گروه بازرگانی: نتایج بررسی آمارهای تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماه منتهی به بهمن نشان می‌دهد طی این مدت، تراز تجاری کشور تنها در ۴ ماه مثبت بوده و در سایر ماه‌ها همواره میزان واردات از صادرات کشور سبقت گرفته و با تراز تجاری منفی همراه بوده است. در این رابطه مسوولان وجود چرخه معیوب در توسعه تجارت کشور را عامل اصلی این وضع می‌دانند. به گفته متولیان حوزه تجارت، با وجود اینکه به دنبال افزایش صادرات هستیم، اما ریالی برای آن خرج نمی‌کنیم و برخلاف تصور موجود، در بسیاری از زمینه‌های اقتصادی ظرفیت تولید و صادرات وجود دارد. در این راستا، در حالی کلیه وزارتخانه‌ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی ماموریت‌های ویژه‌ای دارند که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برنامه‌های عملیاتی را به عنوان مهم‌ترین حامی صنایع و تجارت کشور در دستور کار خود قرار داده است. مهم‌ترین برنامه‌های عملیاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت را می‌توان در ۱۰ سرفصل، «ایجاد تنوع در مبادی تامین کالاهای وارداتی مورد نیاز بخش»، «رشد تولید نهاده‌ها و کالاهای حساس، ضروری و اساسی»، «تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم و ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش سهم پایدار ایران در بازارهای هدف»، «گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز»، «تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در جهت توسعه صادرات»، «برنامه‌ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای خارجی و تنوع پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای همسایه»، «استفاده از سازوکارهای مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت لزوم»، «بازنگری مقررات و رویه‌های مرتبط با فعالیت‌های صنعتی، معدنی و تجاری با رویکرد شفاف‌سازی و تهیه و تولید اطلاعات نظام‌مند، صحیح و دسترسی آزاد به اطلاعات»، «اصلاح شبکه‌های توزیع در جهت کاهش هزینه‌های مبادله و قیمت نهایی مصرف‌کننده» و «بازخوانی شیوه‌های نظارت بر بازار» نام برد. آمارهای گمرک از تجارت خارجی کشور در ۱۱ماه منتهی به بهمن سال ۹۳، نشان از منفی بودن تراز تجار کشور در ۷ ماه از این ۱۱ ماه دارد. این در حالی است که کشور در سال ۹۳ تجارت خارجی خود را با تراز تجاری مثبت شروع کرده است. صادرات کشور در فروردین ماه سال ۹۳ در حالی برابر ۲ میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار بوده که در همین ماه کشور واردات ۲ میلیارد و ۵۱۴ میلیون دلاری را به خود اختصاص داده است. از این رو تراز تجارت خارجی کشور در فروردین ماه سال جاری مثبت و برابر ۳۱۰ میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که این رقم در اردیبهشت‌ماه با اینکه در صادرات و واردات از نظر ارزشی رشد داشتیم، با کاهش ۱۵۴ میلیون دلاری همراه بود و به ۱۵۶ میلیون دلار رسید. واردات کشور در اردیبهشت‌ماه سال جاری برابر ۵ میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار و صادرات برابر ۵ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار بوده است. این کاهش تراز تجاری کشور در ماه‌های بعدی نیز ادامه پیدا کرد؛ به‌طوری‌که در خرداد ماه سال جاری تراز تجاری کشور با افت شدیدی نسبت به ماه قبل همراه بوده و به منفی ۹۹۳ میلیون دلار رسید. در خرداد ماه سال جاری با اینکه هم واردات و هم صادرات نسبت به ماه گذشته افت داشته‌اند؛ اما این کاهش برای صادرات با رشد بیشتری نسبت به ماه گذشته همراه بوده است. کاهش تراز تجاری و منفی بودن آن به فصل دوم سال نیز سرایت کرد و در تیر ماه سال جاری به منفی یک میلیارد و ۳۱ میلیون دلار رسید. اما در مرداد ماه امسال با اینکه واردات و صادرات کشور نسبت به ماه گذشته با افت ارزشی همراه بود، اما واردات افت بیشتری نسبت به صادرات داشته و در نتیجه تراز تجاری کشور به منفی ۷۸۴ میلیون دلار رسید. کاهش فاصله صادرات و واردات در شهریور ماه نیز ادامه یافت و به منفی ۴۸۰ میلیون دلار در این ماه رسید. این موضوع در شهریور ماه را می‌توان در رشد ۵۱/ ۰ درصدی صادرات و رشد منفی ۶/ ۶ درصدی در واردات نسبت به ماه گذشته دانست. در مهر ماه سال جاری و با شروع فصل سوم سال صادرات و واردات کشور با رشد مثبت حدود ۲/ ۵ درصدی نسبت به ماه گذشته همراه بودند، اما تراز تجاری کشور نسبت به شهریور ماه کمی منفی تر شد و به منفی ۵۰۶ میلیون دلار رسید. در میانه فصل سوم سال و در آبان ماه سال جاری تحول مثبتی را در تراز تجاری کشور می‌توان دید. در حالی که در مهر ماه سال جاری تراز تجاری کشور برابر منفی ۵۰۶ میلیون دلار بود، در آبان‌ماه این رقم به مثبت ۵۲۱ میلیون دلار رسید. این تحول مثبت را در رشد صادرات کشور می‌توان دید. در آبان ماه سال جاری صادرات کشور رشد ۲۰درصدی نسبت به ماه گذشته را تجربه کرد در حالی که واردات کشور در این ماه رشد منفی ۶ درصدی را نسبت به ماه گذشته داشت.

براساس آمارها این تحول مثبت تنها مختص همین ماه بود و در ماه آینده ادامه نداشت؛ به طوری‌که در آذر ماه سال جاری تراز تجاری کشور به منفی ۵۱۰ میلیون دلار رسید. در این ماه صادرات کشور رشد منفی ۱۸ درصدی و واردات رشد حدود ۶درصدی نسبت به ماه گذشته داشت. تجارت خارجی کشور در فصل زمستان سال جاری نیز با تحولی مثبت آغاز شد. در دی ماه سال ۹۳، واردات کشور در حالی با رشد ۲۴ درصدی همراه بود که صادرات کشور در این ماه نسبت به آذر به میزان ۱۰۱ درصد افزایش داشت. طی این رشد بسیار بالای صادرات نیز، تراز تجاری کشور بیشترین مقدار خود را در ۱۲ ماه سال ۹۲ و ۱۱ماه سال ۹۳ به خود اختصاص داد و به ۲ میلیارد و ۲۲۴ میلیون دلار رسید. اما این علامت مثبت در تجارت خارجی پایدار نبود و باری دیگر تراز تجار کشور افت داشت و به منفی ۸۵۹ میلیون دلار در بهمن ماه رسید که در ۷ ماه گذشته بی سابقه بود. صادرات کشور در بهمن ماه سال جاری به دلیل کاهش قیمت نفت با افت ۵۰درصدی نسبت به ماه گذشته همراه بود و واردات کشور نیز به میزان ۱۲درصد نزول پیدا کرد.

تجارت خارجی در تقویم 93

تجارت خارجی در تقویم 93