گروه بازرگانی- روز یکشنبه ۱۵دی‌ماه، گروه بازرگانی روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی تحت عنوان «واردات بی‌رویه برنج»، بر اساس گفته‌های دبیر انجمن برنج، قیمت هر تن برنج وارداتی را ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار اعلام کرده بود. این در حالی است که واردکنندگان برنج در تماس‌های تلفنی خود با روزنامه این رقم را صحیح ندانسته و رد کردند. در همین رابطه، روزنامه، دنیای اقتصاد در تماس با انجمن واردکنندگان برنج این موضوع را پیگیری کرد. مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اعلام اینکه هر نوع برنجی که وارد کشور می‌شود تعرفه‌ای دارد و عوارض گمرکی نیز بر اساس قیمت‌های جهانی برنج از سوی اداره کل ارزش‌های گمرکی محاسبه می‌شود، گفت: قیمت هر تن برنج وارداتی بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار است که پیش از تشدید تحریم‌ها حدود هزار دلار بود، اما به دلیل تحریم‌ها و انحصاری شدن بازار برنج در دست چند کشور، قیمت واردات آن افزایش یافت.

وی افزود: در حال حاضر تعرفه برنج که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌شود ۵/۱۲ درصد است و میزان عوارض گمرکی بنا به شرایط و سال‌های مختلف متفاوت است. در مقابل عوارض صادرات برنج‌های ایرانی بسیار بالا است که اگر این عوارض کاهش پیدا کند، ما حاضر به صادرات این نوع برنج هستیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اعلام سهم ۸۵ درصدی این انجمن در واردات برنج، اظهار کرد: حدود ۱۵درصد باقی بازار هم از سوی شرکت بازرگانی دولتی تامین می‌شود که آن هم در حال انتقال به انجمن واردکنندگان برنج است.

کشاورز نیاز واقعی واردات برنج را با احتساب برنج موجود در سوپرمارکت‌ها، بنگاه‌ها و خانه‌ها ۲میلیون تن در سال اعلام کرد و گفت: سال ۹۱ با واردات یک میلیون و ۳۰۰هزار تن برنج، کشور با بحران مواجه شده بود.

چون ۷۰۰هزار تن کمبود برنج در کشور وجود داشت. بنابراین ارقام یک میلیون و ۲۰۰هزار تن برنج که عنوان می‌شود، کارشناسی شده نیست.

وی همچنین مبدا واردات برنج به کشور را هند، تایلند و پاکستان عنوان کرد و گفت: اگر امکان تامین برنج از آمریکا مهیا بود، برنج آمریکایی وارد می‌کردیم، اما به دلیل محدودیت‌های تحریم، امکان جابه‌جایی پول وجود ندارد و چون پول ما در کشور هند وجود دارد، بیشتر واردات از هند انجام می‌شود.

کشاورز همچنین درباره برنج‌های اروگوئه‌ای و آرژانتینی موجود در بازار هم توضیح داد: مقدار این برنج‌ها در بازار بسیار اندک است و معمولا بعد از ورود به امارات به دست ما می‌رسند و به همین دلیل اصلا به صرفه نیست که واردکننده این نوع برنج را وارد کند.