واقعیت دوران «پیری» چیز دیگری است

محمد ابراهیم تحسیری مدیرعامل بیمه معلم یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ذهنی بازنشستگان، مسائل اقتصادی خانواده در این دوران است، آنها به‌دلیل کهولت سن، توانایی انجام کار را ندارند، در نتیجه بزرگ‌ترین منبع درآمد خود را از دست می‌دهند. در این دوره، نقدینگی افراد نسبت به دوره‌های قبلی کاهش و هزینه‌های درمانی، حوادث از کارافتادگی و فوت، تحصیلات و آتیه فرزندان افزایش می‌یابد. بنابراین بیمه مستمری و مکمل بازنشستگی می‌تواند انتخاب مناسبی برای اقشار مختلف باشد تا علاوه‌بر داشتن تمام پوشش‌های بیمه زندگی و سرمایه‌گذاری به تامین و جبران هزینه‌های وارده با پرداخت مستمری مناسب کمک کند.

امکان دریافت اندوخته تشکیل‌شده به‌صورت یکجا، پوشش فوت ناگهانی بیمه‌شده برابر با سرمایه بیمه‌نامه، پوشش فوت ناشی از حادثه، تا ۴ برابر سرمایه عادی، غرامت نقص عضو و از کارافتادگی ناشی از حادثه، پوشش معافیت از پرداخت حق بیمه درصورت از کارافتادگی ناشی از حادثه بیمه‌شده و امکان تعدیل سرمایه و حق بیمه به‌منظور جبران آثار منفی تورم از مزایای بیمه مستمری و مکمل بازنشستگی است.

البته مشاوره خوب در بیمه زندگی یعنی مشتری متوجه شود: چه زمان، به کدام نوع بیمه زندگی به چه میزان پوشش‌های بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری و برای کدام ضرورت نیاز دارد؟

توانایی ما در درآمدسازی از سن معینی آغاز می‌شود و تا سن بازنشستگی ادامه می‌یابد. منحنی درآمدسازی فعالیت‌های فردی در طول زندگی با توجه به مراحل زندگی و برنامه‌های زندگی نشان می‌دهد، در دوران بازنشستگی (مرحله استراحت) درحالی‌که هزینه‌های ناشی از «افزایش مراقبت‌های پزشکی و گسترش تعداد اعضای خانواده» افزایش می‌یابد، درآمد فرد به سه دلیل کاهش می‌یابد: ۱- کاهش توان جسمانی و فکری ۲- علاقه‌مندی به استراحت و مسافرت‌ها ۳- نادیده گرفته شدن برخی درآمد‌ها در دوران شاغل بودن، در مبلغ مستمری دریافتی ضمن آنکه مواردی از قبیل اضافه‌کاری‌ها، پاداش‌ها، حق ماموریت‌ها و... در زمان بازنشستگی وجود ندارد. برای افرادی که در زمان بازنشستگی‌شان همچنان فرزند در حال تحصیل، یا درآستانه ازدواج دارند، آیا راهکاری برای کاهش هزینه‌ها ازطریق بیمه دارید؟ در دوره‌ای که مرحله استراحت نامیده می‌شود، نیاز، دریافت مستمری کافی است. سیستم‌های حمایتی- اجتماعی در کشور به‌عنوان یک ستون حمایتی، سیستم کمک‌کننده با نظام پرداخت حداقلی تعریف شده است. در طول سالیان گذشته نیز وظیفه این سیستم‌ها، تامین حداقل معیشت خانواده‌ها در دوران بازنشستگی بوده است. درحالی‌که انتظار مستمری‌بگیران، چیز دیگری است! این شکاف انتظارات با واقعیت‌ها، با برنامه‌ریزی مالی - بیمه‌ای انفرادی تا حدود بسیاری قابل رفع است. یکی از راه‌های برنامه‌ریزی بیمه‌ای، تهیه بیمه‌نامه مستمری و مکمل بازنشستگی است. مستمری دریافتی از این بیمه‌نامه، تا حدود بسیار زیادی نیازهای هر فرد را در زمان بازنشستگی کامل و جبران می‌کند، به‌گونه‌ای که علاوه‌بر اینکه نیازهای ضروری زندگی فرد تامین شود، بتواند به استراحت و مسافرت‌های تفریحی خود نیز با کیفیت مناسب و استانداردی بپردازد.