بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، پرطرفدارترین خدمت بیمه‌ای در جهان

عبدالمحمود ضرابی مدیرعامل بیمه کارآفرین بیمه عمر و سرمایه‌گذاری می‌تواند آرامش زیادی را به جامعه هدیه کند و دستیابی به این آرامش آنقدر ارزش دارد که برای توسعه این پوشش بیمه‌ای در جامعه برنامه‌ریزی و هزینه کرد. شاید به همین دلیل است که دنیا بخش مهمی از توجه خود را معطوف به رونق بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات درخشان در این زمینه کرده و معتقد است این نوع پوشش بیمه‌ای برخی از مشکلات ناخواسته افراد جامعه را در زمان نیاز مبرم مرتفع می‌کند.

قبل از هر چیز مشتری‌مداری علاوه‌بر همه تعاریف علمی و تجربی که از آن به عمل آمده در صنعت بیمه بر ارائه خدمات کامل و مورد نیاز بیمه‌ای به جامعه، ارائه مشاوره بیمه‌ای مبتنی بر حسن‌نیت و سرانجام اجرای کامل تعهدات در چارچوب بیمه‌نامه استوار است. خوشبختانه در ایران هم طی دهه‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی در این حوزه در صنعت بیمه صورت گرفته و کارشناسان بیمه‌ای به‌ضرورت مشتری‌مداری واقف‌تر و در تحقق آن هم موفق‌تر بوده‌اند.پرداخت به موقع خسارت در چارچوب تعهدات تنها یکی از مولفه‌های مشتری‌مداری در صنعت بیمه است. این مولفه لازم است اما کافی نیست. صنعت بیمه به مشتری صرفا به‌عنوان یک مشتری نگاه نمی‌کند. مشتری از نظر بیمه‌گر شریک در موفقیت و تعالی شرکت بیمه و نهایتا صنعت بیمه است. اصل حسن نیت در صنعت بیمه یکی از اصول تفکیک‌ناپذیر بیمه‌گری است. اگر قرار است حسن نیت در صنعت بیمه حاکم باشد و اجرا شود پس مشتری باید از مشاوره، همراهی و توصیه‌های مفید و موثر بیمه‏گر هم برخوردار شود.

اولین الزام توسعه بیمه‌های عمر، آموزش به نیروهای شاغل در صنعت بیمه است. خوشبختانه امروز انبوهی از جوانان کشور در دانشکده‌هایی که درس بیمه می‌دهند تحصیل می‌کنند و پس از فارغ‌التحصیلی هم در شرکت‌های بیمه چه مستقیم و چه در قالب نماینده و کارگزار مشغول به‌کار می‌شوند و به همه این الزامات واقفند. در عین حال آموزش‌های مستمر حین خدمت می‌تواند کارمندان و کارشناسان صنعت بیمه را نسبت به انتظاراتی که از آنها وجود دارد و همچنین نسبت به وظایفی که در قبال مشتری دارند واقف‌تر کند. فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات جامع و اجرای کامل تعهدات هم جزو این الزامات است.

اولین چالش نحوه تعامل بیمه‌گر با خریدار بیمه عمر است. همان‌طور که انتظار می‌رود مشتریان در موقع خرید بیمه‌نامه از آنچه برای خریدش آمده‌اند شناخت کافی و درستی داشته باشند، از بیمه‌گران هم این انتظار می‌رود با موازین و الزامات مشتری‌مداری آشنا باشند. البته بخش مهمی از جامعه، بیمه را در دو حوزه تامین اجتماعی و بیمه شخص ثالث خلاصه می‌کنند که این دید محدود باعث شد به‌دنبال کسب منافع بیشتر از صنعت بیمه و بهره‌مندی ازخدمات بلندمدت این صنعت نباشند.

بهترین راهکار، بالا بردن تفاهم متقابل بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار است. همان‌طور که شرکت‌های بیمه به‌طور مستمر سرگرم آموزش به کارشناسان خود هستند مشتریان هم باید در چارچوب فرآیند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی درک بهتری از بیمه پیدا کنند. وظیفه آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی طبق قانون بر عهده بیمه مرکزی ایران است که خوشبختانه در زمینه آموزش عمومی و فرهنگ‌سازی موفقیت‌هایی هم به دست آورده است. شرکت‌های بیمه هم علاوه‌بر مشاوره به مشتریان، هر وقت ضرورت داشته با صرف هزینه‌های قابل‌توجهی در این فرهنگ‌سازی مشارکت کرده‌اند. اما آنچه اتفاق افتاده هنوز کافی نیست. شاید دیده باشید برخی از مشتریان بیمه را مترادف با عدم وقوع خسارت می‌دانند. درحالی‌که داشتن پوشش بیمه‌ای مانع از بروز خسارت نمی‌شود بلکه در زمان وقوع خسارت، میزان خسارت وارده را در چارچوب تعهدات صورت‌پذیرفته دریافت می‌کنند. اگر همین یک نکته در فرهنگ عمومی جامعه ما جا بیفتد بخش مهمی از سوالات جامعه جواب داده شده است.

فراموش نکنیم فقدان کارآیی لازم بیمه‌های اجتماعی (سنتی) موجود در مواجهه با تغییرات گسترده اجتماعی و اقتصادی، ضرورت حفظ انسجام اقتصادی و عزتمندی بنیان خانواده درصورت فقدان سرپرست خانوار، داشتن پشتوانه‌های قوی مالی در صورت بروز تنگنا‌های اقتصادی خانوار، دریافت مستمری‌های مناسب و ارزشمند هنگام کهنسالی، امکان بازنشستگی پیش از موعد با توجه به تورم غیرقابل پیش‌بینی سال‌های آینده، امکان بهره‌مندی تمامی اعضای خانواده از یک سرمایه‌گذاری مطمئن و امکان دریافت وام بدون توجه به انگیزه دریافت آن و بدون ضامن و نوبت از جمله مزیت‌های داشتن بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری است.

به یاد داشته باشد بیمه عمر و سرمایه‌گذاری یکی از پرطرفدارترین بیمه‌ها در جهان است.