اولین مجوز سرمایه‌گذاری پسابرجام
گروه بازرگانی: ورود مسوولان بلندپایه کشورهای مختلف اروپایی به ایران برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در جدیدترین مرحله خود به اخذ مجوز برای سرمایه‌گذاری در ایران منتج شده است.


آخرین خبرها حاکی از انجام سرمایه‌گذاری 50 میلیون یورویی یک شرکت آلمانی در زمینه تولید ورق‌های گچی در استان فارس است که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، این سرمایه‌گذاری می‌تواند به‌صورت مستقیم برای 300 نفر فرصت شغلی ایجاد کند. محمدرضا نعمت‌زاده روز گذشته در جریان دیدار خود با فرانک والتر اشتاین مایر،‌ وزیر امور خارجه آلمان از حمایت ایران از هر گونه سرمایه‌گذاری بلندمدت شرکت‌های آلمانی در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی و تجاری خبر داد. وی همچنین به ملاقات خود با وزیر صنعت افغانستان اشاره کرد و گفت: در این دیدار مذاکرات خوبی با طرف افغانی انجام شد و مطمئن هستیم که ایران، افغانستان و آلمان می‌توانند در بخش‌های مختلف، سرمایه‌گذاری‌های مناسبی را انجام دهند. در همین راستا اشتاین مایر نیز اعلام کرده که دولت آلمان از هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران حمایت خواهد کرد. در این میان، به نظر می‌رسد مذاکرات اقتصادی کشورهای اروپایی با ایران وارد مرحله اجرایی شده است. پیش از این برخی از کشورها از جمله فرانسه و اتریش، تفاهم نامه‌های همکاری مشترک را در برخی از زمینه‌های اقتصادی منعقد و انعقاد قراردادهای رسمی و اجرای آنها را به پس از لغو تحریم‌ها موکول کرده بودند؛ اما با وجود اینکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از امروز (دوشنبه) عملیاتی می‌شود، آلمان اولین کشوری است که نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کرده است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تحریم‌ها سطح روابط تجاری و صنعتی ایران و آلمان را کاهش داد، در دیدار با وزیر امور خارجه آلمان، گفت: برای گذر از شرایط سختی که پیش آمده نیازمند همکاری‌های مشترک با شرکت‌های آلمانی هستیم. نعمت‌زاده با بیان اینکه آلمان یکی از بزرگ‌ترین شرکای اقتصادی ایران در اروپا است، گفت: پیش از این ۵۰ درصد نیازهای صنعتی ایران از طریق شرکت‌های آلمانی تامین می‌شد؛ زیرا شرکت‌های ایرانی برای کیفیت کالاهای صنعتی اهمیت زیادی قائل هستند حتی اگر قیمت آن کمی بیشتر از کالاهای دیگر باشد. وی با اشاره به اولویت سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایران و آلمان، یادآور شد: ما هم اکنون در حال مذاکره با شرکت‌های زیادی هستیم تا به محض لغو تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌های مشترک خود را در چشم‌انداز بلندمدت برنامه‌ریزی کنیم. وی با بیان آنکه هم اکنون در حال مذاکره با برخی از شرکت‌های آلمانی در زمینه‌های اقتصادی، لوازم‌خانگی و تجهیزات پزشکی هستیم، اظهار امیدواری کرد مذاکراتی که با شرکت فولکس واگن انجام داده‌ایم به زودی به نتیجه برسد تا بتوانیم همکاری‌های خود را در این بخش آغاز کنیم. وی اظهار کرد: تحریم‌ها مانع بزرگی در همکاری‌های بانکی بین دو کشور به وجود آورد و این سبب شد ما نتوانیم به دلیل تحریم‌های ظالمانه از پول‌های زیادی که در بانک‌های آلمانی داشتیم به نحو مناسب استفاده کنیم؛ اما مطمئنم با سفر وزیر امور خارجه آلمان به تهران همه مسائل و مشکلات ما به زودی حل‌وفصل خواهد شد.


خوش‌بینی به توسعه مناسبات اقتصادی

وزیر امور خارجه آلمان نیز در این دیدار با بیان اینکه شرایط مناسبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و آلمان فراهم شده است، گفت: در این راستا دولت آلمان از هرگونه سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در ایران حمایت خواهد کرد و با لغو تحریم‌ها، شرکت‌های آلمانی را تشویق خواهیم کرد که در ایران سرمایه‌گذاری‌های خود را افزایش دهند. با توجه به شرایط مناسبی که مهیا شده خیلی به توسعه مناسبات میان تهران - برلین خوش‌بین هستم. والتر اشتاین مایر اظهار کرد: در توسعه مناسبات دو کشور مشکلات بانکی برای ما مانع بزرگی است؛ بنابراین با لغو تحریم‌ها باید زمینه‌های همکاری بیشتر شرکت‌های آلمانی و ایرانی فراهم شود. وی افزود: هرچند ایرانی‌ها با شرکت‌های بزرگ آلمانی زیمنس و بوش آشنایی زیادی دارند، اما در حوزه سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی نیز می‌توانند فعالیت‌های خود را در ایران آغاز کنند.


وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به مذاکرات فولکس واگن با شرکت‌های ایرانی، تصریح کرد: دلیلی وجود ندارد که فولکس واگن و سایر شرکت‌های آلمانی همکاری‌های خود را در ایران آغاز نکنند و ما امیدواریم این شرکت بتواند مناسبات خود را در صنعت خودرو ایران آغاز کند.


نعمت‌زاده همچنین در حاشیه دیدار با وزیر امور خارجه آلمان از انجام سرمایه‌گذاری 50میلیون یورویی یک شرکت آلمانی در زمینه تولید ورق‌های گچی در استان فارس خبر داد و گفت: این سرمایه‌گذاری می‌تواند به‌صورت مستقیم برای 300 نفر فرصت شغلی ایجاد کند. به گفته وی، رفت و آمد هیات‌های آلمانی به ایران ادامه مذاکراتی است که حدود 3 ماه قبل با وزیر اقتصاد آلمان در تهران صورت گرفت.


به گفته وی، توسعه همکاری‌های صنعتی و تجاری با شرکت‌های آلمانی همواره مورد توجه بوده، به‌طوری که حجم مبادلات تجاری ایران و آلمان در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، ۳۰درصد افزایش داشته است. وی عنوان کرد: سفر گردشگران آلمانی نیز در سال گذشته نسبت به سال ۹۲ بیش از ۵۰ درصد رشد یافت و این نشان می‌دهد زمینه‌های مراودات اقتصادی، صنعتی و فرهنگی بین دو کشور بیش از پیش فراهم شده است. وی با اشاره به بدهی‌های ایران به برخی از شرکت‌های بیمه آلمانی نیز گفت: یکی از مسائلی که در این سفر مورد بررسی قرار گرفت، بدهی‌های ایران به شرکت‌های بیمه آلمانی بود؛ زیرا با وجود منابع مالی کافی در بانک‌های آلمانی به علت تحریم‌ها نتوانستیم بدهی خود را پرداخت کنیم، اما در دوران جدید با رایزنی بانک مرکزی قصد داریم نسبت به پرداخت این بدهی‌ها اقدام کنیم.


راه‌اندازی پرواز مستقیم به کابل

همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با وزیر معادن و پترولیوم افغانستان بر راه‌اندازی پرواز‌های مستقیم به کابل و اختصاص یارانه به آنها تاکید کرد. ولی‌الله افخمی‌راد در این دیدار گفت: راه‌اندازی خطوط منظم هوایی بین دو کشور از ضرورت‌های گسترش صادرات ایران و افغانستان است و برای کمک به تسریع این کار در ابتدا باید با کمک یارانه دولتی آنها را به راه انداخت؛ چراکه در صورت استمرار و جلب اعتمادتجار به سوددهی خواهد رسید و می‌توان آن یارانه را حذف کرد.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت احداث واحدهای صنعتی کوچک تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی واحدهای کوچک صنعتی در افغانستان از آنجا که سریع به بازدهی می‌رسد و به سرمایه‌ کمی هم نیاز دارد، لازم و ضروری است؛ ما در ایران ۷۰۰ شهرک صنعتی داریم و در این زمینه می‌توانیم با افغانستان همکاری خوب و موثری داشته باشیم.