گروه بازرگانی: براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، با وجود رشد ۳/۳۰ درصدی اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای بخش کشاورزی، یکی از مشکلات بودجه بخش کشاورزی، کم‌توجهی به اعتبارات تحقیقات این بخش است. براساس بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ کل کشور (بخش کشاورزی)، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی فصل کشاورزی و منابع طبیعی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ در قالب ۲۲ برنامه و ۸۲ طرح با اعتبار ۱۴,۶۷۶ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که نسبت به اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی فصل کشاورزی و منابع طبیعی قانون بودجه سال ۱۳۹۳ معادل ۱۱,۲۶۵ میلیارد ریال برابر ۳/۳۰ درصد رشد داشته است.

اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ در قالب ۷ فصل، ۲۹ برنامه و ۱۱۵ طرح با اعتبار ۱۴,۴۸۹میلیارد ریال پیش‌بینی شده که نسبت به اعتبار مشابه قانون بودجه سال ۱۳۹۳ برابر ۱۲,۱۴۹ میلیارد ریال، رشدی معادل ۱۹/۲۵ درصد را نشان می‌دهد و رشد این اعتبار در خصوص وزارت جهاد کشاورزی ۴/۱۸ درصد است.

اعتبارات هزینه‌ای کل کشور در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ برابر ۱,۶۶۰ هزار میلیارد ریال است که نسبت به اعتبار ۱,۴۹۳ هزار میلیارد ریال قانون بودجه سال ۱۳۹۳ برابر ۱۷/۱۱ درصد رشد نشان می‌دهد. اعتبارات هزینه‌ای وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های تابعه ملی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ معادل ۷,۹۹۶ هزار میلیارد ریال است که نسبت به اعتبار مشابه قانون بودجه سال ۱۳۹۳ (۶,۵۱۲ میلیارد ریال) معادل ۸/۲۲درصد رشد نشان می‌دهد.

از جمله مهم‌ترین مشکلات در بودجه بخش کشاورزی لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ موضوع کم‌توجهی به اعتبارات سایر هزینه‌ها در تحقیقات کشاورزی است و با توجه به اینکه توسعه کشاورزی مستلزم توجه و سرمایه‌گذاری کافی در زمینه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است با این وضعیت دستیابی به اهداف و وظایف حاکمیتی برای تحقیقات کشاورزی، ضعیف‌تر از گذشته خواهد بود.