گزارش‌‌های اولیه در رسانه‌‌های خبری فرانسه حاکی از آن است که این نوجوان با خودرو به‌‌سوی دو افسر حاضر رانده است. اما ویدئویی که از سوی شاهدان در فضای مجازی منتشر شد تناقض در سخنان پلیس را نشان می‌دهد. در این ویدئو نشان داده می‌شود که اگرچه این نوجوان «خطری فوری» نداشته اما پلیس به او تیراندازی کرد. به دنبال این اقدام، اعتراضات گسترده‌‌ای سراسر فرانسه را در برگرفت. معترضان خودروها را سوزاندند، ساختمان‌‌ها را به آتش کشیدند و ایستگاه‌‌های پلیس را تخریب کردند. مجموعه گزارش‌‌هایی که می‌‌خوانید این بحران را از جنبه‌‌های گوناگون کاویده است. با این توصیف، اگر بخواهم براساس زبان آمار سخن بگویم، می‌‌توانم چنین آماری ارائه دهم:

یکم) طی یک‌هفته اعتراض بیش از سه‌هزار نفر در سراسر فرانسه دستگیر و ۷۰۰نیروی پلیس مجروح شدند.

دوم)‌‌ حدود ۱۱۰۵ساختمان دولتی، عمومی یا خصوصی طی ناآرامی‌‌های یک‌‌هفته‌‌ای (از شامگاه ۲۷ژوئن تا صبح روز سه‌‌شنبه ۴ژوئیه) در سراسر این کشور سوخت یا مورد غارت قرار گرفت و شمار زیادی خودرو و اتوبوس به آتش کشیده شد.

سوم) براساس اطلاعاتی که وزارت کشور فرانسه در اختیار رسانه‌‌ها قرار داد، طی یک‌هفته ناآرامی حدود ۲۶۹پاسگاه پلیس به‌‌عنوان نماد‌‌هایی از قدرت حاکمه در این کشور هدف حمله معترضان قرار گرفت.

چهارم) طی یک‌هفته شورش و اعتراض به حدود ۶۰مدرسه خسارات عمده وارد شد و از این میان ۱۰مدرسه به‌‌طور کامل یا جزئی تخریب شدند. به گفته‌ وزارت آموزش‌‌وپرورش فرانسه، ‌‌ در مجموع ۲۴۳مدرسه و موسسه‌ آموزشی در طول این ناآرامی‌‌ها خسارت دیدند که هزینه‌ مرمت و بازسازی آنها بیش از ده‌‌ها میلیون یورو تخمین زده‌‌شده است.

پنجم) اداره‌ پست فرانسه نیز اعلام کرد که ۱۵۰دفتر از ۷‌هزار دفاتر پستی فرانسه بر اثر حملات آسیب دیده‌‌ و ۸۰دستگاه خودپرداز متعلق به پست‌‌بانک به‌‌کلی تخریب‌‌شده است.

ششم) به گفته‌ «برونو لومر»، وزیر اقتصاد فرانسه، از حدود ۲۰۰فروشگاه مواد غذایی آسیب‌دیده طی آن یک‌هفته، ۳۰مغازه به آتش کشیده شده‌اند. حدود ۲۰سالن ورزشی متعلق به فروشگاه‌‌های زنجیره‌‌ای و مراکز تجاری موردحمله قرار گرفتند. حدود ۶۰فروشگاه لوازم ورزشی مورد غارت قرار گرفتند و به ده‌‌ها فروشگاه فست‌‌فود نیز آسیب وارد شد.

هفتم) فدراسیون بانکداری فرانسه نیز اعلام کرد که ۳۷۰شعبه بانک در این کشور آسیب دیده است که حدود ۴۰‌درصد بانک‌های آسیب‌‌دیده در منطقه‌ پاریس واقع شده‌‌اند. همچنین در مجموع ۳۹دستگاه اتوبوس و یک‌تراموا در آتش سوختند و مجموع خسارت واردشده از این حیث حدود ۱۶میلیون یورو تخمین زده می‌شود. وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که حدود ۵‌هزار و ۸۹۲خودرو طی یک‌هفته ناآرامی در این کشور به آتش کشیده شدند.