افزایش دکل‌ها و کاهش قیمت نفت

قیمت نفت روز جمعه پس از افزایشی شدید در اطلاعات مربوط به تعداد دکل‌های هفتگی کاهش یافت و بار دیگر توجهات را به مازاد عرضه در بازار نفت جلب کرد.شرکت بیکر هیوز اعلام کرده است که تعداد دکل‌های نفتی ایالات‌متحده آمریکا در هفته‌های اخیر ۱۷ عدد افزایش یافته و به ۵۴۱ دستگاه رسید. این رویداد پس از چهار هفته متوالی کاهش در تعداد این دکل‌ها رخ داده بود. تعداد دکل‌های حفاری نفتی ایالات‌متحده به‌عنوان یک پروکسی و نماینده از حجم فعالیت صنعت نفت قلمداد می‌شود و از زمان آغاز کاهش قیمت نفت در سال گذشته، شدیدا سقوط کرده؛ اما این سقوط به اندازه کافی نبوده است که مازاد عرضه نفت خام جهان را از بین برده و اضافه کردن دکل‌های بیشتر می‌تواند مازاد عرضه را بدتر کند.

در روز ۱۸ دسامبر، نفت شیرین سبک برای تحویل در ماه ژانویه، ۲۲ سنت یا ۶/ ۰ درصد کاهش یافت و به ۷۳/ ۳۴ دلار به ازای هر بشکه در نایمکس رسید که کمترین مقدار از فوریه ۲۰۰۹ بوده است. نفت برنت نیز ۱۸ سنت یا ۵/ ۰ درصد کاهش یافت و به ۸۸/ ۳۶ دلار به ازای هر بشکه در بازارهای اروپایی رسید که از دسامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون کمترین مقدار بوده است. نفت برنت ۸/ ۳ درصد از ارزش خود را در هفته گذشته از دست داد و این هفتمین هفته از ۱۰ هفته اخیر بود که چنین اتفاقی روی می‌داد. در کل سال نیز نفت برنت ۳۶ درصد کاهش یافت. نفت وست تگزاس اینترمدییت در هفته اخیر ۵/ ۲ درصد از ارزش خود را از دست داد و این سومین هفته بود که چنین رویدادی رخ می‌داد. این محصول، ۳۵ درصد از ارزش خود را از آغاز سال جاری از دست داده است.

این دومین بار است که تولید‌کنندگان، تعداد دکل‌های خود را افزایش می‌دهند. به اعتقاد معامله‌گران و تحلیلگران چند دلیل برای افزایش تعداد دکل‌ها وجود دارد. آخرین باری که تولید‌کنندگان این تعداد دکل را به مجموعه تولید اضافه کردند، اواخر جولای بود امااین اتفاق درست پس از آن روی داد که قیمت‌ها به حدود بشکه‌ای ۶۰ دلار رسید. وقتی قیمت‌ها دوباره افت کرد، تولید‌کنندگان دوباره مخارج و کار خود را کاهش دادند. کارگزاران و تحلیلگران می‌گویند که به وضوح، بازار به اخبار کم‌توجهی کرد، اگر چه ممکن است که یک هفته تفاوت کمی ایجاد کند. تولید‌کنندگان درست یک هفته قبل ۲۱ دکل (که از مقدار افزوده شده فعلی بیشتر است) را از فرآیند تولید خارج کرده بودند. اما هر نشانه‌ای که ممکن است مازاد عرضه را تشدید کند، معامله‌گران را از اشباع عرضه در بازار ترسانده و آنان را به فروش راغب می‌کند.

جان سوسر معاون بخش تحقیقات و تحلیل در گروه ریسک موبیوس در هوستون می‌گوید: «بازار به سادگی دلسرد شده است. قیمت‌ها پیش از جلسه با افت ارزش دلار، افزایش پیدا کردند. معامله‌گران کالا پس از افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات‌متحده آمریکا) از نزدیک ارزهای مختلف را مقایسه می‌کردند.»افزایش نرخ بهره آمریکا به اندازه ۲۵/ ۰ صدم درصد در روز چهارشنبه، با انتظارات بازار هم‌جهت بود. نفت و کالاهای دیگر که بر اساس دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، برای کسانی که ارزهای دیگری غیر از دلار دارند، با کاهش ارزش دلار کمتر گران می‌شوند. شاخص وال استریت ژورنال روز جمعه ۵/ ۰ درصد کاهش یافت.

دین هازلکام، معامله‌گر کارگزاری کانکوئست در دالاس می‌گوید: «نگاه همه به دلار است. دلار مثل یک زخم تازه، الان کمی حساس است.»این افزایش تنها موقتی بود و بازار نشان داد که هنوز نسبت به اخبار در مورد مازاد عرضه آسیب‌پذیر است. اوایل این هفته، انتشار اطلاعات جدید ایالات‌متحده نشان داد که عرضه‌کنندگان نفت خام نزدیک به ثبت رکورد هستند در حالی که تقاضا برای کالا تضعیف شده است. در این هفته، هر دو معیار به کمترین سطح خود در هفت سال اخیر کاهش یافتند. بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که با وزن سنگینی که تولید‌کنندگان نفت از جمله اوپک و روسیه دارند، مشکلات بیشتری در راه خواهد بود. اوپک و روسیه مایلند با مقادیر بالا از سهم بازار خود دفاع کنند. ایران نیز انتظار دارد به بازار برگردد و پس از رفع تحریم‌ها علیه تهران در اوایل سال آینده میلادی، به حجم صادرات خود اضافه کند.

جیسون گمل، تحلیلگر موسسه جفریز می‌گوید: «واضح است که تولید اوپک در سطح ۳۲ میلیون بشکه در روز خواهد ماند و وقتی ایران بتواند دوباره صادرات خود را از سر بگیرد، سطح تولید تا ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند.» تحلیلگران گروه گلدمن ساکس نیز در روز پنج‌شنبه نظرات مشابهی ارائه کردند و گفتند ریسک بالایی وجود دارد که اوپک تولید خود را به بیش از ۳۲ میلیون بشکه در روز برساند. در ایالات‌متحده آمریکا، شرکت فرآوری اطلاعات «جن اسکیپ» در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ذخایر منطقه کاشینگ در اوکلاهاما، برای تحویل در قرارداد وست تگزاس اینترمدییت تا نزدیک ۴/ ۱ میلیون بشکه در هفته منتهی به سه‌شنبه این هفته افزایش پیدا کرد.

گزارش جن اسکیپ یک روز پس از گزارش وزارت انرژی ایالات‌متحده مبنی بر افزایش بیش از حد انتظار ۸/ ۴ میلیون بشکه در ذخایر نفت خام آمریکا در هفته اخیر اعلام شد. گمل می‌گوید: «موجودی یا اضافه دارایی منجر به این می‌شود که باور کنیم بهبود قیمت طولانی بوده و می‌تواند تا دو سال طول بکشد تا حجم اضافی آن به اندازه کافی از بین برود و میزان ذخیره در بلندمدت به حالت میانگین برگردد.»

هوای زمستانی امسال که بیش از حد معمول گرم بوده است، نیز تقاضا را کاهش داده است و جا را برای اینکه ذخیره‌سازی‌ها از این مقدار هم بیشتر شوند، گسترده‌تر کرده است. قرارداد آتی گازوئیل ۳/ ۱ سنت یا یک درصد کاهش یافته تا به رقم ۲۷۴۶/ ۱ دلار در هر گالن برسد. این محصول، ۵/ ۰ درصد ارزش خود را در این هفته از دست داد. قرارداد آتی دیزل نیز ۱۸/ ۰ سنت یا ۲/ ۰ درصد افزایش یافت تا به ۱۰۷۱/ ۱ دلار به ازای هر گالن برسد. این محصول ۴/ ۳ درصد از ارزش خود را در این هفته از دست داد و از ماه ژانویه تاکنون در هیچ هفته‌ای سقوط قیمت آن، به این اندازه نبوده است.

تیموتی پوکو

منبع: وال استریت ژورنال