صادرات پسته با ۴۳‌درصد کاهش در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۸۶ به رقم ۷۲۱‌میلیون و ۲۷۵‌هزار دلار رسید. به گزارش روابط‌ عمومی گمرک ایران، در سال ۸۶ یک میلیارد و ۲۶۳‌میلیون و ۹۲۹‌هزار دلار پسته به ۷۹ کشور دنیا صادر شد.وزن این کالای صادراتی با کاهش ۴۸‌درصدی از ۲۰۲‌هزار و ۸۱۹ تن در سال ۸۶ به ۱۰۴‌هزار و ۸۴۸ تن در سال ۸۷ رسید.

۵۶‌درصد سهم پسته صادراتی ایران متعلق به چهار کشور هنگ‌کنگ، امارات متحده عربی، آلمان و روسیه بود، به طوری که صادرات ۲۲‌هزار و ۳۶۰ تن پسته به صورت تازه یا خشک ‌کرده به هنگ‌کنگ ارزشی معادل ۱۳۷‌میلیون و ۳۵۶‌هزار دلار داشت که نسبت به سال ۸۶ از حیث ارزش ۵۰‌درصد و از نظر وزنی ۵۶‌درصد کاهش یافت.

صادرات ۱۵‌هزار و ۱۰ تن پسته به امارات متحده در سال گذشته ۱۰۷‌میلیون و ۵۶۳‌هزار دلار ارز وارد کشور کرد که نسبت به سال ۸۶ از حیث وزنی ۴۸‌درصد و از نظر ارزش ۴۳‌درصد کاهش نشان می‌دهد.آمارهای گمرک نشان می‌دهد در۱۲ ماه سال ۸۷ صادرات پسته به آلمان به ۹۳‌میلیون و ۶۱۴‌هزار دلار رسید، سهم روسیه از پسته ایرانی، ۶۸‌میلیون و ۶۶۹‌هزار دلار بود که در مقایسه با سال ۸۶ صادرات پسته به این دو شریک تجاری ایران به ترتیب با کاهش ۴۴‌درصدی و ۴۳‌درصدی مواجه شد.هنگ کنگ، امارات، آلمان و روسیه در سال‌های ۸۶ و ۸۷ در رده‌های اول تا چهارم واردکنندگان پسته از ایران محسوب می‌‌شوند. سوریه در سال ۸۶ پنجمین واردکننده این کالا محسوب می‌شد که این رتبه در سال ۸۷ به عراق اختصاص یافت.