بانک توسعه صادرات ایران آمادگی دارد با اعطای خطوط اعتباری جدید به بانک‌های خارجی، زمینه حضور صادرکنندگان و پیمانکاران ایرانی را در کشورهای مختلف بیش از پیش فراهم آورد. به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، کورش پرویزیان در دیدار با رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف صادراتی اعلام کرد: بانک توسعه صادرات ایران آمادگی دارد با تامین مالی بانک‌های خارجی پس از ارزیابی و تعیین سقف اعتباری هر یک از آنها نسبت به تامین مالی آن بانک‌ها اقدام کرده تا امکان «خرید مدت‌دار کالاها و خدمات ایرانی» فراهم شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران افزود: این خطوط اعتباری می‌تواند سهم بسیار بزرگی از بازارهای مستعد آن کشورها را برای صادرکنندگان و پیمانکاران ایرانی فراهم کند.

وی در تشریح روند اعتبار خریدار بیان داشت: در اعتبار خریدار، تسهیلات ارزی را به خریدار یا کارفرمای خارجی مانند دولت، سازمان‌های دولتی یا خریداران خصوصی خارجی اعطا می‌کنیم و در مقابل برای این اعتبار نیاز به تضامینی داریم که وثایق ما محسوب می‌شوند تا پول‌های پرداختی بازپرداخت شوند. از این رو، این فرصت برای پیمانکاران و فروشندگان وجود دارد که یک خرید مدت‌دار را به طرف خریدار اعطا کنند.

پرویزیان با اعلام این مطلب که جمهوری اسلامی ایران پتانسیل آن را دارد که مرکز تجارت منطقه‌ای باشد، گفت: مدل حرکت و دیپلماسی اقتصادی ما باید یک مدل و حرکت رو به جلو باشد به گونه‌ای که ابتدا بازارها را شناخته، شیوه‌ها و راه‌های ورود به بازارهای هدف را در تمامی بخش‌های اقتصادی بررسی کرده و نهایتا فعالیت‌هایمان را در آن کشورها توسعه دهیم.

رییس هیات‌مدیره بانک توسعه صادرات ایران با اعلام آمادگی برای تجهیز منابع مالی کشورهای هدف صادراتی گفت: این بانک امکان تنوع سازی فعالیت‌ها را در بخش‌های مختلف اقتصادی فراهم کرده به گونه‌ای که علاوه‌بر بهره‌گیری از روش‌های موجود تامین مالی از سایر روش‌های جایگزین از جمله تامین مالی صادرات مجدد (ری اکسپورت) نیز استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: بانک توسعه صادرات ایران، برای اعتبار اسنادی مدت‌داری که بانک‌های خارجی به نفع صادر‌کننده ایران باز می‌کنند «خرید دین» انجام می‌دهد که این امر منجر می‌شود صادر‌کننده ایرانی خیلی زودتر به وجوه حاصل از صادرات دست یابد تا بتواند صادرات مجددی را صورت دهد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران گفت: چنانچه برای صادر کننده‌های ایرانی از طرف خارجی، اعتبار اسنادی گشایش شود بانک توسعه صادرات ایران آن را به صادر‌کننده ابلاغ کرده و تسهیلاتی را حداکثر معادل ۹۰‌درصد مبلغ اعتبار اسنادی برای تهیه و تدارک کالا و نهایتا صدور آن پرداخت می‌کند.

وی همچنین به تسهیلات اعتبار فروشنده نیز اشاره کرد و گفت: تسهیلات ارزی در قالب اعتبار فروشنده به صورت تامین سرمایه در گردش، تامین مالی پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری در خارج از کشور اعطا می‌شود که فروشنده متعهد به بازپرداخت اعتبار خواهد بود.

پرویزیان در خصوص کشورهایی که بانک توسعه صادرات خط اعتباری ای را برای آنها تصوب کرده است، گفت: می‌توانیم کالاهای ایرانی را به آن کشورها صادر و در مقابل کالاهای مورد نیاز کشورمان را از آنها خریداری کنیم و تامین مالی این روش از نظر بانک پذیرفته شده است.

در این دیدار که در ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران برگزار شده بود، رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف به طرح دیدگاه‌ها، نظرات و سوالات خود پرداخته و پیشنهادهایی را جهت همکاری‌های بیشتر با بانک توسعه صادرات ایران ارائه کردند.