گروه بازرگانی: رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: صنایع غذایی در تولید ناخالص داخلی و صادرات نقش موثری را ایفا می‌کند و بعد از نفت و صنایع پتروشیمی، پیشتاز در تولید ناخالص داخلی است، از این رو باید به آن توجه ویژه‌ای شود. ولی‌الله افخمی‌راد در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذایی (ایران اگروفود ۲۰۱۵) ایران گفت: ۹۵۰ واحد تولیدی در این نمایشگاه حاضرند که از بین آنها، ۲۳۶ شرکت از کشورهای دیگر هستند و مجموعا این نمایشگاه با رشد ۱۰ درصدی حضور واحدهای تولیدی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است.

افخمی‌راد با بیان اینکه امیدواریم مخاطبان خارجی خود را که در قالب هیات‌های تجاری به ایران می‌آیند به بازدید از این نمایشگاه ترغیب کنیم، خاطرنشان کرد: صنعت غذایی ایران به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد در بین مشتریان خارجی جایگاه خاصی دارد؛ از این رو با برگزاری این نمایشگاه‌ می‌توان بسترهای مناسبی را برای حضور در کشورهای دیگر فراهم کرد. وی در پاسخ به سوالی درخصوص حمایت از تولید داخل گفت: به دلیل حساسیت محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، دولت حمایت‌های خود را در قالب تعرفه و ممنوعیت‌های وارداتی اعمال کرده است، اما باید توجه داشت که هر نوع حمایتی زمانبر است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دولت به دنبال حمایت از واحدهای تولیدی است، گفت: سازمان توسعه تجارت بنا دارد با ثبات در سیاست‌ها، پرهیز از مداخله در کار تجار و بازرگانان، اعمال اقدامات حمایتی و انجام اقدامات ترویجی، صادرات شرکت‌های تولیدکننده را افزایش دهد و حضور در بازارهای جدید را هموار سازد. وی اظهار امیدواری کرد با برگزاری این نمایشگاه واحدهای جدید تولیدی معرفی شده و در فهرست شرکت‌های صادراتی، شرکت‌های جدیدی را ببینیم. همچنین معاون وزیر صنعت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حذف سهمیه سوخت چه تاثیراتی در زمینه تجارت خارجی و افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل خواهد داشت، گفت: افزایش قیمت سوخت جزئی بوده و تاثیر زیادی روی هزینه‌های حمل و نقل نخواهد داشت. وی افزود: هزینه‌های حمل‌ونقل تجاری بعد از افزایش نرخ سود تغییری نمی‌کند.

تشکیل کمیته بازبینی قیمت‌ها در جهاد کشاورزی

همچنین معاون وزیر جهاد کشاورزی در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی اگروفود درباره تاثیرات افزایش نرخ سوخت روی محصولات کشاورزی و دامی گفت: افزایش بهای حامل‌های انرژی فقط بر قیمت تمام شده محصولات دامی تاثیرگذار است و در این ارتباط کمیته مخصوصی تشکیل شده است. حسن رکنی با اعلام این خبر گفت: در بخش کشاورزی باید به شکل زنجیره‌ تولید توجه شود تا موفقیت بیشتری کسب شود. این امر منافع بیشتری برای تولیدکننده و مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. وی با اشاره به بخشی از توانمندی‌های صنایع غذایی کشور گفت: این نمایشگاه موفقیتی برای ارتباط تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی است. رکنی افزود: صنایع غذایی کشور دارای استانداردهای بالایی بوده که این امر شرایط افزایش ورود ما را به بازارهای جهانی هموار می‌کند. معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت صنایع لبنی کشور گفت: در گذشته ما واردکننده محصولات لبنی به کشور بودیم، اما در سال‌های اخیر ایران در عرصه‌های بین‌المللی حضور یافته است و میزان صادرات آن هر ساله افزایش می‌یابد. رکنی افزود: در سال ۹۲ به میزان ۵۵۰ هزار تن و در سال ۹۳ نیز به میزان ۶۵۰ هزار تن انواع فرآورده‌های لبنی به کشورهای همسایه حاشیه خلیج‌فارس، عراق، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان و حتی عربستان صادر شده است. وی درخصوص سرانه مصرف شیر در کشور گفت: سرانه مصرف شیر کشور ۹۸ کیلوگرم در سال است که این امر براساس اعلام وزارت بهداشت باید به ۱۶۰ کیلوگرم افزایش یابد. معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: برخی صنایع لبنی کشور محصولات متنوعی تولید می‌کنند که این امر در بهبود شرایط صادراتی در سال جاری اثرگذار است، به‌طوری که یکی از صنایع لبنی کشور تنها ۶۰۰ نوع پنیر تولیدی دارد. رکنی درباره صادرات به روسیه نیز گفت: گروه کارشناسی از کشور روسیه به ایران آمدند و در چند مرحله از توانمندی‌های ما در بخش تولید گوشت مرغ و لبنیات بازدید کردند که این رفت و آمدها در نهایت منجر به موافقت با واردات این محصولات براساس استانداردهای مورد نظر از ایران شد. وی گفت: روسیه ظرفیت بالایی برای واردات این دو محصول دارد که امیدواریم مانند محصولات شیلاتی، شیر و لبنیات ایران نیز به این کشور صادر شود. رکنی ادامه داد: در مرحله اول برای بهبود وضعیت دامداران پرداخت پول شیر خام آنها سرعت گرفت که این امر به تامین نقدینگی دامداران کمک می‌کند. وی درباره اعتراضات دنباله‌‌دار دامداران گفت: دامداران کشور در این باره چندین مرتبه به‌صورت منطقی اعتراضات خود را بیان کرده‌اند و دولت به این موضوع واکنش نشان داده است. امیدواریم که راهکاری مناسب و منطقی برای این بخش ارائه شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: برای حل سریع‌تر مشکل دامداران کارگروهی در دولت تشکیل شده است. رکنی درباره تاثیرات افزایش نرخ سوخت روی محصولات کشاورزی و دامی گفت: افزایش حامل‌های انرژی فقط بر قیمت تمام شده محصولات دامی تاثیرگذار است. در این ارتباط کمیته مخصوصی در حال بازبینی این تاثیرات و تولیدات محصولات کشاورزی است. وی در ارتباط با قیمت مرغ در ماه رمضان گفت: مشکل خاصی برای تامین و عرضه این محصول به بازار مصرف وجود نداشته و نرخ این محصول براساس عرضه و تقاضا قابل کنترل بوده و تغییر قیمتی وجود ندارد.