تصاحب تاج پادشاهی چین

ارزش صادرات مکزیک به ایالات‌متحده آمریکا طی ۱۱ماه سال ۲۰۲۳ با رقمی در حدود ۴۳۹میلیارد دلار چین را پشت سر گذاشت. این در حالی است که ارزش صادرات چین، ‌‌‌غول آسیایی، طی این مدت رقمی بالغ بر ۳۹۳میلیارد دلار بود. همه نشانه‌‌‌ها حکایت از آن دارد که مکزیک سال گذشته توانست تاج پادشاهی را از چین به‌‌‌عنوان صادرکننده اول محصولات به ایالات‌متحده برباید.  از جمله محصولاتی که ایالات‌متحده به طور گسترده از مکزیک خریداری می‌کند، اتومبیل و قطعات خودرو، لوازم‌برقی، نفت و محصولات کشاورزی است. طبق جدیدترین آمار، فقط در ماه نوامبر، مکزیک جمعا ۳۹.۸۱میلیارد دلار به ایالات‌متحده صادرات داشته، در حالی که رقم صادارت چین طی این مدت حدود ۳۵میلیارد دلار بوده است. در جایگاه سوم، کانادا، عضو دیگر توافق‌نامه سه‌جانبه ایالات‌متحده-مکزیک-کاناداست که در سال ۲۰۲۰ جایگزین نفتا شد. رقم صادرات کانادا به آمریکا در ماه نوامبر ۳۶.۱۴۱میلیارد دلار بود که مجموع صادرات این کشور به آمریکا طی این مدت را به رقم ۳۸۷.۷۲۷میلیارد دلار رساند.

تنش‌‌‌های تجاری بین ایالات‌متحده و چین همچنین به دلیل پتانسیل «نزدیک‌سپاری»‌‌‌ (به کشورهای نزدیک مرز) موجب هیجان‌آفرینی و افزایش سطح انتظارات می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها نسبت به ترک چین برای تضمین امنیت زنجیره تامین خود و حضور در کشورهایی که متحد ایالات‌متحده محسوب می‌‌‌شوند اظهار تمایل کرده‌‌‌اند. در این میان حتی هشدارها هم پیرامون تلاش شرکت‌های چینی برای انتقال به مکزیک و با هدف دورزدن محدودیت‌ها و عرضه محصولات خود به بازار ایالات‌متحده مطرح شده است. اقتصاد مکزیک در سال ۲۰۲۳ حدود ۳.۲‌درصد رشد کرد که بخشی از آن ناشی از گسترش مداوم بخش تولید خودرو بود که توسعه آن از مدت‌ها قبل آغاز شده بود.

طی ۹ماهه سال ۲۰۲۳، تولید خودرو در مجموع به ۲.۸۵میلیون دستگاه رسید که ۱۳.۵‌درصد (سال به سال) نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش نشان می‌داد.میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در مکزیک رکوردها را شکسته است، اما این کشور از مزیت مشابه در صادرات برخوردار نیست. براساس داده‌‌‌های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، ایالات‌متحده در ۶‌‌‌ماه اول سال ۲۰۲۳، بزرگ‌ترین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان بوده است و پس از آن برزیل قرار دارد و کانادا و مکزیک همزمان در جایگاه سوم هستند. ایالات‌متحده همچنین بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در سطح جهان بوده است و پس از آن چین و ژاپن قرار دارند.