برنامه شرکت‌های فرانسوی

مایکل استوتارد

تحلیلگر فایننشال تایمز

با توجه به ورود هیات‌های تجاری از کشور‌های مختلف، شرکت‌های فرانسوی نگران این موضوع هستند که موضع سختگیرانه‌ای که دولت این کشور در مذاکرات هسته‌ای با ایران اتخاذ کرده بود، ممکن است به شانس آنها برای برنده شدن فرصت‌های تجاری در دوران پساتحریم آسیب بزند. کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژو سیتروئن بر این عقیده است که موضع سیاسی شدیدا سخت دولت فرانسه، افکار منفی را نسبت به این کشور و هر نماینده‌ای از این کشور مانند پژو سیتروئن برانگیخته است.

بهتر است به یاد داشته باشیم که فرانسه در مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران در ازای برداشته شدن تحریم‌ها، سخت‌ترین موضع‌گیری را داشت این در حالی است که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه در ماه ژوئیه اعلام کرد که موضع سختگیرانه کشورش به شرکت‌های فرانسوی که درصدد حضور در اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران هستند، لطمه نخواهد زد اما با این وجود مدیران تجاری هشدار دادند که فرانسه در خطر از دست دادن موقعیت در ایران است. تیبو دو سیلگی، نایب رئیس شرکت ساختمان‌سازی وینسی با اشاره به آلمان، اتریش، چین و آمریکا به‌عنوان کشورهایی که در ردیف اول برای ورود به بازارهای ایران هستند، معتقد است که ما در این رقابت از آنها عقب افتاده‌ایم و اکنون باید فرصت از دست داده را جبران کنیم.

علاوه براین، مدیرعامل پژو سیتروئن می‌گوید: «آمریکایی‌ها، آلمانی‌ها، چینی‌ها و کره‌ای‌ها در آستانه دروازه‌های بازار ایران هستند. همه به این فرصت چشمگیر چشم دوخته اند.» طبق برآورد وزارت خارجه فرانسه، واردات از ایران به فرانسه از ۱/ ۷۷ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۱ به ۶۲ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ کاهش یافت و صادرات فرانسه به ایران طی مدت مذکور از ۱/ ۶۶ میلیارد یورو به ۴۹۴ میلیون یورو تنزل کرد.شرکت‌های فرانسوی زمانی حضور بالایی در بازار ایران داشتند، اما تحریم‌های اتحادیه اروپا و به ویژه آمریکا که در سال ۲۰۱۱ تصویب شدند، آنها را وادار به خروج از ایران کرد.

از طرفی دیگر ۲۶ شرکت فرانسوی فعال در صنایع نفت این کشور در دور جدید مذاکرات نفتی ایران شرکت کردند. اعضای این هیات فرانسوی در بخش‌های مختلف پیمانکاری و مهندسی و ساخت تجهیزات صنعت نفت فعال هستند که مهم ترین محور این مذاکرات نفتی، برقراری تعاملات، همکاری‌های دوجانبه و حضور در صنعت نفت ایران بوده است. پیر فابیانی، سرپرست هیات نفتی فرانسوی و مدیرعامل اسبق شرکت توتال ضمن اشاره به این موضوع که همکاری شرکت‌های نفتی ایران و فرانسه می‌تواند نقطه عطفی برای دو کشور باشد، گفت: شرکت‌های فرانسوی می‌توانند با شرکت‌های توانمند صنعت نفت ایران همکاری‌های مشترکی داشته باشند.

در بین شرکت‌های حاضر در این هیات نفتی مدیران ارشد شرکت‌های صاحب اعتبار نفتی فرانسه همچون تکنیپ، CGG، Air Liquid، Doris، IFP، Subsea و... حضور داشته‌اند. در همین حال «استفان‌میشل» مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای توتال فرانسه با اشاره به آمادگی این شرکت فرانسوی به منظور بازگشت صنعت نفت ایران، اعلام کرده است: توتال آماده تامین فاینانس، اجرای طرح‌های کاهش هزینه تولید نفت و فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت و گاز ایران است.

شرکت‌های فرانسوی تنها به غول‌های نفتی و شرکت‌های خودروسازی ختم نمی‌شوند، بلکه شرکت فرانسوی سفورا، تولیدکننده محصولات آرایشی، نیز از برنامه خود برای ایجاد نمایندگی و فروشگاه‌های خرده‌فروشی در ایران طی سال آینده خبر داد. این شرکت یکی از اولین شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایش اروپایی خواهد بود که به‌طور مستقیم با لغو تحریم‌ها در ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

این شرکت فرانسوی حدود دو هزار فروشگاه در سراسر جهان داشته و در این اندیشه است تا جای پای خود را در بازار ایران با حجم تقاضای بالا محکم کند. پس از عربستان سعودی،‌ ایران بزرگ‌ترین مصرف‌کننده لوازم آرایش در خاورمیانه محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که حجم فروش این محصولات در کشور در سال ۲۰۱۴ معادل ۳.۸۶ میلیارد دلار برآورد شده است. بر اساس برآورد یورو مونیتور، طی پنج سال‌ آینده حجم فروش محصولات آرایشی در ایران سه برابر خواهد شد و از مرز ۱۱ میلیارد دلار در سال فراتر خواهد رفت. بنا به گفته یک منبع آگاه، مقامات شرکت سفورا در حال نهایی کردن مذاکرات خود با شریک ایرانی خود است، به نظر می‌رسد که این شرکت پیشرفت‌های قابل توجهی با طرف توزیع‌کننده ایرانی داشته است و قصد دارد حدود ۷ بوتیک و نمایندگی فروش در ایران افتتاح کند.

یکی از فروشندگان برندهای اروپای لئورئال شامل می‌بلین و گارنیر در ایران، پیش‌بینی می‌کند که زنان ایرانی با هر سطح درآمدی، یک‌سوم از درآمد خود را صرف خرید محصولات زیبایی می‌کنند. دیگر شرکت‌های فرانسوی نظیر دیور، لوئی ویتون، و بولگاری نیز اعلام کرده‌اند که طی ماه آینده به ایران سفر خواهند کرد تا شرایط سرمایه‌گذاری در بازار داخل را از نزدیک ارزیابی کنند. از سویی دیگر، گروه تجاری کومیت کولبر نیز که نماینده ۸۰ برند لوکس فرانسوی محسوب می‌شود بهار سال‌ آینده به ایران خواهد آمد و شرایط کشور را برای ورود بررسی خواهد کرد