ریسک آزاد سازی

دنیل جی. ویس عضو ارشد مرکز آمریکن پراگرس (CAP) به‌رغم انقلاب نفت شیل، آمریکا هنوز یک‌سوم نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند. این میزان واردات تقریبا برابر است با زمانی که قانون ممنوعیت صادرات نفت خام آمریکا، در اوایل سال‌های ۱۹۷۰ پس از تحریم عرب‌ها اجرا شد. این ممنوعیت سبب شد تا نفت خام آمریکا داخل این کشور باقی بماند و اقتصاد آنها را در مقابل تغییرات عرضه و نوسانات شدید قیمت نفت محافظت کند. اکنون اما، شرکت‌های بزرگ نفتی، بحث لغو صادرات نفتی را مطرح کرده‌اند که می‌تواند امنیت و ثبات قیمتی در بخش انرژی را تضعیف کند.

آزاد شدن صادرات موجب افزایش قیمت بنزین می‌شود. پس از آنکه ممنوعیت صادرات نفت آلاسکا در سال ۱۹۹۶ برداشته شد، قیمت بنزین در آن منطقه افزایش یافت. در این رابطه، بارکلی (Barclays، یک شرکت با بیش از ۳۰۰ سال سابقه خدمات بانکی و مالی) پیش‌بینی کرده است که لغو ممنوعیت فعلی می‌تواند سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار هزینه‌های مربوط به مصرف بنزین را افزایش دهد.

به‌رغم آنکه تقریبا همه تولیدکنندگان نفت خام در آمریکا در حال پیشرفت هستند، اما اداره انرژی پیش‌بینی کرده است که مصرف داخلی آمریکا حداقل تا سال ۲۰۴۰، بیش از ۲۵ درصد از میزان عرضه داخلی بیشتر خواهد بود. بنابراین، اگر نفت ارزانی که در داخل تولید می‌شود صادر شود، باید نفت گران‌تری به جای آن وارد شود. بر این اساس، قیمت بنزین افزایش می‌یابد که وابستگی به واردات را نیز بیشتر می‌کند. این در حالی است که نفت تولیدشده در آمریکا نسبت به تغییرات عرضه، اثرپذیری بسیار کمتری دارد که امنیت بیشتری را در حوزه انرژی ایجاد می‌کند. در این رابطه کمیسیونی از بازنشستگان نیروهای ارشد ارتش آمریکا اخیرا هشدار داده‌اند «تفاوتی ندارد که چه مقدار به استقلال انرژی نزدیک شده‌ایم، در هر صورت ناپایداری بازار جهانی نفت یکی از دغدغه‌های مهم کشور است.»

خط لوله کی‌استون اکس‌ال (Keystone XL) که در سال‌های اخیر میان آمریکا و کانادا کشیده شد، امنیت انرژی این کشور را تامین نکرد. عمده نفت ورودی از این خط لوله در آمریکا پالایش و به جای دیگری صادر می‌شد. پالایشگاه‌های نفتی از این موضوع منتفع می‌شوند، اما همچنان وابستگی آمریکا به واردات نفت پابرجا است. همچنین، افزایش آلودگی‌های کربنی ناشی از تولیدات این نوع نفت‌های ماسه‌ای (انتقال‌یافته از طریق این لوله) وضعیت آب و هوایی را بسیار بد می‌کند.

از سوی دیگر، سیستم حمل‌و‌نقل آمریکا تقریبا به طور کامل به نفت وابسته است. بنابراین، خانواده‌های آمریکایی، اقتصاد و امنیت انرژی این کشور به شدت در مقابل تغییرات در عرضه و قیمت جهانی نفت ضربه‌پذیر هستند. بر این اساس، آمریکا باید در سوخت‌های جایگزینی که تمیز‌تر و غیرفسیلی باشند سرمایه‌گذاری کند که شامل خودروهای الکتریکی و حمل‌و‌نقل‌های عمومی هستند و به این ترتیب، امنیت بخش انرژی خود را تامین کند. بنابراین، آزاد شدن صادرات نفت آمریکا، ریسک بیشتری را به اقتصاد این کشور وارد می‌کند و بدون شک باعث بهبود این موضوع نمی‌شود.