شیما رئیسی: موضوع تب‌و‌تاب تالیف و انتشار مقالات علمی درکشور که با توجه به تعداد زیاد دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در کشور بسیارقابل تامل است، تا به آنجا است که کمتر دانشجویی را در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان دید که ادعای داشتن حداقل یک مقاله چاپ شده در مجلات ISI را نداشته باشد یا در تکاپوی ارائه آن نباشد. این جریان رو به رشد ارائه مقالات در میان دانشجویان و بعضا برخی استادان، بیشتر شاید به این دلیل است که داشتن این مقالات، امتیازی بزرگ جهت پذیرفته شدن در مقطع دکترا یا ارتقای رتبه علمی به حساب می‌آید. در این ‌میان آن اتفاقی که سبب ساز اختصاص یک شماره از باشگاه اقتصاددانان به این موضوع شده، به وجود آمدن بازاری غیررسمی برای تولید مقالات علمی در سال‌های اخیر است که ‌می‌تواند زنگ خطری جدی برای جامعه علمی کشور باشد. دانشجویان باپرداخت پول به موسساتی که در پاسخگویی به این نیاز عرضه شده در بازار به وجود آمده‌اند و ادعا می‌کنند در کمترین زمان ممکن مقاله را در نشریات معتبر به چاپ می‌رسانند، مقاله سفارشی خود را تهیه و به‌عنوان یک مدرک علمی ارائه می‌کنند. با نظر به وضع موجود و توجه به جایگاه بنیادین فضای علمی و آکادمیک در توسعه کشور، باشگاه اقتصاددانان با طرح سوالات زیر به آسیب‌شناسی این موضوع پرداخته است:

۱. عمده دلایل به وجود آمدن این وضعیت در فضای علمی کشور چه می‌تواند باشد؟

۲. چه راهکارهایی از سوی دانشگاهیان و سکانداران فضای علمی کشور می‌تواند برای پایان دادن به وضع موجود ارائه شود؟

۳. باتوجه به اینکه در بسیاری مواقع این مقالات مورد استناد محققان کشور قرار می‌گیرد، چگونه می‌توان به صحت و اصالت تولیدات علمی در کشور اعتماد کرد؟

۴. این رویه در صورت ادامه یافتن چه تاثیری بر جدیت فضای آکادمیک و روحیه و جایگاه پژوهشگری خواهد داشت؟

۵. در حالی‌که تداوم روش فعلی برای تولید و ارائه مقالات ادامه یافته، نشان‌دهنده پذیرش این تولیدات از سمت جامعه علمی کشور بوده است؛ چه عواملی باعث شده است که استادان ما در دانشگاه‌های حتی معتبر در دام چنین تحقیقات جعلی می‌افتند؟