هیچ‌کس از جهانی‌شدن مصون نیست

آلیستر هیث معاون سردبیر تلگراف شرکت علی‌بابا که در ‌هانگژو چین واقع شده و «جک ما» بنیانگذار آن است تبدیل به بزرگ‌ترین خرده‌فروش اینترنتی شده است. جک ما نمادی از تغییری تاریخی است. در روزهایی که غرب بر خدمات و فناوری متمرکز بود، بازارهای نوظهور روی تولید با هزینه کم تمرکز کردند، اما هنجارهای اقتصادی دهه ۱۹۸۰ به‌طور کل دگرگون شده‌اند. علی‌بابا یک شرکت واقعا پیشرفته است که فناوری آن بسیار پیشروتر از بیشتر شرکت‌های غربی است. چین در حال تغییر فناوری مصرف است. در سال‌ها و دهه‌های پیش‌رو چیزهای بسیار بیشتری از کشورهای نوظهور خواهیم دید. البته، این تغییر بی‌دلیل اتفاق نیفتاده است. فقط به‌عنوان یک نمونه می‌توان به هند اشاره کرد که سال‌ها برای ایجاد صنعت فناوری زنده و فوق مدرن وقت صرف کرده است. البته واضح است که ایالات‌متحده به دلایل مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی موقعیت برتر خود را در صنعت فناوری حفظ خواهد کرد.

آنچه در دوره «پسا علی‌بابایی» رخ می‌نماید این است که روانشناسی تغییر کرده است. اکنون همه ما باید با این واقعیت روبه‌رو شویم که در تمام انواع صنایع رقابت وجود دارد، حتی در صنایعی که متخصصان غربی مدت‌ها در آنها احساس راحتی داشتند.

این به آن معنا نخواهد بود که شمار مشاغل ارزش افزوده در بریتانیا سقوط خواهد کرد یا افت حداقل دستمزد در سال‌های گذشته پایدار خواهد شد. شرکت و کارآفرینان هوشمند غربی قادر خواهند بود در نتیجه شکل‌گیری عصر جدیدی در آسیا بر موج جدیدی از شکوفایی و اشتغالزایی سوار شوند. تجارت آزاد و یکپارچه شدن اقتصاد جهان اکنون بازی با حاصل‌جمع صفر نیست. این‌ها به تمام کشورها اجازه می‌دهند که ثروتمندتر شوند.

با این حال اختلالات کوتاه مدت غیرقابل اجتنابی هم وجود دارند. شرکت و کارگران غربی در حالت هشدار خواهند ماند. قابل اثبات نیست اما ممکن است که کاهش مشاغلی که دستمزدی بالاتر از حد میانگین دارند نتیجه افزایش چالش‌های جهانی شدن باشد. من به عوامل دیگری مانند اتوماسیون مشکوکم، اما حتی اگر ضربه به اقتصاد بریتانیا نتیجه در معرض نیروهای جهانی قرار دادن بیش از حد بخش خدمات باشد هم دلیلی وجود ندارد که مشکلات با اصلاحات و تلاشی اندک حل نشود.

آنچه قطعی است آن است که کسب درآمد شرایط جدیدی را تجربه می‌کند. رقابت بسیار شدیدتر خواهد شد. برای مثال وکلا حتی در شهری مانند لندن هم با نیروی جهانی شدن مواجه هستند. مهارت‌ها باید بهبود یابد و انگیزه‌ها باید تغییر کند. تحصیلات، مالیات و زیرساخت‌ها همه باید در مسیر درست قرار بگیرند. غول جهانی شدن علی‌بابا می‌تواند به‌عنوان یادآوری سودمند برای اقتصادهای غربی خدمت کند. درس مهم این است که دیگر هیچ کس از جهانی شدن و نیروهای قدرتمند بازار در امان نیست.