفندی ۲۷۵‌هزار‌تومان و مابقی قطعات زیر ۲۶۵‌هزار‌تومان و گوشت‌گرم در محدوده ۳۰۰ تا ۴۵۰‌هزار‌تومان است.

پوریان با بیان اینکه جذب گوشت وارداتی سخت است، اضافه کرد: سال‌گذشته ۱۲۰‌هزار‌تن گوشت قرمز منجمد و‌گرم گوساله و گوسفندی وارد کشور شد. رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم از گله گوسفندی ۲۰۰ تا ۲۱۰‌هزار‌تومان است، گفت: جمعیت دامی مازاد قابل‌کشتار کشور ۲ تا ۳‌میلیون راس دام سبک و ۳۰۰ تا ۳۵۰‌هزار راس دام سنگین است که باید فضا و امکانات برای کشتار این تعداد دام ایجاد شود. او بیان کرد: گوشت وارداتی منجمد و‌گرم برای مصارف بازاری مصرف‌کنندگان مناسب است، اما دولت باید برای تولید داخلی نیز چاره‌‌‌‌‌ای بیندیشد. پوریان اظهار کرد: با توجه به اینکه گوشت زیادی در بازار موجود است و هنوز جذب نشده، رایزنی‌‌‌‌‌هایی با وزارت جهادکشاورزی کردیم تا برای حمایت از دامدار داخلی، خرید حمایتی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور صورت بگیرد.

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه باید موضوع تولید قراردادی دام‌زنده نیز مورد‌توجه باشد، اظهار کرد: بحث چالش‌برانگیز دام‌زنده داخلی در خرید حمایتی قیمت ۲۰۰‌هزارتومانی دام‌زنده است؛ زیرا با توجه به شرایط فعلی به‌نظر می‌رسد که باید برای اردیبهشت ماه خرید انجام و ذخیره‌سازی صورت بگیرد این قیمت کاهش می‌‌‌‌‌یابد.

وی راهکار برون‌‌‌‌‌رفت از این مشکل صنعت دامی را علاوه‌بر خرید حمایتی، صادرات دام‌زنده دانست و گفت: با گرم‌شدن هوا نگهداری جمعیت دامی برای تولیدکنندگان سخت می‌شود و بهتر است مجوز صادرات داده شود تا دامداران برای نگهداری دام خود تحت‌فشار قرار نگیرند.