انتقاد شدید از آزادسازی واردات فرش دستباف

عکس: راحله شیخ

شبنم آذر: خبر آزادسازی واردات فرش دستباف با تعیین تعرفه ۵۰درصد از مهم‌ترین موضوعات مطروحه در نهمین نشست کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران بود که دیروز در کنار نشست روسا و اعضای دیگر کمیسیون‌های اتاق‌های بازرگانی کشور در محل اتاق اصفهان برپا شد. در این نشست «سیدمرتضی عراقچی» نماینده اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف، گفت: آمار نشان می‌دهد که صادرات فرش دستباف در فروردین‌ماه امسال ۴۶درصد کمتر از این آمار در فروردین‌ماه سال گذشته بوده است و متاسفانه در چنین شرایطی خبر رسیده که وزارت بازرگانی مدت‌ها است بدون هیچ نوع اعلام عمومی اقدام به آزادسازی واردات فرش دستباف خارجی کرده است.

وی ادامه داد: در این روند پس از واردات فرش دستباف با تعرفه ۵۰درصد به کشور، این کالا با دریافت گواهی مبدا از ایران به عنوان فرش ایرانی به خارج از کشور صادر می‌شود. عراقچی تصریح کرد: فرش‌های خارجی دارنده گواهی مبدا ایرانی از منظر خریدار خارجی فرش، کالای ایرانی تلقی شده و خریدار نیز توان تشخیص غیرایرانی بودن آن را ندارد.

وی در ادامه با انتقاد از این اقدام وزارت بازرگانی توضیح داد: از آنجا که انواع فرش و گبه هندی، پاکستانی، افغانی و غیره با قیمتی به مراتب پایین‌تر از فرش ایرانی تولید و عرضه می‌شوند ورود آن به داخل کشور موجب ایجاد آشفتگی در بازار داخلی و صادرات فرش شده است.

وی ادامه داد: توجیه وزارت بازرگانی برای مبادرت به این اقدام این است که ایران برای ورود به WTO ناچار است همه محدودیت‌ها را بردارد ولی این وزارتخانه باید پاسخ بدهد که آیا ورود به WTO به معنی لطمه به تولید داخلی و سرمایه ملی است؟

وی در پایان گفت: در حال حاضر اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف از طریق مکاتبه با رییس مجلس شورای اسلامی و شخص رییس‌جمهوری در حال پی‌گیری این موضوع است.

در این نشست پس از طرح موضوع مذکور تمامی اعضای حاضر از این اقدام وزارت بازرگانی انتقاد کردند و پی‌گیری آن را در دستور کار کمیسیون صادرات قرار دادند.

محسن حاجی‌بابا، عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در همین زمینه، گفت: وزارت بازرگانی در حال حاضر به بهانه ورود به WTO دست به اقداماتی می‌زند که بخشی از اقتصاد کشور را به بند می‌کشد.

وی توضیح داد: کشورهایی که با وجود تعامل سیاسی سرانجام به WTO پیوستند، سال‌های بسیاری را صرف ورود به این سازمان کرده‌اند که از آن جمله الجزایر ۳۴ سال، چین ۱۷ سال و روسیه ۱۸ سال این فرآیند را طی کرده‌اند. بنابراین در شرایط کنونی بی‌شک ایران باید زمانی بسیار طولانی را برای پیوستن به WTO در نظر بگیرد.

حاجی‌بابا تصریح کرد: تا زمانی که عضویت ما در WTO قطعی نشده است هر تصمیمی که در تغییر تعرفه‌ها با هدف الحاق به WTO گرفته می‌شود به زیان اقتصاد ما است.

نمایندگان کمیسیون صادرات اتاق در کمیسیون صادرات مجلس حضور یابند

از دیگر مشکلات مطرح شده در نهمین نشست کمیسیون صادرات اتاق ایران که در غیاب اسدا... عسگراولادی رییس این کمیسیون با ریاست ابوالفضل شریف، نایب‌رییس کمیسیون صادرات برگزار شد، حضور کارشناسان کمیسیون صادرات اتاق در کمیسیون صادرات مجلس هشتم بود.

شریف با تاکید بر اینکه حضور در مرجع قانونگذاری کشور و ارائه مشاوره‌های کارشناسی می‌تواند در ارتقای سطح کیفی قوانین موثر باشد، افزود: پیشنهاد کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران حضور دو کارشناس در کمیسیون صادرات دور هشتم مجلس شورای اسلامی است.

وی همچنین خواستار اجرای بخشنامه هیات دولت در زمینه حذف مجوزها جهت ورود کالا به کشور شد.

آمارهای صادرات با ما بازی می‌کنند

در ادامه اسدا... پاک‌سرشت، مشاور عالی اتاق گرگان، گفت: متاسفانه آمارهای صادرات با ما بازی می‌کنند.

رییس هیات‌مدیره صندوق پنبه کشور در ادامه، گفت: ما باید خود بتوانیم به آمار دقیق صادرات دست یابیم و آمارهایی که در طول سال مدام در حال تغییر هستند را نپذیریم.

امیر عابدی رییس کمیسیون توسعه و تجارت اتاق گلستان نیز دستورالعمل سازمان توسعه تجارت مبنی بر اختصاص یارانه ۵۰درصدی به صادرات کالاهایی که با پروازهای چارتر صادر می‌شوند را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به فرسودگی ناوگان زمینی و دریایی این اقدام مثبتی در جهت تشویق صادر کنندگان است.

عابدی در ادامه درباره کاهش ۲درصدی سود بانکی که از سوی رییس‌جمهوری اعلام شده است، گفت: این خبر ظاهرا خبر خوشی است ولی در ادامه آن بانک‌ها سختگیرانه‌تر عمل خواهند کرد.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف بانک توسعه صادرات، گفت: این بانک به‌رغم داشتن منابع زیاد به دلیل دستورالعمل‌های دست و پاگیر نتوانسته است به وظایف خود در قبال بخش‌خصوصی عمل کند و این ضعف در شهرستان‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

حاجی‌بابا نیز در ادامه این بحث به ارائه آمارهایی در خصوص منابع مالی اختصاص داده شده به بخش‌خصوصی از سوی این بانک پرداخت و گفت: از یک و نیم میلیون دلار بودجه تخصیص یافته به این بانک با هدف حمایت از صادرات و بخش‌خصوصی تنها ۳۰۰میلیون دلار آن مورد استفاده قرار گرفته که بخش اعظم آن در اختیار خودروسازها قرار گرفته است.

وی پیشنهاد داد که دولت در جهت حمایت از صادرات بودجه اختصاصی را بین همه بانک‌ها توزیع کند و با این روش با اختصاص دادن منابع مالی به یک بانک دیگر بانک‌ها را عقیم نکند زیرا هر نوع تسهیلاتی که دولت از طریق بانکی به شکل اختصاصی در اختیار قرار می‌دهد، محکوم به فنا است.

در ادامه این نشست، رییس اتاق زاهدان نیز نبود شعبه بانک توسعه صادرات در زاهدان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تخصیص اعتبارات به یک بانک انحصاری است. وی افزود: این در حالی است که زاهدان به کانون مهار بحران‌های مواد غذایی کشور تبدیل شده است. به عنوان مثال در سال ۸۵ بحران نبود سیب‌زمینی را بازرگانان زاهدان مهار کردند و در سال ۸۶ نیز بازار میوه را توانستند با واردات ۷۰هزار تن نارنگی مهار کنند.

ریگی افزود: اگرچه افتخارات تنظیم بازار نصیب وزیر بازرگانی شد ولی در حقیقت وارداتی که توسط بازرگانان در استان زاهدان صورت گرفت نقش مهمی در تنظیم بازار در سال‌های گذشته داشته است.

وی در پایان خواستار تاسیس شعبه بانک توسعه صادرات در زاهدان شد.

جوایز صادراتی به ۱۰درصد افزایش یابد

در این نشست همچنین طرح‌ خوشه‌های صادراتی مورد بررسی قرار گرفت و اعضای کمیسیون مخالفت خود را با آن اعلام کردند و اجرای آن را غیرعملی دانستند. رییس نهمین نشست کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران همچنین موضوع اختصاص یک‌درصد جایزه صادراتی بیشتر به صادرکنندگانی که بیش از ۵میلیون دلار کالا صادر کنند را مطرح کرد.

در این زمینه نیز حاضرین با بیان اینکه این موضوع تبعیض‌آمیز است، اعلام کردند: در بحث جوایز صادراتی درصد پایه باید بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا کند و این در حالی است که طی سال‌های گذشته به‌رغم رشد تورم این درصد ثابت مانده است.

همچنین مطرح شد که این تفکر منشعب از دیدگاه خوشه‌های صادراتی است و همه اعضا با این اقدام مخالف هستند.

در پایان نیز اعضای کمیسیون پیشنهاد اختصاص ۱۰درصد جایزه صادراتی به صادرکنندگان را ارائه دادند.