گروه بازرگانی- سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران از تصویب سیاست‌های کلی حمایت از صادرات در شورای عالی صادرات غیرنفتی خبر داد. به گفته حمید صافدل ‌دراین جلسه که به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری و با حضور وزیر بازرگانی برگزار شد، مقررگردید دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های اجرایی این سیاست‌ها پس از تایید کمیته کار‌شناسی شورای عالی صادرات غیرنفتی توسط وزیر بازرگانی ابلاغ شود. وی گفت:‌ دراین نشست با افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ایران در راستای تقویت زیرساخت‌های جهش صادراتی و تقویت نهادهای مرتبط با توسعه صادرات غیرنفتی موافقت شد. به گزارش روابط‌عمومی وزارت بازرگانی، صافدل، ‌پوشش ریسک اقتصادی انتقال ارز توسط صندوق ضمانت صادرات را یکی دیگر از مصوبات شورای عالی صادرات دانست و ادامه داد: این مصوبه براساس دستورالعمل‌های اجرایی موجود با اخذ کارمزد، بدون هیچ هزینه اضافی ریسک انتقال ارز صادرکنندگان ارز را پوشش خواهد داد.

صافدل افزود: براساس تصمیم شورای عالی صادرات غیرنفتی تمامی دستگاه‌های اجرایی که متصدی اجرای بخشی از پروژه‌های ملی در حوزه‌های نفت، نیرو، صنایع، بازرگانی، مسکن و شهرسازی و غیره هستند، ملزم به پرداخت مطالبات ناشی از اجرای پروژه‌های داخل کشور برای مجریان صادرکننده کالا و خدمات فنی- مهندسی شدند.

وی این مصوبه را موجب افزایش سرعت گردش مالی صادرکنندگان و تقویت بنیه مالی آنها دانست و گفت: شورای توسعه صادرات غیرنفتی به استناد اختیارات ناشی از اصل ۱۳۸ قانون اساسی به عنوان یکی از کارگروه‌های سیاستگذاری در حوزه صادرات غیرنفتی به تصویب هیات وزیران رسیده و کماکان با اختیارات و ترکیب اعضا مشابه آنچه در قانون برنامه چهارم توسعه درج شده، نسبت به برنامه‌های حمایتی توسعه و صادرات غیرنفتی اقدام خواهد کرد.