گروه بازرگانی- مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با حضور در نشست کمیسیون صنایع اتاق ایران از غیرفعال بودن ۱۸ درصد واحدهای موجود در شهرک‌های صنعتی خبر داد. به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، در جلسه کمیسیون صنایع، سید محمدعلی سیدابریشمی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با بیان این نکته که در حال حاضر بیش از ۷۰۰ شهرک صنعتی در کشور فعال هستند، گفت: در این تعداد بالغ بر ۶۰ هزار واحد وجود دارد که نیمی از آنها در حال بهره‌برداری و نیمی دیگر در حال فعالیت هستند که متاسفانه نزدیک به ۱۸درصد از کل این واحدها غیرفعال و ۲۸درصد آنها به شکل نیمه فعال درآمده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت علت غیرفعال بودن این واحدها را فقدان بازار، سختی در تهیه مواد اولیه لازم، کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات و اختلاف بین شرکا دلایل اصلی غیرفعال شدن واحدهای حاضر در شهرک‌های صنعتی دانست. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به میزان اشتغالی که از طریق سازمان ایجاد شده است، گفت: ۶۴۲ هزار نفر در این حوزه مشغول به‌کار هستند.

این مقام مسوول در واکنش به وجود شهرک‌هایی که نظارت و رسیدگی به آنها با کندی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته هیات وزیران در شهرهای مختلف بدون هیچ مطالعه و مکان‌یابی تاسیس یک شهرک صنعتی را برای روستاها و شهرهایی که امکانات و پتانسیل لازم برای این مساله را ندارند، تصویب کرده‌اند. به گونه‌ای که در حال حاضر مصوبه ۲۰۰ شهرک وجود دارد که احداث آنها یعنی اتلاف انرژی و منابع کشور. برای همین مسائل زیرساخت تعداد زیادی از این شهرک‌ها مناسب نیست، چون به هنگام تاسیس و بهره‌برداری آنها بی‌برنامه عمل کردند.